Spielbergův film o Spielbergovi jde do kin. Fabelmanovi jsou o lásce ke kinu i rodině a útočí na Oscary
Jaký je autobiografický snímek Stevena Spielberga? Herecké výkony si zaslouží ocenění, ale samotný film zajímá víc rodina než filmový průmysl.
Steven Spielberg je nejúspěšnější režisér všech dob. Indianu Jonese, Jurský park, Čelisti nebo Zachraňte vojína Ryana zná každý. Stejně jako další hollywoodské hity, které nesou jeho rukopis a do nichž otiskl svou lásku ke kinematografii. Než se ale stal veleúspěšným filmařem, byl to kluk s velkými sny – a rodinou, která měla lásky na rozdávání, ale problémů možná ještě víc. A právě o svém dětství a dospívání natočil snímek Fabelmanovi.
Z prvních trailerů to vypadalo, že Fabelmanovi by mohli být milostným dopisem kinematografii, snad i jakousi poctou vlastní tvorbě s lehoulinkým nádechem patosu. Steven Spielberg však v do jisté míry autobiografickém snímku dává přednost rodině, ne filmu. Což je tak trochu v kontrastu s tím, jak s oběma důležitými součástmi vlastního života nakládá Sammy Fabelman, alter ego slavného filmaře ve Fabelmanových. Ti už ve čtvrtek pozvou české diváky do trochu vyfabulované Spielbergovic domácnosti.
Už název Fabelmanovi v sobě skrývá jinotaj z anglického fable, tedy bajka, příběh, výmysl. Ale film v sobě nese mnoho ze skutečného Spielbergova života. Jeho otec byl do práce ponořený a úspěšný inženýr, matka svobodná umělecká duše. Především na děti vždy silně dopadající stěhování kvůli zaměstnání si taktéž prožili. A reálný Spielberg má i ony tři sestry, které ve Fabelmanových slouží jako Sammyho první herečky v úvodních a velice nesmělých, ale o to vtipnějších pokusech o filmovou tvorbu.
Sotva totiž mladý Steven, pardon, Sammy poprvé navštívil biograf, byl už navždy lapen. Ale zatímco byl polapen krásou kinematografie, byl zároveň chycený mezi dvěma světy svých rodičů. Otec v Sammyho kameře vidí pomíjivý koníček a byl by raději, kdyby syn dělal něco pořádného, hmatatelného. Ale je oddaný, milující a podporující. Maminka je malému hrdinovi bližší, překypuje láskou a podporuje jeho tvorbu… ale je spíš starší sestrou, jakýmsi Petrem Panem, jenž nechce dospět. Ne pevným bodem, který mladý Sam potřebuje.
Tato dynamika se nicméně ve filmu nerozvíjí tak prvoplánově, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jistě, střet technokrata s umělkyní zachytí nejedna scéna a Sammy je syntézou výchovy obou rodičů. Ale Mitzi a Burt (ve skutečnosti Leah a Arnold) nejsou kontrastní karikatury pro ilustraci nadřazenosti jednoho z přístupů. Jsou to především milující manželé a rodiče, ony přitahující se protiklady z okřídleného rčení. A když už dojde k nevyhnutelnému zlomu, není to praktičtěji založený otec, který by byl laciným padouchem a původcem nepohody.
Jejich vztah na plátně ožívá díky výkonům Paula Dana a Michelle Williamsové. Dano minimalisticky ukazuje vnitřní sílu pana Fabelmana, daleko větší prostor – ve filmu i ve Spielbergově srdci, chce se říct – však má maminka v podání Williamsové. Je místy až manickou ženou, která dokáže zahrnout celé své okolí krásou a láskou, ale stejně tak se v mžiku stane katalyzátorem komplikací. Williamsová si jde pro oscarovou nominaci, jen snad někdy až příliš ráznými kroky. Ale dost možná sama Leah Spielbergová byla taková.