Spojila právo s IT a přidala správu firemních procesů. Mladá firma z Brna si tím získala globální hráče
Legito se původně soustředilo na tvorbu dokumentů na míru. Poslechlo ale požadavky firem, které chtěly víc. Byznys ve světě našlo obrovský.
Ondřej Materna, zakladatel společnosti Legito
Během studia na vysoké škole dokázal skloubit práva a informatiku a to samé udělal i v byznysovém světě. Ondřeji Maternovi tak rostl pod rukama projekt, ve kterém si jednotlivci mohli stahovat, upravovat a doplňovat třeba vzory právních dokumentů. Ale jeho zákazníci si více či méně – a tady čtěte spíš více – vymohli lehkou změnu zaměření. A tak z původní firmy Legito vznikla nová firma. Opět Legito. Ale místo regionálně úspěšného produktu teď umožňuje i těm největším globálním společnostem jak vytvářet, spravovat a ve svých strukturách posouvat smlouvy, tak i stavět složitější systémy v rámci firemního koloběhu dat a informací. Nenápadná brněnská firma už je proto světová.
Má tržby v řádech stovek milionů korun, čtyřicet zaměstnanců jen v Brně a dalších deset v zahraničí. Kromě Česka má malé pobočky ve Spojených státech, Velké Británii a v Kolumbii. A klienty ve více než 50 zemích.
Aktuálně si Legito platí tisíce firem. Což znamená stovky tisíc uživatelů uvnitř nich. Mezi klienty jsou i tací, kteří za služby aplikace Legito dávají víc než milion dolarů ročně.
„Je to jen špička ledovce,“ říká Ondřej Materna, který má kromě zakladatele taky funkci CEO, když mluví o těch největších klientech. Vysvětluje, že jich jsou desítky. Ale pro byznys zdejšího softwaru, který si zákazníci předplácejí, je důležité velké množství menších klientů. Přitom dokáže oslnit velkými jmény zákazníků.
Mezi ty české patří například Škoda Auto nebo Komerční banka, ze světových pak PwC, Santander, Unicredit či Grant Thornton. A další. Zhruba 90 procent svých tržeb firma získává ze zahraničí, převážně ze západní Evropy a ze Spojených států. Výzkum a vývoj ale zůstávají „doma“, zdůrazňuje Materna.
Ostatně počítá s tím, že o produktu se v Česku i dál bude rozhodovat a že i díky tomu dokáže oslovit další zaměstnance. Jejich počet chce rozšířit během dvanácti měsíců na dvojnásobek.
Žádná hokejka, je to příkrá křivka
„Já jsem v tom notoricky špatný,“ usmívá se Materna, když vzpomíná, co ho k nápadu přivedlo. „Nejde mi opakování stejných věcí. Dělám chyby. A stresuju se,“ říká.
Kdysi si to uvědomoval prakticky každý den. V době, kdy ještě studoval, začal pracovat v právním prostředí. A jak to tak bývá, jako začátečník měl na starosti právě takové věci – opakující se, rutinní, nezáživné. „Protože jsem u toho dostudovával informatiku, říkal jsem si, že na to snad udělám robota. Že bude rychlejší a přesnější,“ popisuje.
Místo robota ale přišel na řadu právě projekt, který komukoliv – ale především lidem, jako jsou freelanceři – umožňoval nakonfigurovat si smlouvu na míru a stáhnout si ji. Takové služby si ovšem brzy oblíbili nejen jednotlivci. Začaly se o ně zajímat mimo jiné firmy, které poskytovaly například služby v oblasti pronájmu realit. Kupovaly si celé balíčky.
V roce 2017 mělo Legito tržby v jednotkách milionů korun a čtyřčlenný tým. Přesto nebylo jednoduché růst. Každý stát má jiný právní systém, takže nešlo jen o to produkt přeložit, bylo třeba smlouvy vytvářet pro každou další zemi znovu od začátku, což Legito brzdilo.