Soukromí v hlavě? Možná už ne… Vědci a Meta vymysleli, jak číst lidské myšlenky bez čipů a operací

Výzkumníci ze Španělska a z Francie, jejichž práci financuje Meta, spojili umělou inteligenci se záznamy elektromagnetických impulsů mozku.

Luboš KrečLuboš Kreč

mind-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Soukromí v hlavě? Možná už ne

0Zobrazit komentáře

Velké sociální sítě a Mark Zuckerberg zvlášť jsou na tom ve vztahu k Evropě – a speciálně po zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA – všelijak. Ovšem minimálně po výzkumné stránce soužití Facebooku, respektive jeho mateřské společnosti Meta, s odborníky ze starého kontinentu funguje velmi dobře. Vždyť se společně naučili číst myšlenky.

Může se to zdát jako přehnané tvrzení, jako sci-fi, jenže co jiného to je – výzkumníci ze španělského institutu Basque Center on Cognition, Brain & Language spolu s pařížskou akademickou divizí Facebook AI Research vyvinuli technologii, která umožňuje diktovat text jen myslí.

Jde samozřejmě jen o první fázi, která má k funkčnímu prototypu ještě daleko, ostatně její přesnost je na úrovni maximálně 80 procent, jenže jak to zhodnotil portál Vox: „Je to, jako byste přiložili sklenku na víno ke zdi a snažili se s její pomocí zaslechnout, co si lidé říkají ve vedlejší místnosti, kde běží čilá zábava u baru.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíčové je – a to je pomyslný game changer –, že neurospecialisté financovaní Metou nikomu neimplantovali žádné čipy do mozku ani neprováděli žádné operace. Vše běží v podstatě na dálku, lidé v experimentu měli maximálně na obličeji nalepené senzory na snímání EEG, tedy elektrické aktivity mozku.

Zároveň ale seděli pod magnetometry, které připomínají future-retro (a ne moc vzhledné) kadeřnické vysoušeče vlasů. Tyto obří turbany slouží ke snímání záznamu magnetických polí vyvolaných elektrickými proudy. Celkem se do experimentu zapojilo 35 dobrovolníků, kteří přepisovali do počítače různé věty a u toho je scannery zkoumaly.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Varun Mayya (@thevarunmayya)

„Následně jsme natrénovali nový AI model, který na základě mozkových signálů zrekonstruuje celou větu. U nových vět dokáže náš AI model dekódovat až 80 % znaků, které účastníci zadali při záznamu pomocí MEG, což je alespoň dvakrát lepší výkon, než jaký lze dosáhnout pomocí klasického EEG systému,“ uvedla Meta.

Velmi zjednodušeně jde o to, že každé písmeno vyvolá určitý elektromagnetický impuls, jehož obraz má více či méně unikátní podobu. A když umělá inteligence dostatečně pochopí, jak tyto vzorce číst, může pak psát za člověka. To může v první fázi zásadně pomoct lidem, kteří ztratili schopnost komunikovat, aniž by bylo potřeba invazivního zákroku, jak to zkouší třeba společnost Neuralink.

4

Reprofoto: Acquired/YouTube

Mark Zuckerberg v živém podcastu Acquired

Evropští experti na blogu Mety připomínají, že cesta ke klinické aplikaci je ještě relativně dlouhá: „Dekódování je stále nedokonalé. Druhým aspektem je praktičnost, neboť MEG vyžaduje, aby se subjekt nacházel v magneticky stíněné místnosti a zůstal v klidu. Nakonec, ačkoli byl výzkum proveden se zdravými dobrovolníky, bude třeba v budoucnu zjistit, jak by tato metoda mohla prospět lidem trpícím mozkovými poraněními.“

Sestrojení technologie, která s trochou nadsázky dokáže číst myšlenky, ale nebyl jediný průlom, kterého evropští výzkumníci dosáhli. Zdá se, že nakročili k pochopení toho, jak vlastně lidský mozek k formulaci myšlenek přistupuje. S tím jim opět pomohlo snímkování aktivit mozku při psaní, přičemž během jedné vteřiny pořídili tisíc obrázků.

zucky-mvp-1

Přečtěte si takéMark Zuckerberg není mezi lidmi populární. Proč ho nemají rádi?Takto vypadá nový Mark Zuckerberg. Ani drahá trička a kudrlinky mu ale nepřinesly oblibu u lidí

„Pořízením 1 000 snímků mozku za sekundu dokážeme přesně určit okamžik, kdy jsou myšlenky přeměněny na slova, slabiky, a dokonce i jednotlivá písmena. Naše studie ukazuje, že mozek generuje posloupnost reprezentací, které začínají na nejabstraktnější úrovni – význam věty – a postupně se transformují do řady akcí, jako je samotný pohyb prstů na klávesnici,“ prozradili vědci.

