Spotify má přes čtvrt miliardy posluchačů. Počet předplatitelů rostl nejrychleji v historii a letí také podcasty

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Ve spojitosti se streamovacími službami se teď hovoří více spíše o televizních seriálech než hudbě. Vlastně to neznamená nic jiného, než že se teď už jedná o naprostou samozřejmost, kterou používá každý. Přesto se Spotify podařilo za poslední rok o téměř třetinu navýšit počet předplatitelů a o čtvrtinu navýšit příjmy. Pomohly mu v tom například vlastní podcasty.

Platforma švédské firmy, o jejímž rozpoutání revoluce v hudebním průmyslu vznikne pro Netflix seriál, má v současnosti 271 milionů uživatelů, z toho 125 milionů platících. Oproti předchozímu roku to je o 31 %, respektive 29 % více. Spolu s předplatiteli rostou pochopitelně také příjmy, které za poslední kvartál roku 2019 dosáhly dvou miliard dolarů neboli 24 % více než za stejné období loni.

Zásadní růst lze pozorovat nejen ve srovnání s minulým rokem, ale také s minulým čtvrtletím. Tehdy služba hlásila 113 milionů platících posluchačů, za tři měsíce tedy získala přes 10 milionů nových. Šéf a spoluzakladatel Spotify Daniel Ek řekl, že poslední kvartál byl z hlediska růstu uživatelské základny firmy nejrychlejší, co kdy zaznamenali, a nikdy dříve se jim nepodařilo získat 10 milionů předplatitelů v tak krátkém čase. 

spotify-office

Foto: Spotify

Sídlo Spotify ve Stockholmu

Všechny výsledky poměrně přesně odpovídají jak předpokladům samotného Spotify, tak nezávislých analytiků, které realita jen mírně zklamala. Poměrně vysoké byly při 85 milionech dolarů provozní ztráty a také letošní rok se má nést v duchu investic, zvyšujících dluhy firmy. Přesto hodnota jejích akcií poskočila nahoru. I nadále totiž Spotify zůstává zdaleka největším hráčem ve svém oboru, následován Apple Music s přibližně 60 milion a Amazon Music s 55 miliony předplatitelů.

Podcasty vyrostly o 200 procent

Jak informuje magazín TechCrunch, rychleji než na západě roste konkurence Spotify v rozvojových zemích jako Indie. Zdejší nejpopulárnější hudební služba Gaana má až 152 milionů aktivních uživatelů. Společnost pod vedením Daniela Eka se na zdejší trh vydala až loni a zatím není jasné, jak si povede. Právě výrazná expanze mimo Spojené státy a Evropu nicméně stanoví další velkou příležitost, jak získávat předplatitele a důvěru investorů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další příležitostí je rozšiřující se nabídka toho, co si lze na Spotify poslechnout. Hudební streamovací služby prakticky nemají možnost zákazníky lákat na zajímavý původní obsah, protože exkluzivním distribučním smlouvám s umělci poměrně rychle odzvonilo. Novým polem pro boj o posluchače by ovšem mohly být podcasty, do nichž Spotify za poslední dobu vložilo mnoho prostředků.

bill-simmons-the-ringer

Foto: The Ringer/YouTube

Bill Simmons

Zájem o podcasty měl meziročně vzrůst o závratných 200 %, přičemž si toto nehudební audio pouští více než 16 procent z celkového množství uživatelů. Na tomto poli byl dlouho jednoznačným králem Apple, až v posledních pár letech se z něj ovšem stává poměrně lukrativní byznys také pro provozovatele platforem. To hlavně v případech, kdy přímo vlastní produkovaný obsah.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světěFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

Spotify tak koupilo už pár známých podcastových studií vytvářejících non-fikční i fikční obsah, za což loni utratilo mezi 400 a 500 miliony dolarů. Nyní navíc byla potvrzena akvizice startupu The Ringer zaměřujícího se na svět sportu. Vede ho známý sportovní publicista Bill Simmons, vytváří kolem třiceti sportovních a mnoho jiných podcastů a reportuje 100 milionů stažení každý měsíc. V roce 2018 měla mít jeho firma příjmy dosahující 15 milionů dolarů.

Daniel Ek k velice zajímavé koupi řekl: „Trend, do kterého zde investujeme, je ten, že se rádio přesouvá na internet. Koupili jsme další ESPN.“ Simmons přitom zdůrazňuje význam obsahu, který The Ringer produkuje, také pro další okruhy témat jako popkultura. Od spojení se Spotify si slibuje výrazné rozšíření publika a posílení platformy pro tvůrce. Zatím přitom zůstává otázkou, co bude s dostupností The Ringeru na službách konkurujících Spotify a také jak se změní jeho fungování, dosud vydělávající na reklamě.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Disney+ má už přes 28 milionů předplatitelů. Na podzim dorazí nový The Mandalorian i seriály od Marvelu

baby-yoda

Foto: Disney

Populární Baby Yoda ze seriálu The Mandalorian

0Zobrazit komentáře

Nadšený divák prožívá v posledních letech zlaté televizní časy. Je to především díky rozmachu streamovacích platforem, které mu přináší unikátní a často i velice kvalitní obsah. Apple+ či Disney+ jsou zcela nové vstupenky do světa plného akce, napětí, odpočinku i nekonečné zábavy. A jak dokazují výsledky za první tři měsíce fungování Disney+, o tyto služby je velký zájem.

