Špičkám se firmy vyhýbají, mladý startup naopak rozváží během nich. Získal desítky milionů
Ladislav Janckulík v Rohlíku nastavoval motivační program pro kurýry, Ondřej Kočí pro něj rozvážel. Teď budují logistický startup.
Takzvané doručení poslední míle, tedy v poslední fázi logistického procesu z distribučního centra ke koncovým zákazníkům, je pro mnoho hráčů oříškem. I klasické a velké přepravní společnosti se například snaží vyhýbat rozvozům během dopravních špiček. Mladý startup Bevy.city na to ale jde jinak a svými službami pokrývá právě tuto dobu. Jeho schopnosti využívají třeba Rohlík, Zásilkovna nebo Liftago a v dalším škálování byznysu mu pomohou investoři z fondu Nation 1.
Bevy.city své řešení zakládá na dynamickém modelu plánování tras až do poslední chvíle před doručením, navíc se opírá čistě o elektromobilitu. „Viděli jsme příležitost na trhu v pokrytí během doručovacích špiček, kterým se klasické společnosti vyhýbají. Přitom právě v této době je rychlé doručení pro zákazníky klíčové. Analýzou nejvytíženějších hodin různých segmentů dokážeme předpovědět, kdy bude o co zájem, a náležitě se na rozvoz připravit,“ komentuje zakladatel startupu.
Své služby začalo Bevy.city nabízet loni, v začátcích svůj provoz zakladatelé financovali z vlastních úspor. Relativně rychle se však překlopili do černých čísel, čímž si na další škálování začali přímo vydělávat sami. Aktuálně má firma vozový park o šestatřiceti autech, ještě letos jej přitom plánuje zdvojnásobit. A kromě už zmíněných firem její služby využívají i Country Life, NutritionPro nebo Sfood.
„Zásilkovna – stejně jako například Rohlík a další klienti – předá Bevy k doručení během kapacitních špiček část svých zásilek. Jsme schopni reagovat velmi flexibilně, garantujeme dodání do tří hodin od objednávky,“ přibližuje pro CzechCrunch Janckulík, jenž do založení firmy vložil značnou část svých úspor. Tržby startupu za loňský rok dosáhly 15 milionů korun, nyní roste každý měsíc dvojnásobně a do konce roku očekává nárůst tržeb na 140 milionů. Podle vyjádření Bevy.city firma pořád dosahuje provozního zisku hospodaření, jeho konkrétní výši ale nechce specifikovat.
V letošním roce přitom e-commerce trh meziročně klesá, což se projevuje mimo jiné i menším objemem přepravovaných zásilek. Jak na nedávném e-commercovém eventu CzechCrunche prozradili zástupci logistických hráčů Zásilkovna a Dodo, zatímco poslední léta obě firmy rostly dvojnásobným tempem, letos očekávají nabírání objemu „jen“ v desítkách procent.
Jak v takové situaci dokáže růst mladý startup? „Náš byznys je specifický v tom, že svým obchodním partnerům poskytujeme pružné navýšení kapacit. V podstatě jim tak pomáháme optimalizovat provoz a poskytujeme alternativu k nejistým investicím do rozšiřování vlastního vozového parku a lidských zdrojů. Tento model se ukazuje jako velice životaschopný, o čemž svědčí i výrazný růst našich tržeb,“ odpovídá Janckulík.