Jinými slovy, lidský mozek jde cestou od obecného ke konkrétnímu – nejprve si definuje základní rámec, pak zformuluje význam, pak celou větu, pak jednotlivá slova atd. To vše v řádu setin sekundy.

Jenže pro správný přepis myšlenek je naprosto zásadní pochopit, jak mozek funguje a co která elektromagnetická aktivita znamená, který signál znamená písmenko a který zase pokyn mozku prstům, že mají psát.

Samozřejmě je ještě relativně daleko, než se toto dostane do běžného života, byť i toho pouze nemocničního. Ovšem většina průkopnických technologií se dříve či později objeví v praxi v mnohem užitečnější podobě a pak povstane zajímavá otázka – třeba jak strážit vlastní myšlenky a komu ve skutečnosti náleží to, nač myslíme.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Plzni představili tramvaj bez řidiče. Nasadíme je v běžném provozu, hlásí ředitel z dopravního podniku

ČVUT, ZČU, plzeňský dopravní podnik a Pragoimex spojily síly – a budou z toho autonomní tramvaje. Zatím budou jezdit v depech, cílem je ostrý provoz.

Michal MančařMichal Mančař

tramvaj-plzen

Foto: Archiv PMDP

Technologický demonstrátor autonomní tramvaje, která posílí plzeňskou dopravu

1Zobrazit komentáře

V Praze by mělo jezdit metro bez řidiče. V Plzni zase chystají autonomní tramvaje. Nejprve uleví řidičům na konečných zastávkách a ve vozovnách, ale plány na západě Čech mají větší. „Cílovou metou je řízení tramvaje v běžném provozu,“ říká dopravně provozní ředitel tamějšího dopravního podniku Miroslav Macháň.

Je to modulární systém, který umí ovládat i staré tramvaje. Takže není nutné pořizovat nové stroje. Vychází z výzkumu pro agenturu amerického ministerstva obrany DARPA. Tu, kde se rodily projekty jako internet nebo neviditelná letadla. Ale vznikl ze spolupráce Plzeňských městských dopravních podniků s elektrotechnickými fakultami Západočeské univerzity a Českého vysokého učení technického.

„Autonomní provoz tramvají představuje obrovský krok vpřed v modernizaci městské dopravy,“ uvedl při představení autonomní tramvaje Miroslav Macháň z vedení dopravního podniku. „Naše strategie směřuje k nasazování moderních prvků podpory řidičů, ať už se jedná o online kamerový dohled nebo antikolizní systém, ale skutečným přelomem bude právě demonstrovaný automatický pohyb tramvaje,“ dodal.

První nasazení systému proběhne na konečných zastávkách. Tam takto vybavené tramvaje uleví řidičům, kteří s nimi musí popojíždět i během svých přestávek. „To je prvním krokem, následovat bude užití systému pro přesuny po vozovně,“ dodává Macháň. Ale i když tramvaje bez řidiče přímo do plzeňských ulic ještě nevyjedou, v plánu to je.

„Ačkoliv jsou řidiči zatím nenahraditelní, cílovou metou bude řízení tramvaje v běžném provozu, a to třeba jen v částech trasy mimo centrum měst, kde je řízení zpravidla jednodušší a nevstupuje do něj hustý provoz chodců a vozidel,“ popsal provozní ředitel po ukázce tramvaje ve vozovně Slovany.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automatické ovládání dokáže pomocí senzorů vnímat okolí a rozpoznávat překážky, umí se přizpůsobit měnícím se podmínkám v okolí tramvaje. Od jeho nasazení si v Plzni slibují snížení rizika nehod a větší plynulost dopravy, ale také snížení provozních nákladů a už naznačovaný vyšší komfort řidičů.

„Je skvělé, že dokážeme přenést výsledky z akademické sféry do reálného světa,“ uvedl Pavel Turjanica z FEL ZČU. „V rámci tohoto projektu jsme měli možnost spolupracovat s kolegy z ČVUT, kteří jsou špičkou v oblasti AI technologií a autonomního řízení. My jsme přinesli praktickou část,“ popisuje západočeské zapojení.

Vedle vědeckých kolegů z ČVUT se do díla zapojil také dodavatel tramvají Pragoimex. „Vnímám v projektu velký potenciál, a to jak pro modernizaci starších vozů, tak i pro využití v nových tramvajích. V budoucnu by se toto řešení mohlo stát standardní součástí výbavy,“ popsal ředitel firmy Vladimír Faltýsek.

Autonomní hromadná doprava není ve světě ničím nevídaným, bez řidičů se svezete od Budapešti až po Barcelonu či Brazílii. V Česku je toto téma aktuální v posledních letech především kvůli budované lince D pražského metra (do jehož tunelů jsme se podívali). A kromě „déčka“ by se metro bez řidiče mělo objevit i na lince C.