Soláry na střeše s rychlou návratností. Jihočeský výrobce betonových tašek ukazuje cestu k úsporám
Tepelná čerpadla, výrobní haly v pasivním standardu a nově i solární elektrárna. Betonpres těží z investic, díky kterým krotí účty za energie.
Na Českou republiku se řítí zima, na kterou bude mnoho z nás ještě dlouho vzpomínat, a to zejména koncem jara, kdy dorazí vyúčtování za energie. Mnoho rodin, ale i podniků se snaží na nadcházející období připravit například investicí do fotovoltaiky. Podnikem, který se obrnil solárními panely, je i jihočeský Betonpres, kterému by dle jeho vlastních výpočtů měly pomoci pokrýt až 30 % ze spotřebované energie a investice by se měla vrátit extrémně rychle.
Betonpres je rodinným podnikem, který nedaleko jihočeského Temelína a tamní jaderné elektrárny vyrábí od roku 1993 střešní betonovou krytinu. Zakladatel Miroslav Ponec se pustil do výroby spolu se svým bratrem Eduardem a postupně budovali firmu, která v loňském roce vyrobila množství tašek, jež by stačilo na pokrytí přibližně 4860 průměrných rodinných domů.
Z pohledu hospodářských výsledků se jedná o společnost, která za rok 2021 vykázala tržby ve výši 226 milionů korun a čistý zisk v hodnotě 46,6 milionu korun. Těchto čísel se podařilo dosáhnout i přes rostoucí ceny vstupů do výroby spolu s hrozbou výpadků dodávek některých surovin.
Jenže před společností, podobně jako před tisíci dalšími výrobními podniky v České republice, nyní stojí nová výzva, která může schopnosti řídících orgánů jednotlivých podniků prověřit ještě více než situace z předchozích let.
Tou hrozbou je neustále se zvyšující cena energií, která může reálně položit na lopatky nejeden podnik. Vysoké platby za energie zažehly v České republice extrémní zájem o získávání elektřiny ze solárních panelů. Ty mohou na své střechy instalovat majitelé domů, ale i velké podniky jako je právě Betonpres, jimž legislativa umožňuje instalovat fotovoltaiku na střechy velkých výrobních hal.
Výroba betonových tašek Betonpresu je z velké části automatizovaná, což je dle Michala Ponce, manažera marketingu a rozvoje obchodu, dnes v oboru v podstatě nutností. Betonpres je však tím podnikem, který automatizaci a nové technologie vítá s otevřenou náručí a dává jim prostor, kde je to jen možné.
Naposledy to byla například technologie 3D tisku, kterou zde nevyužívají jen k prototypování a vývoji nových produktů, ale také k výrobě vlastních plastových tvarovek a komponentů pro betonové výrobky. Společnost investovala do hal s nízkoenergetickým tepelným standardem, které již deset let vytápí tepelnými čerpadly.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs