Spotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

Dan TržilDan Tržil

dan-trzilKomentář

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

0Zobrazit komentáře

Z podcastů se začíná stávat stále větší byznys. Nejen, že se v poslední době s podcasty doslova roztrhl pytel, což můžeme pozorovat i v Česku, ale především se kolem nich dokáží vybudovat i slušné finanční příjmy. I proto se rozhodlo do podcastů naplno šlápnout také Spotify, které investovalo stovky milionů dolarů do akvizice několika firem i produkci.

Velká zpráva ale přišla tento týden, když švédská streamovací platforma oznámila, že exkluzivně získala jednoho z nejúspěšnějších podcasterů na světě. V komentáři pro CzechCrunch teď tuzemský podcastový expert Dan Tržil popisuje, proč je získání Joea Rogana velká věc, proč to Spotify dělá a jaké jsou finanční motivace za celým dealem.

***

Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí a jak to zapadá do strategie Spotify?

Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience, čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu je medializovaných více než 100 milionů dolarů poměrně konzervativní, slyšel jsem i názory, že to může být klidně 300 milionů. To není špatné, vezmeme-li v úvahu, že Joe Rogan začínal v roce 2009 jen sám se svým mikrofonem. A dnes je to vlastně stále jen Joe, mikrofon a 4 zaměstnanci.

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

I v takto střídmém počtu se mu podařilo vytvořit podcast se 190 miliony přehrání měsíčně a masivní YouTube kanál, kde je i s videozáznamem vydává. To jsou čísla, na která nedosáhne většina médií nebo velkých společností s miliardovými reklamními budgety. Proč by někdo investoval několik miliard korun za exkluzivitu podcastu, kde si jeden plešatý chlápek několik hodin povídá se svými hosty?

Pro úvod se sluší připomenout, že pro Spotify jde o další ze série investic do podcastů. Akvizicí společností Gimlet (195 milionů dolarů), Parcast (55 milionů), Anchor (154 milionů) a The Ringer (196 milionů) si švédská streamovací služba zajistila dost kvalitní podcastové produkce. Nicméně jak k ní přitáhnout posluchače byl určitě jeden z hlavních motivů za dealem pro Joea Rogana.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ubrouskovou matematikou ukáži, kolik podcast The Joe Rogan Experience vlastně může vydělávat. Průměrné CPM (cena za 1 000 přehrání reklamy) podcastu je 18 až 50 dolarů. Joe Rogan začíná své podcasty třemi až čtyřmi reklamami. Při konzervativním odhadu tří reklam na epizodu a CPM ve výši 20 dolarů (sleva za množství, nemusí mít 100% vytíženost, nebo sleva pro dlouhodobé sponzory – některé značky u něj sponzorují více než 7 let) jsme na částce kolem 11 milionů dolarů měsíčně, což je v přepočtu přes 270 milionů korun.

Odhady lidí znalé situace říkají, že Roganův podcast vydělal v roce 2018 zhruba 50 milionů dolarů (přes 1,2 miliardy korun). Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že Rogan může klidně vydělávat 100 milionů dolarů ročně jen z podcastu, navíc k tomu mít solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).

dan-trzil2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Podcastový expert Dan Tržil

Dohoda, kterou uzavřel dvaapadesátiletý komik se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na „několik let“ a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy. Spotify sice rychle stahuje náskok Apple Podcastů jako dominantní podcastové platformy (v některých zemích už je to téměř vyrovnané), nicméně například dle dat analytické společnosti Chartable pochází ze Spotify stále jen desetina všech stažení.

U videa to bude ještě výraznější. Stažením nahrávek rozhovoru z YouTube s více než 2 miliardami uživatelů na Spotify, který se tímto znovu vrací do video formátu, představuje pro Rogana nezanedbatelné náklady ušlé příležitosti.

Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou The Joe Rogan Experience poslouchat na Spotify, bude autor podcastu monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách. 

„Toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálního formátu.“

Ve Spotify určitě doufají, že hodně. Pokud by přešla desetina Roganový subscriberů na YouTube (kteří ještě nemají členství na Spotify) a začala platit 12 dolarů měsíčně za Spotify, bylo by to 900 tisíc nových předplatitelů a příjem více než 11 milionů dolarů ročně. Nutno ještě dodat, že pro Spotify jsou podcasty na rozdíl od hudby levné. Zatímco u hudby musí umělci zaplatit, tvůrci podcastu za přehrání nic neplatí a naopak ještě vydělá na reklamě.

Důležitější aspekt než ten byznysový je však podle mě psychologický. Spotify získalo největší podcastovou hvězdu, která mu zatím chyběla (údajně to byl nejvyhledávanější podcast v aplikaci), a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi.

Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downeyho Jr. nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem slyšeli/viděli desítky milionů lidí.

david-miklas-boxed-min

Přečtěte si takéZdravotníci ze šnorchlovacích masek brečeli radostí, vyrobili jsme jich 30 tisíc, říká David Miklas v CzechCrunch PodcastuZdravotníci ze šnorchlovacích masek brečeli radostí, vyrobili jsme jich 30 tisíc, říká David Miklas v CzechCrunch Podcastu

Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálního formátu, respektive souboj Spotify proti zbytku.

Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. Nikdy zde nebyla společnost, která by měla zároveň všechny tyto části – prodávala reklamu, tvořila obsah, měla vlastní podcastový přehrávač a dávala lidem nástroje, aby tvořili vlastní podcastový obsah (Anchor). 

A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.

Standardní způsoby pořízení auta jsou zastaralé. Lidé se už nebudou chtít zadlužovat, říká Adam Szabó z Driveta

Adam SzabóAdam Szabó

adamszabo-driveto-topKomentář

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO startupu Driveto

0Zobrazit komentáře

Prodej aut se v předchozích měsících zásadně propadl. Není se čemu divit, autosalony i autobazary byly zavřené, lidé byli zavření doma, a tak měla většina důvody k pořízení nového vozu málo. Pomalu se ale znovu rozjíždí i automobilový trh a bude zajímavé sledovat, jak se změní.

Změny v tom, jak budou lidé chtít auta nakupovat, předpovídá český startup Driveto, který v Česku prokopává vylepšený operativní leasing. Jeho šéf Adam Szabó v komentáři pro CzechCrunch píše, proč podle něj dává auto na předplatné smysl.

***

Média pořádají závod o co nejvíce šokující titulek a současné prodeje aut jsou srovnávány s poválečným obdobím. Faktem je, že již v březnu se prodej nových osobních aut propadl o 36 procent, v dubnu pak dokonce o více jak 50 procent. Hlavním důvodem je samozřejmě především to, že až do 20. dubna byly autosalony z důvodu vládních nařízení kvůli koronaviru uzavřené.

Dealeři nových, ale i ojetých vozů spolu s nuceným uzavřením svých prodejen narazili na své limity, co se týče prodeje online. Různá opatření se dotkla také výrobců aut v rámci celého světa, což se odráží v dostupnosti, respektive nedostupnosti velkého množství vozů.

jaguar-driveto

Foto: Driveto

Driveto nabízí na flexibilní pronájem i třeba Jaguar F-Pace

Potřeba vlastního auta vlivem „koronakrize“ ale ještě vzrostla. Ať už to budou rodinné výlety, nákupy nebo pracovní účely, lidé se chtějí vyvarovat zvýšeným rizikům plynoucím z nutnosti využívání hromadné dopravy. Auto znamená bezpečný prostor při přemisťování.

Potřeby se mění

O tom jsme se koneckonců přesvědčili v posledních dvou kritických měsících i u nás v Drivetu, kdy se nám zhruba od poloviny března začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších. Za duben to již bylo 100 aut, což je nejvíce v naší dosavadní historii.

