SodaStream pro mycí prostředky. Mýdlo namíchané doma od startupu Cleanyst minimalizuje plastový odpad

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cleanyst-1

Foto: Cleanyst

Zařízení Cleanyst pro míchání čisticích prostředků

0Zobrazit komentáře

Ve světě, kde plasty procházejí cyklem výroby, spotřeby, vývozu odpadu a jeho možného vrácení zpět ke konzumentovi například v jídle, je každá snaha o pokus co nejvíce redukovat množství jednorázových nerecyklovatelných plastů podstatná. Startup Cleanyst se proto rozhodl vytvořit „SodaStream pro čisticí prostředky“, který eliminuje velkou část obalů každodenně používaných domácích potřeb.

Zakladatelé Cleanistu, bratři Nick, Matthew a Mark Guniaové z Miami, původně pracovali v oblasti výroby obalových materiálů a říkají proto, že mají dostatečné zkušenosti k tomu, aby byli schopni poskytnout výrazně lepší alternativní model výroby mýdel, šampómů, mycích prostředků na nádobí a dalších. „V podstatě jsme prodávali obaly a plnili jimi trh. Chtěli jsme se tedy stát součástí řešení,“ říká Nick Gunia.

Kromě zjevných podobností s populárním domácím výrobníkem sodovky SodaStream se bratři inspirovali také jinými systémy pro míchání čisticích prostředků z koncentrátů za přidání vody. Jejich výsledný produkt má ale mnohem širší použití, jelikož kromě sprejů dokáže namíchat i podstatně hustší produkty jako tekuté mýdlo nebo prací gel.

cleanyst-3

Foto: Cleanyst

Výchozí myšlenkou startupu je, že šampóny, saponáty, tekutá mýdla a další podobné produkty obsahují z velké části obyčejnou vodu, jejíž objem zásadně zvyšuje množství použitých obalových materiálů. Řešením pro tento problém je produkt, který umožní vodu přimíchat až v domácnosti uživatele a odpadne tak nutnost vyrábět naprostou většinu jednorázových flašek, dávkovačů mýdla nebo rozprašovacích hlavic.

Nějaký odpad z obalů stále vzniká, je ho ale až o 80 % méně a díky uniformitě je mnohem snadnější ho recyklovat. O to se postará přímo Cleanyst a na skládkách tak z jejich produktů nemusí končit vůbec nic. Přirozeným důsledkem toho je také snížení ceny vycházející z menších nároků na výrobu, skladování a transport.

nasa

Přečtěte si takéNASA prodala stážistovi záběry přistání na Měsíci za 218 dolarů. Nyní míří do aukce za v přepočtu 16 milionů korunNASA prodala stážistovi záběry přistání na Měsíci za 218 dolarů. Nyní míří do aukce za v přepočtu 16 milionů korun

Systém Cleanystu se v základu skládá ze tří částí – zařízení pro dávkování a míchání koncentrátů, plastových flašek a samotných sáčků s předpřipravenými směsi pro výrobu mýdel a dalších přípravků. Dávkovací zařízení má velkou nádobu na kohoutkovou vodu, kterou po zvolení programu (v závislosti na potřebné koncentraci a hustotě) smíchá s částí obsahu sáčku a vyrobí požadovaný čisticí prostředek.

cleanyst-5

Foto: Cleanyst

Sáčky do systému Cleanyst s koncentrátem

Už od spuštění prodeje má být v nabídce dostupných poměrně mnoho druhů náplní – prostředek na mytí nádobí, prací gel, aviváž, univerzální čisticí prostředek a další určené na sklo a jiné povrchy, kachlíky a vanu, tekuté mýdlo, gel na tělo, šampón a kondicionér bez síranu. Všechny budou dostupné v čisté, neparfémované verzi nebo s příměsí přírodních vůní a nabídka bude obsahovat i lahvičky koncentrovaných aromat, takže je uživatel bude moci přidávat podle vlastních preferencí.

Všechny mycí prostředky jsou podle informací Cleanystu vyrobeny z rostlinných ingrediencí, neškodí životnímu prostředí a nejsou testovány na zvířatech, neobsahují žádné agresivní chemikálie, chlorové bělidlo, formaldehyd, umělá aromata, barviva a další podobné látky. Pro zájemce startup na zvláštní stránce poskytuje vyčerpávající výčet používaných ingrediencí. Zakladatelé projektu ve spojitosti s tím říkají: „Ačkoliv je v srdci naší mise udržitelnost, chceme také poskytovat skvělé produkty, které jsou bezpečné, efektivní a přizpůsobitelné.“

cleanyst-2

Foto: Cleanyst

Cleanyst ostatně nedávno dokončil úspěšnou crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru a první dodávky systémů a koncentrátů jsou naplánovány na prosinec tohoto roku. Projekt startupu se tak připojí k rostoucímu trendu minimalizace výroby a používání jednorázových obalových materiálů započatý právě SodaStreamem. Ten loni koupil nadnárodní nápojový gigant PepsiCo, takže lze očekávat další vývoj podobného přístupu i v dalších odvětvích.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym