Spotify má přes čtvrt miliardy posluchačů. Počet předplatitelů rostl nejrychleji v historii a letí také podcasty
Ve spojitosti se streamovacími službami se teď hovoří více spíše o televizních seriálech než hudbě. Vlastně to neznamená nic jiného, než že se teď už jedná o naprostou samozřejmost, kterou používá každý. Přesto se Spotify podařilo za poslední rok o téměř třetinu navýšit počet předplatitelů a o čtvrtinu navýšit příjmy. Pomohly mu v tom například vlastní podcasty.
Platforma švédské firmy, o jejímž rozpoutání revoluce v hudebním průmyslu vznikne pro Netflix seriál, má v současnosti 271 milionů uživatelů, z toho 125 milionů platících. Oproti předchozímu roku to je o 31 %, respektive 29 % více. Spolu s předplatiteli rostou pochopitelně také příjmy, které za poslední kvartál roku 2019 dosáhly dvou miliard dolarů neboli 24 % více než za stejné období loni.
Zásadní růst lze pozorovat nejen ve srovnání s minulým rokem, ale také s minulým čtvrtletím. Tehdy služba hlásila 113 milionů platících posluchačů, za tři měsíce tedy získala přes 10 milionů nových. Šéf a spoluzakladatel Spotify Daniel Ek řekl, že poslední kvartál byl z hlediska růstu uživatelské základny firmy nejrychlejší, co kdy zaznamenali, a nikdy dříve se jim nepodařilo získat 10 milionů předplatitelů v tak krátkém čase.
Všechny výsledky poměrně přesně odpovídají jak předpokladům samotného Spotify, tak nezávislých analytiků, které realita jen mírně zklamala. Poměrně vysoké byly při 85 milionech dolarů provozní ztráty a také letošní rok se má nést v duchu investic, zvyšujících dluhy firmy. Přesto hodnota jejích akcií poskočila nahoru. I nadále totiž Spotify zůstává zdaleka největším hráčem ve svém oboru, následován Apple Music s přibližně 60 milion a Amazon Music s 55 miliony předplatitelů.
Podcasty vyrostly o 200 procent
Jak informuje magazín TechCrunch, rychleji než na západě roste konkurence Spotify v rozvojových zemích jako Indie. Zdejší nejpopulárnější hudební služba Gaana má až 152 milionů aktivních uživatelů. Společnost pod vedením Daniela Eka se na zdejší trh vydala až loni a zatím není jasné, jak si povede. Právě výrazná expanze mimo Spojené státy a Evropu nicméně stanoví další velkou příležitost, jak získávat předplatitele a důvěru investorů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalší příležitostí je rozšiřující se nabídka toho, co si lze na Spotify poslechnout. Hudební streamovací služby prakticky nemají možnost zákazníky lákat na zajímavý původní obsah, protože exkluzivním distribučním smlouvám s umělci poměrně rychle odzvonilo. Novým polem pro boj o posluchače by ovšem mohly být podcasty, do nichž Spotify za poslední dobu vložilo mnoho prostředků.
Zájem o podcasty měl meziročně vzrůst o závratných 200 %, přičemž si toto nehudební audio pouští více než 16 procent z celkového množství uživatelů. Na tomto poli byl dlouho jednoznačným králem Apple, až v posledních pár letech se z něj ovšem stává poměrně lukrativní byznys také pro provozovatele platforem. To hlavně v případech, kdy přímo vlastní produkovaný obsah.
Spotify tak koupilo už pár známých podcastových studií vytvářejících non-fikční i fikční obsah, za což loni utratilo mezi 400 a 500 miliony dolarů. Nyní navíc byla potvrzena akvizice startupu The Ringer zaměřujícího se na svět sportu. Vede ho známý sportovní publicista Bill Simmons, vytváří kolem třiceti sportovních a mnoho jiných podcastů a reportuje 100 milionů stažení každý měsíc. V roce 2018 měla mít jeho firma příjmy dosahující 15 milionů dolarů.
Daniel Ek k velice zajímavé koupi řekl: „Trend, do kterého zde investujeme, je ten, že se rádio přesouvá na internet. Koupili jsme další ESPN.“ Simmons přitom zdůrazňuje význam obsahu, který The Ringer produkuje, také pro další okruhy témat jako popkultura. Od spojení se Spotify si slibuje výrazné rozšíření publika a posílení platformy pro tvůrce. Zatím přitom zůstává otázkou, co bude s dostupností The Ringeru na službách konkurujících Spotify a také jak se změní jeho fungování, dosud vydělávající na reklamě.