Disney v loňském roce absolutně ovládlo filmový průmysl. Hned 8 z 10 nejvýdělečnějších filmů roku 2019 vyšlo právě z jeho produkce, a jak to tak vypadá, nezůstane jen u filmu.

Výsledky streamovací platformy Disney+, která byla spuštěna v listopadu loňského roku, naprosto překonaly očekávání analytiků. Ti odhadovali, že služby Disney+ začne předplácet přibližně 20 milionů uživatelů, ale skutečné číslo je mnohem vyšší.

disneyplus-simpsons

Foto: Disney

Na Disney+ se potkávají Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic i Simpsonovi

Bob Iger, generální ředitel Disney, oznámil, že Disney+ dosáhlo v pondělí na 28,6 milionu předplatitelů, a jak sám přiznal, toto číslo předčilo i ta největší očekávání, jaké ve firmě měli. Není se čemu divit, stále zde mluvíme o projektu, který funguje pouhé tři měsíce, byť už po prvním dni hlásil 10 milionů předplatitelů.

Jen pro zajímavost, Netflix, který funguje již 13 let, má v současné době přibližně 67 milionů uživatelů ve Spojených státech a Kanadě a dalších 100 milionů předplatitelů v zahraničí. Disney+ si tak po třech měsících získal téměř polovinu domácí základny tohoto gigantu a jednoho ze svých největších konkurentů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S úspěchem zároveň přišlo i zvýšení tržeb. Zisk z akcií sice klesl o 17 % na 1,53 dolaru na akcii, což bylo dáno vysokými náklady na rozpohybování soustrojí jménem Disney+. Celkové tržby Disney se ale naopak dočkaly nárůstu o 36 %, na 20,9 miliardy dolarů (přibližně 480 miliard korun).

Sázka na hvězdné galaxie

A co za tak vysokou oblibou Disney+ stojí? Asi nebudeme příliš daleko od pravdy, pokud vyřkneme jméno Baby Yoda, potažmo celý seriál The Mandalorian. Právě skvělou podívanou ze světa Star Wars Disney+ odstartovalo své působení a bylo to více než dobré rozhodnutí. The Mandalorian se stal okamžitě divácky atraktivní záležitostí a důstojnou součástí celého univerza Star Wars, což tak jednoznačně neplatí pro poslední díl nejnovější trilogie.

the-mandalorian2

Foto: Disney

Seriál The Mandalorian na Disney+

Mnoho fanoušků proto netrpělivě vyhlíží druhou řadu, které bychom se měli dočkat v říjnu tohoto roku. Přesné datum však prozatím nebylo stanoveno. Mimo to druhou sérií by The Mandalorian rozhodně končit neměl, a jak Bob Iger naznačil, některé z jeho postav by dokonce mohly časem dostat svůj vlastní prostor.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světěFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

Navíc nás čekají minimálně dva další seriály z prostředí Star Wars. V prvním, již připravovaném seriálu, bude hlavní postavou dobře známý Obi-Wan Kenobi, kterého by měl opět ztvárnit Ewan McGregor. Druhý seriál se bude věnovat postavě Cassiana Andora, velitele a pilota jednotek Rebelů. Oba nové seriály jsou však otázkou o něco vzdálenější budoucnosti.

Hrdinové od Marvelu přicházejí

Pro Disney+ je ale nutné přinášet divákům atraktivní obsah permanentně a pouze The Mandalorian k tomu rozhodně stačit nebude. Disney se proto rozhodlo sáhnout po své další silné zbrani, kterou je univerzum od Marvelu. Jak prozradil spot vysílaný během Super Bowlu, svět superhrdinů nám nadělí hned tři seriály.

Již v srpnu tohoto roku by se měl na obrazovkách prostřednictvím Disney+ objevit první seriál z dílny Marvel Studios, který ponese název The Falcon and the Winter Soldier. Jak název napovídá, seriál bude sledovat příběhy postav dvou jmenovaných akčních hrdinů, ovšem hlubší zápletka prozatím zůstává skryta, stejně jako přesné datum vydání.

V prosinci tohoto roku by pak měl přijít další seriál, jménem WandaVision, který se taktéž vrátí ke starým známým. Tentokrát k postavě Visiona a Wandě Maximoff, známé také jako Scarlet Witch. A aby toho nebylo málo, v blíže nespecifikované době, nejspíše až v roce 2021, by se své seriálové adaptace měl dočkat také Loki. Dobrou zprávou je, že všechny uvedené postavy by měly být ztvárněny stejnými herci, kteří je hráli i v předchozích snímcích Marvelu. Rozhodně se tedy máme na co těšit.