Soukromí je stejně zásadní jako klimatické změny, říká Tim Cook. Podle šéfa Applu je to téma století
Prezentace Applu mají už mnohaletou historii segmentů, které nemluví o atraktivních nových funkcích nebo estetice zařízení. Jejich jediným účelem je zmínit, že představené produkty jsou ekologicky nezávadné a uživatelé se na ně mohou spolehnout s bezpečností svých dat. V poslední době se z podobných segmentů stal tak trochu trend, Apple je ale v mnoha ohledech nejdále.
Samozřejmě není zdaleka dokonalý. Čas od času se objeví bezpečnostní díra nebo podivná praktika jako nahrávání pokynů Siri, ekologická stopa sluchátek AirPods je zneklidňující a uživatel si ve svém zařízení s nakousnutým jablkem v logu prakticky nevymění ani baterii. Přesto si Apple v obou směrech neustále klade nové ambiciózní cíle a z většiny se mu je daří naplňovat.
Není tedy prázdným výrokem, když Tim Cook označí soukromí a klimatické změny za hlavní problémy století, jako to udělal v rozhovoru pro Fast Company. Magazín si s ním povídal krátce poté, co šéf dvoubilionové firmy zahájil proslovem panelovou diskuzi na konferenci Computers, Privacy & Data Protection. Ta se konala 28. ledna, tedy na mezinárodní Den ochrany osobních údajů.
Nezájem o data uživatelů
Cookova společnost je dlouhodobě jediným z technologických gigantů, jehož byznys nestojí na sběru dat o uživatelích. Naopak se mu snaží předcházet nejen u vlastních produktů, ale přichází také s nástroji pro potlačování sledování lidí ze strany jiných firem. Kvůli tomu, že chce dávat uživatelům na výběr, zda chtějí informace o používání sdílet s vývojáři, Apple kritizuje například Facebook, který by kvůli tomu mohl přijít o velkou část svých příjmů. A s ním prý i mnoho dalších byznysů.
Apple na druhou stranu považuje rozhodování uživatelů o jejich datech za zcela zásadní a soukromí označuje za jedno ze základních lidských práv. „Myslím, že soukromí je jedno z hlavních témat století,“ řekl Cook. „Spolu s klimatickými změnami je to obrovská věc. K obojímu by se podle toho mělo přistupovat, měli bychom to hloubkově promýšlet, rozhodnout, jak tyhle věci můžeme zlepšit a jak příští generaci zanechat něco mnohem lepšího, než je současná situace.“
Cook dokonce pokračoval přímým srovnáním obou problémů. Narušování soukromí je podle něj blízko katastrofám vycházejícím z globálního oteplování způsobeného lidskou činností. Velmi se tak obává například některých snah o oslabení end-to-end šifrování, které umožňuje data přečíst jen dvěma stranám, jež si je vyměňují. „Trápí mě, když se to kdokoliv snaží nějakým způsobem omezit nebo prolomit,“ poznamenal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProblém ovšem stále existuje i na straně samotných uživatelů. Nemají co skrývat, tak proč by jim vadil nějaký sběr dat, říkají mnozí z nich. Podle ředitele Applu si neuvědomují, že přes takové řeči budou mít nejspíš dříve nebo později tendenci k autocenzuře. „Snažím se lidem vnuknout myšlenku světa, kde vědí, že jsou pořád sledování. Jak se změní jejich chování?“ navrhuje Cook.
„Myslím, že když se o tom většina lidí takto zamyslí, rychle si začnou říkat ‚Co vlastně hledám? Hledám tohle a tohle. Nechci, aby to někdo věděl, jenom mě zajímá, o co jde a tak’,“ popisuje jako velký zastánce soukromí. Jelikož si ho lidé budou chtít instinktivně nějak zachovat, budou se neustále více a více omezovat. „Tohle není svět, k jakému by měl kdokoliv z nás směřovat,“ poznamenává ředitel jedné z nevlivnějších společností světa.
Jak jsme mohli vidět už mnohokrát, v soukromí na internetu navíc zdaleka nejde jen o to, co jsme si zrovna pustili nebo koupili. Dostatečné množství podobných informací o lidech slouží k budování politických kampaní a v horších případech ke zneklidňující míře manipulace. Celý systém přitom nemusí mít nekalé záměry, ale jen uživatelům servírovat více toho, na co jednou reagovali. Třeba konspiračních teorií.
Cook v tomto kontextu poměrně otevřeně zmínil roli velkých sběratelů dat v radikalizaci lidí a nedávných útocích na americký Kongres. Modely pro cílení reklamy mohou stejně efektivně fungovat i při šíření extremismu. „Technologie lze využít k posílení nebo organizaci. Mohou také posloužit k manipulaci myšlení lidí,“ varoval Cook. Vzápětí apeloval na snahu se z proběhlých událostí poučit a zjistit, jak něčemu podobnému do budoucna předejít.
Musí podle něj vzniknout kategorie etického sběru dat. Totéž platí pro umělou inteligenci, další technologii s velkým vlivem na společnost. Obojí se může snadno stát nástrojem pro špatné cíle, což nezřídka už dávno platí. V příspěvku na konferenci o soukromí proto Cook opět zmínil rozvíjející se nový průmysl sběru dat, před kterým varoval už před lety.
Naneštěstí se od té doby situace spíše zhoršila. Přesto – minimálně podle šéfa Applu – je prostor pro optimismus. Vyzdvihuje například evropské GDPR, které má být skvělým základem a inspirací pro zákonodárce v USA. V obecnějším měřítku pak za relevantní považuje čtyři pilíře soukromí v Applu: minimalizaci dat, jejich zpracování přímo v zařízení, transparentnost a bezpečnost.
Stále výrazněji otázku soukromí na internetu vnímá i široká veřejnost. Naposledy se to ukázalo jen před pár týdny, když miliony lidí polekaly změny podmínek WhatsAppu a zahltily servery bezpečnějších komunikačních aplikací. Nedlouho na to pak anonymní vyhledávač DuckDuckGo bořil rekordy ve vyhledávání a dostal se do mainstreamu, byť stále výrazně kulhá za Googlem, který drží dominantní pozici.
V obou případech se jedná o příklady uživatelů hledajících více soukromé alternativy na jinak silně monopolizovaném trhu ovládaném velkými korporacemi. Ačkoliv zde, stejně jako u na počátku zmíněné ekologie, může hrát velmi pozitivní roli decentralizace řešení, bilionové firmy mají stále zásadní slovo. Proto je důležité, že jedním z největších zastánců soukromí je právě ředitel jedné z nich.