Šokovalo ji, co vše děti postují. Aby ukázala rizika, s umělou inteligencí vymyslela falešnou teenagerku

Teenageři si podle organizace AI dětem neuvědomují, kolik informací o sobě zanechávají na sociálních sítích. Tak se jim to rozhodla předvést.

nahled-eva-necasova

Foto: Johana Kratochvíla

Výtvarnice Eva Nečasová věří, že děti je potřeba v oblasti AI vzdělávat už na základních školách

0Zobrazit komentáře

Z instagramového profilu teenagerky Sáry Silné a jejího blogu toho člověk může zjistit mnoho. Například celé její jméno a příjmení, identitu její matky, jak se jmenuje Sářina nejlepší kamarádka a kde bydlí nebo kam chodí obě dvě do školy. Sára je ale naštěstí kompletně vymyšlená. Profil vytvořila jako školní pomůcku Eva Nečasová z organizace AI dětem, neziskové iniciativy složené z pedagogů a expertů v oblasti umělé inteligence, která se zaměřuje na digitální vzdělávání dětí. Inspirovala se přitom účty reálných teenagerů.

Při přípravě hry pro školy projížděla Nečasová profily teenagerů na Instagramu a nestačila se divit. „Byla jsem šokovaná, co děti na sociální sítě postují. Například dvanáctileté dívky se fotí v podprsenkách. Často nemají ani nastavené soukromí, takže to vidí kdokoli. Stejné je to i u aplikací, které sdílí polohu. To je velmi nebezpečné,“ popisuje Nečasová pro CzechCrunch. I proto se nakonec v AI dětem rozhodli věnovat kyberberpečnosti větší pozornost.

„Původně jsme si mysleli, že bude Sára jen jedna z metodik osmidílného seriálu pro mediální výchovu. Ale nakonec jsme se rozhodli, že je to tak silné téma, že ho vyčleníme a vytvoříme několik metodik na kyberbezpečnost,“ říká Nečasová, která je původní profesí výtvarnice a živí se tvorbou počítačových her. Před pár lety jí ale učarovala umělá inteligence a poté, co si sama prošla kurzem k jejímu používání, se rozhodla, že se chce podílet na vytváření vzdělávacích materiálů pro děti ve školách.

Motiv hry je přitom jednoduchý. „Sára je čtrnáctiletá dívka, teenagerka, která má za sebou určitý příběh. Ten příběh vygeneroval ChatGPT. Děti ve škole budou mít za úkol rekonstruovat Sářin poslední rok jen na základě toho, co najdou na internetu z veřejně dostupných dat,“ popisuje Nečasová. Cílem projektu je dětem ukázat, co vše by se dalo i o nich samotných na internetu najít.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V tuto chvíli je to lekce s dotací 45 minut, ale chceme ji rozšiřovat. Každý nový post nebo část příběhu bude s aktivitou, skrze kterou se děti naučí, jak svou digitální stopu zachovávat uvědoměle,“ vysvětluje Nečasová. Dítě tedy projde příspěvky Sáry na sociálních sítích a jejím blogu a bude si všímat nejen informací, které o sobě Sára napsala, ale i fotografií, které zveřejnila, včetně jejich časových a místních značek.

Ty sice většina sociálních sítí maže, ale například u fotografií na blogu mohou zůstat. Kdokoliv se tedy může dozvědět kde a kdy byla fotka pořízena. „Hlavním cílem je, aby si děti uvědomily, že internet je jako kopírka. Co tam nahrajete, to tam zůstane a ztrácíte nad tím kontrolu. Jde o to, aby za pár let nebyly nešťastné z toho, co tam po sobě zanechaly,“ dodává.

Záběr organizace AI dětem je ale mnohem širší, než je hra s neexistující Sárou. Bezpečnostní osvěta je jenom jedním z témat, kterému se věnují. Těmi dalšími jsou postoj k umělé inteligenci – aby se děti v algoritmicky řízeném světě dokázaly bezpečně pohybovat, pochopení základních principů fungování AI a efektivní využívání nástrojů, což vede k usnadnění a zkvalitnění života. Podle nich pak tvoří vzdělávací materiály, které mají usnadnit výuku i samotným učitelům.

nahled-eva-necasova

Přečtěte si takéČeská umělkyně seznamuje děti i dospělé s umělou inteligencíUmělá inteligence patří do osnov základních škol. Česká umělkyně s ní hravě seznamuje děti i dospělé

Učebnic už pár i vydali. Například Obecný úvod do umělé inteligence pro dospělé, který dává základní vhled do oblasti umělé inteligence – od historie po etiku, nebo interaktivní příběh William & Meriwether, který vznikl ve spolupráci s časopisem Raketa. Ten učí děti základy strojového učení gamifikovanou formou.

Opatrnost v rámci pohybu dětí na sítích je přitom na místě. Loňský výzkum společnosti Microsoft například zjistil, že teenageři se s riziky na internetu setkávají častěji, než se jejich rodiče domnívají – 74 procent dospívajících uvedlo, že na problematické situace online narazili, zatímco si to o nich myslelo jen 62 procent rodičů. Jako možná nebezpečí výzkum uvádí nenávistné projevy, výhružky násilím, kyberšikanu a zneužívání.

Nebezpečí pohybu teenagerů na sociálních sítích před několika lety dobře zachytil i dokument režiséra Víta Klusáka V síti. V něm si tři mladé herečky, které záměrně vypadaly výrazně mladší, zřídily falešné profily. Během pár měsíců je kontaktovaly tisíce dospělých mužů se sexuálními nabídkami. Redaktoři Seznam Zpráv pak nedávno popsali případ, kdy síť pedofilů stahovala fotografie dětí z veřejně dostupných alb na internetu. Podle informací na fotografiích reportéři dokonce dohledali některé rodiče.

Hra se Sárou je k dispozici školám od začátku tohoto roku. V pilotním režimu ji testovalo pět škol. Projekt je součástí Kurikula umělé inteligence, což je návod pro základní a střední školy, jak vzdělávat děti ohledně nových technologií. „Máme databázi skoro tisíce škol, se kterými spolupracujeme. Kurikulum je už nyní volně ke stažení na našem webu. Nedávno jsme podepsali memorandum o spolupráci s Národním pedagogickým institutem, který by měl kurikulum šířit do škol. Doufáme, že se tak dostaneme k většímu počtu škol a že se tyto materiály začnou aktivně využívat,“ uzavírá Nečasová.