Spotify koupilo třetí podcastovou firmu za dva měsíce. Chce být Netflixem pro audio s vlastním obsahem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spotify-mobile1

Mobilní aplikace Spotify

0Zobrazit komentáře

V únoru švédský streamingový obr Spotify oznámil, že za stovky milionů dolarů kupuje dva startupy, které se zaměřují na podcasty. Jednalo se o Gimlet Media, společnost spojenou jak s produkcí, tak s marketingem podcastů inzerentům, a startup Anchor, který tvůrcům poskytuje jednoduchou platformu pro tvorbu, distribuci a monetizaci. Tím ale evidentně snahy Spotify v této oblasti neskončily. Nyní totiž potvrdilo další nákup podcastového studia Parcast, které se zaměřuje především na samotnou tvorbu původních pořadů.

Spotify má v plánu letos do nákupů investovat až půl miliardy dolarů, přičemž za Gimlet Media a Anchor utratilo celkem 340 milionů dolarů. Detaily nákupu Paracastu zatím nebyly zveřejněny, ale pravděpodobně se nebude jednat o poslední letošní akvizici. Nyní je totiž zřejmé, že Spotify chce v tomto směru poměrně výrazně expandovat a stát se takříkajíc Netflixem audia.

Losangelské podcastové studio Parcast se může stát významnou součástí tohoto záměru, protože jeho současná nabídka obsahuje 18 původních pořadů zaměřujících se na jedny z nejpopulárnějších témat i mezi podcasty – vyšetřování reálných zločinů, kulty a nevyřešené záhady. Streamovací služby s videem mají oproti těm hudebním z hlediska získávání předplatitelů výhodu hlavně v tom, že mohou nabízet množství vlastního exkluzivního obsahu, na základě něhož jim může zákazník dát přednost před konkurencí.

parcast

Velké hudební streamovací služby se o něco podobného v začátcích také snažily uzavíráním smluv s populárními umělci, jež jim zajišťovaly exkluzivní práva na dostupnost jejich nového alba, zákulisních dokumentů a záznamů koncertů, nebo i celé diskografie. Takovým způsobem vyšly na Tidalu například alba Kanyeho Westa a Beyoncé, Apple Music zase jako jediné nabízelo bonusový obsah s Taylor Swift. Ačkoliv Spotify v tomto trendu příliš neparticipovalo, byl původně poměrně rozšířený, avšak postupně upadal.

Vlastní obsah je klíč

V současnosti se exkluzivita dostupnosti hudby umělců stále občas objevuje, ale už příliš nelze hovořit o významných strategiích pro získávání výraznějšího objemu nových předplatitelů. Streamovací služby se tak místo toho svou atraktivitu snaží zvyšovat různými na míru vybíranými playlisty a zvláštními funkcemi. Například ve spojitosti se Spotify se ovšem před časem objevily nařčení, že do svých úspěšných uklidňujících a ambientních playlistů zakomponovává „falešnou hudbu“, tedy skladby, které pro ně vytvořili najatí umělci.

invent-2

Přečtěte si takéČeský startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové OscaryČeský startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové Oscary

Nabízení vlastních exkluzivních podcastů je ovšem mnohem lepší způsob lákání předplatitelů, jednak proto, že je to zcela nekontroverzní strategie, jednak proto, že je lze snadno propagovat, třeba i v rámci reklam na vlastní platformě. Podobně jako tomu bylo u nabízení exkluzivní hudby, podcasty Spotify by měly být dostupné buď pouze na jeho streamovací službě, nebo i na ostatních, ale se zpožděním.

Rozdílem ovšem samozřejmě je, že Spotify bude lákat na vlastní obsah, nebude tedy muset uzavírat složité smlouvy s umělci a dělit se s nimi o výdělek. Spotify se o podcasty začalo výrazněji zajímat poprvé před dvěma lety, kdy se v této kategorii rozhodlo stát silným konkurentem Applu. Ten svou platformu pro podcasty spustil už v roce 2004, až v poslední letech ale tento formát výrazně zvyšuje svou popularitu – například na americkém trhu podcasty poslouchá až třetina obyvatel ve věku mezi 25 a 54 lety.

Parcast podcasty

Část nabídky studia Parcast

Šéf obsahu Spotify Dawn Ostroff k akvzici studia Parcast řekl: „Zařazení studia Parcast do naší rostoucí nabídky podcastů nás posune blíže k cíli, stát se hlavní audio platformou na světě. Kriminální a mysteriózní podcasty jsou pro naše uživatele nejpopulárnějším žánrem a studio Parcast mělo značný úspěch ve vytváření populárních pořadů a budování oddané fanouškovské základny.“

Lítačka si nově rozumí s Revolutem. Můžete s ním kupovat jízdenky i nahrávat na jeho kartu kupóny

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

revolut-litacka
0Zobrazit komentáře

Zelenou kartu Lítačka zná každý, kdo v Praze nebo Středočeském kraji cestuje městskou hromadnou dopravou. Městská společnost Operátor ICT, která má celý projekt na starosti, se snaží funkce Lítačky neustále posouvat a zjednodušovat tak Pražanům i dojíždějícím záležitosti spojené s jízdenkami. Jako nejnovějšího partnera si proto Operátor ICT vybral britský fintechový startup Revolut, který působí i v České republice.

V Česku má Revolut už více než 60 tisíc uživatelů s tím, že jen v Praze ho podle vyjádření Davida Pavlisky, tuzemského zástupce Revolutu, využívá kolem 30 tisíc zákazníků. Právě pro ně je určená novinka, díky které je možné i s kartou Revolut uhradit jízdné přímo v mobilní aplikaci PID Lítačka a také si na fyzickou kartu Revolut nahrát kupón.

Jde o novinky v návaznosti na loňské spuštění nového dopravního a odbavovacího systému, díky kterému lze kupóny nakupovat přes e-shop a vedle Lítačky samotné je nahrávat i na jiné nosiče. Až dosud jimi mohly být libovolné bezkontaktní platební karty nebo In Karta Českých drah, ovšem platební karta Revolutu podporována nebyla. To se nyní mění, Operátor ICT s britským fintechem podporu umožnil a při té příležitosti také rozdává karty Revolut k novým účtům zdarma.

litacka

Foto: CzechCrunch

Karta Lítačka

Spolupráce Operátora ICT a Revolutu nicméně nemá mířit pouze na desítky tisíc tuzemských uživatelů, ale rovněž na cizince, kteří v Praze žijí nebo do hlavního města přijíždějí. Jedna z hlavních výhod rychle rostoucí fintechové služby je totiž v tom, že si neúčtuje žádné poplatky při placení v cizích měnách a zároveň nabízí výhodný mezibankovní kurz pro převody. To znamená, že při nákupu jízdenky přes Revolut, což je nově taktéž možné, by měl cizinec zpravidla ušetřit, než kdyby si platil vlastní kartou navázanou na účet v cizí měně.

jakub-havrlant-rockaway-top

Přečtěte si takéRockaway Capital investuje dalších 150 milionů korun do albánského startupu Gjirafa, obdoby českého SeznamuRockaway Capital investuje dalších 150 milionů korun do albánského startupu Gjirafa, obdoby českého Seznamu

„Naše služby využívá již více než 4 miliony uživatelů v Evropě, přičemž jenom v Praze služby Revolutu využívá kolem 30 tisíc zákazníků. Věříme, že turisté mající Revolut ocení, že si mohou snadno pořídit jízdenku přes mobilní aplikaci PID Lítačka bez toho, aby si museli směňovat peníze a hledali trafiku či automat, a poznávat krásy Prahy bez zbytečných komplikací,“ uvádí David Pavliska, business development manažer Revolutu, který zároveň připomněl, že od minulého týdne má jeho firma svou mobilní aplikaci také v češtině.

Vedle možnosti nahrát si kupóny na jiné fyzické nosiče by měla v následujících měsíc přibýt také možnost nechat si kupón pouze v mobilní aplikaci PID Lítačka, kde by ji mohli revizoři a průvodčí rovněž ověřovat. Podle původních plánů již měla být tato funkce hotová na přelomu roku, ale Operátor ICT ji prozatím odložil. Do svého systému chce nicméně integrovat také například platební služby Apple Pay a Google Pay, což by se mělo stát do poloviny letošního roku.