Nejdůležitějších důvodů je hned několik. Naše nabídka obsahuje pouze auta, která jsou ihned k dispozici, odpadá tak nutnost čekání několika týdnů až měsíců na nový vůz. S úbytkem skladových zásob na straně prodejců aut pak díky tomu získáváme výraznou konkurenční výhodu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším podstatným důvodem je tzv. subscription model prodeje, tedy na bázi předplatného, který v této nejisté době oceňuje čím dál více lidí. Často i těch, kteří byli zvyklí jednou za čtyři, pět let sáhnout hlouběji do peněženky a koupit si „za hotové“ nový vůz.

Výhled na nejbližší měsíce a možná roky je nejistý a mnozí z nás tak oceňují flexibilitu, kterou model s předplatným přináší. Obzvlášť nyní je znát, že standardní způsoby pořízení auta jsou omezující a zastaralé. Ubývá lidí, kteří budou chtít utrácet vlastní úspory, půjčovat si peníze nebo se jakkoli uvazovat na dlouhé měsíce a roky.

„Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.“

Flexibilní pronájem poskytuje svobodu ukončení pronájmu auta kdykoliv v jeho průběhu a při jakékoliv změně situace zákazníka, což je v rámci očekávané krize uklidňující faktor. To platí i pro firmy, které optimalizují náklady a nákup nových vozů odkládají nebo se poohlížejí po alternativních možnostech, jak jezdit a neutrácet úspory.

Sledujeme situace i v zahraničí a registrujeme, že flexibilní pronájem funguje anticyklicky a daří se mu i v těžších ekonomických fázích. Díky možnosti vrácení se zákazník vyhne případnému zadlužení nebo pokutám. Navíc se nemusí trápit dodatečnými náklady, jako jsou pneumatiky, pojištění nebo garanční servis, je to v ceně.

Náskok díky onlinu

Naší třetí výhodou byla připravenost. Nikdo samozřejmě nemohl predikovat razanci nemoci a související drastická opatření, ale celému procesu online prodeje se věnujeme od začátku existence Driveta tak důkladně, jak je to jen možné. Ačkoliv nejen v segmentu aut, ale i v jiných odvětví registrujeme obrovské posílení online prodeje, jsme o několik kroků napřed.

adamszabo2

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO startupu Driveto

Celý proces od poptávky po dohodu o místě a času předání auta probíhá online a po telefonu. Tváří v tvář se tak se zákazníkem potkáváme až při samotné předávce, které s ohledem na současnou situaci předchází kompletní dezinfekce auta ozonem.

Naši řidiči samozřejmě používají veškeré ochranné prostředky. Lidé se prostě nyní nechtějí příliš potkávat, takže i v případě předávání auta je potřeba dávat maximální důraz na hygienu a bezpečí a naprosto minimalizovat kontakt.

Ochota zadlužovat se kvůli autu bude klesat

Odhad vývoje následujících měsíců je složitější než kdy předtím. Jasné je jen to, že zájem o auta se nezmění. Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.

Jsme přesvědčení, že se byznys přesune více do online prostředí a lidé budou chtít více nové jednoduché online řešení, které je nebude limitovat a svazovat. Dá se tedy očekávat propad klasických prodejů nových aut a přesun těchto zákazníků do flexibilních modelů, jako je právě předplatné.

london-uk

Přečtěte si takéVelké dopravní manévry v Londýně. Auta v centru města uvolní místo chodcům, cyklistům a autobusůmVelké dopravní manévry v Londýně. Auta v centru města uvolní místo chodcům, cyklistům a autobusům

Co se týče aut jako takových, je ještě brzy předvídat, co se stane s vývojem cen nebo například dostupností. Výraznou roli v tomto bude mít i chování státu a Evropské unie.

Vlastní investice do aut, dlouhodobé úvěry nebo dlouhodobé smlouvy na operativní leasing budou pro mnoho zákazníků riskantní volbou v nejisté době. Zadlužovat se kvůli autu je prostě nesmysl. Na vzestupu bude pravděpodobně i oblast carsharingu. Zde může být ale pro lidi problematický fakt, že si nebudou schopni vytvořit svůj bezpečný a známý prostor z důvodu častého střídání řidičů na jednom autě.