Spotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil
Podcastový expert Dan Tržil
Z podcastů se začíná stávat stále větší byznys. Nejen, že se v poslední době s podcasty doslova roztrhl pytel, což můžeme pozorovat i v Česku, ale především se kolem nich dokáží vybudovat i slušné finanční příjmy. I proto se rozhodlo do podcastů naplno šlápnout také Spotify, které investovalo stovky milionů dolarů do akvizice několika firem i produkci.
Velká zpráva ale přišla tento týden, když švédská streamovací platforma oznámila, že exkluzivně získala jednoho z nejúspěšnějších podcasterů na světě. V komentáři pro CzechCrunch teď tuzemský podcastový expert Dan Tržil popisuje, proč je získání Joea Rogana velká věc, proč to Spotify dělá a jaké jsou finanční motivace za celým dealem.
***
Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí a jak to zapadá do strategie Spotify?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience, čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu je medializovaných více než 100 milionů dolarů poměrně konzervativní, slyšel jsem i názory, že to může být klidně 300 milionů. To není špatné, vezmeme-li v úvahu, že Joe Rogan začínal v roce 2009 jen sám se svým mikrofonem. A dnes je to vlastně stále jen Joe, mikrofon a 4 zaměstnanci.
I v takto střídmém počtu se mu podařilo vytvořit podcast se 190 miliony přehrání měsíčně a masivní YouTube kanál, kde je i s videozáznamem vydává. To jsou čísla, na která nedosáhne většina médií nebo velkých společností s miliardovými reklamními budgety. Proč by někdo investoval několik miliard korun za exkluzivitu podcastu, kde si jeden plešatý chlápek několik hodin povídá se svými hosty?
Pro úvod se sluší připomenout, že pro Spotify jde o další ze série investic do podcastů. Akvizicí společností Gimlet (195 milionů dolarů), Parcast (55 milionů), Anchor (154 milionů) a The Ringer (196 milionů) si švédská streamovací služba zajistila dost kvalitní podcastové produkce. Nicméně jak k ní přitáhnout posluchače byl určitě jeden z hlavních motivů za dealem pro Joea Rogana.