Spotify v prvním čtvrtletí utržilo přes dvě miliardy eur, ale jeho profitabilita klesá. Zdraží proto předplatné

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Na rozdíl od čím dál tím dražšího soupeření na poli televizních streamovacích služeb, mezi těmi hudebními se trh nyní zdá zcela stabilní. Spotify tak za uplynulé čtvrtletí získalo další, poměrně standardní, tři miliony platících posluchačů a s přehledem si drží místo na vrcholu. Na jeho poli ale začíná zase trochu jiný typ boje. Švédská služba spouští placené podcasty, rozšiřuje dostupnost i na Facebook a plánuje zdražení několika typů předplatného.

Z finančního hlediska na tom Spotify nebylo vůbec špatně. Za počáteční měsíce letošního roku ohlásilo obrat 2,15 miliardy eur (přes 55 miliard korun), což je nárůst přibližně o 16 % oproti loňskému roku a přesně taková částka, jaká se očekávala. Dobré zprávy přinesla také čísla ztrát na akcii, které byly oproti předpokladům naopak nižší. Hodnota akcií firmy po ohlášení výsledků přesto asi o desetinu klesla.

Spotify totiž sice neustále stabilně roste, ale pomaleji, než se předpokládalo. Navíc pořád ztrácí peníze, byť méně než dříve. Zatímco na Wall Street se očekávalo, že se služba pochlubí asi 360 miliony všech aktivních uživatelů, skutečné číslo se zastavilo na 356 milionech, blízko spodní hranice vlastních projekcí firmy. Stejně jako tomu bylo koncem loňského roku se pak také nyní snížil průměrný příjem z jednoho placeného účtu, konkrétně o 7 % meziročně.

Jak zmiňuje The Wall Street Journal, snižování příjmu na prémiového uživatele platí pro pět z šesti posledních čtvrtletí. Způsobují to hlavně snahy o nabírání nových předplatitelů různými promo akcemi a levnějšími předplatnými v zemích jako Indie a Rusko. Spotify proto postupně ohlašuje a spouští nové strategie, jak tuto situaci zlepšit a přiblížit se obecné ziskovosti.

joerogan-spotify-2

Foto: Spotify

Největší podcaster na světě Joe Rogan je exkluzivně na Spotify

Stále například počítá s tím, že jedna z hlavních cest k tomu vede přes podcasty. Ty jsou, jako v případě Joe Rogan Experience, díky exkluzivitě jedním ze způsobů, jak lidi lákat k přechodu na prémiové účty, a zároveň nabízejí široké pole pro reklamu. Podle informací Spotify tráví uživatelé jeho služby poslechem podcastů čím dál více času a například zmíněný Joe Rogan prý výrazně překročil očekávání.

Dalším krokem tak je v tomto audio formátu představit další způsob, jak uživatele motivovat k placení. Na prezentaci minulý týden představil placené podcasty Apple a Spotify nyní spouští vlastní verzi. Tvůrci budou v rámci předplatného svým posluchačům nabízet bonusový obsah nebo předplatitelé prostě získají možnost si své oblíbence vychutnat bez reklam či je přímo finančně podpořit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je, že Spotify předplatné nebude nabízet přímo ve svojí aplikaci, ale na separátní platformě pro podcasty Anchor. Firma si také z předplatných od tvůrců po dobu prvních dvou let nebude nic brát, až pak jim naskočí poplatek pěti procent z každého prodaného předplatného. V současnosti se podcasteři mohou do programu registrovat a mezi uživatele se prémiový obsah začne dostávat v průběhu následujících měsíců.

Připlatit si ovšem brzy budou muset i posluchači, které žádný speciální podcastový obsah neláká. Spotify totiž ve Spojených státech i Evropě chystá zdražování několika typů předplatného pro hudbu. Zatímco v Severní Americe se vyšší ceny mají prozatím týkat jen Premium účtů pro celou rodinu, obyvatelé Evropské unie, tedy samozřejmě i Česka, by měli očekávat růst cen i jinde.

spotify

Foto: Omid Armin/Unsplash

Spotify nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Konkrétně se od června zdraží předplatné u plánů Family, Duo a Student. První ze zmíněných bude místo stávajících 14,99 eura měsíčně stát 17,99 eura, plán pro dvojice vyjde na 7,99 eura a studenti budou nově místo 2,99 eura platit 5,99 eura. Pro nové uživatele by měly všechny změny platit už od zítřka. Větších nákladů na poslech se naopak prozatím nemusí obávat uživatelé standardních individuálních účtů.

Spotify plánuje dostupnost a s ní také profitabilitu svých služeb zvýšit novým hardwarem do aut i integrací do Facebooku. Švédi se sociálním gigantem vymysleli, že když někdo bude na svojí zdi sdílet hudbu ze streamovací služby, půjde si ji pustit přímo tam, bez nutnosti přecházet na samostatný web. Uživatelé Facebooku ve 27 zemích, mezi nimiž však není Česko, tak už nyní mohou ve svém feedu narazit na odkaz na skladbu a pustit si ji ve speciálním minipřehrávači stejně jako třeba video z YouTube.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Wolt vstupuje do Liberce a chce prorazit s běžnými nákupy. Vedle obědů přiveze i potraviny, kosmetiku či květiny

Filip HouskaFilip Houska

wolt-lbc

Foto: Wolt

Wolt přijel i do Liberce

0Zobrazit komentáře

Wolt pokračuje ve své tuzemské expanzi a nyní proniká i do severních Čech, konkrétně do Liberce, kde – stejně jako v jiných městech – slibuje doručení jídla do půl hodiny. A byť pro původem finskou dovážkovou službu hraje rozvoz obědů a večeří prim, čím dál více se rozšiřuje i do dalších oblastí. Vedle snídaní šlape také do doručování jiného zboží, například kosmetiky, u které generuje velký zájem, a chce se stát „dovážkovým nákupním centrem“.

Po stránce postupného rozšiřování napříč Českem postupuje Wolt poměrně logicky od největších měst po ta menší. Nejprve v roce 2018 vstoupil do Prahy, o rok později do Brna a koncem loňského roku do Ostravy. Spolu se třetím největším městem Česka zavítal i do Olomouce a letos v březnu také do Plzně. Nyní přišel na řadu Liberec.

Také pod Ještědem chce Wolt dodržet své normy a slibuje, že průměrná doba doručení bude do 30 minut, ať už půjde o jakoukoliv z více než padesáti dostupných restaurací. Od klasických fastfoodů typu McDonald’s či KFC až po vietnamské bistro Street Pho nebo burgery a tacos z Organza Cafe. Nechybí ani tradiční česká kuchyně v podání Radničního sklípku.

Do oblasti rozvozu spadá nejen liberecké centrum, ale také Ruprechtice, Staré i Nové Pavlovice, Rochlice, Karlinky nebo Horní a Dolní Hanychov, kam kurýři Woltu rozvezou i například kávu ze Starbucks nebo Costa Coffee. Právě rozšíření nabídky o kávu a především snídaně, se kterými služba naplno začala letos v lednu, je pro Wolt důležitým krokem k dalšímu vývoji.

wolt-lbc-1

Foto: Wolt

Kurýři Woltu u vysílače na Ještědu

I když jedna z velkých konkurencí služby Dáme jídlo rozjela svůj byznys právě na rozvozech obědů a večeří, aktivně proniká i do odlišných oblastí. Smysl vidí v takzvaných běžných nákupech, které si zákazníci mohou přes Wolt objednávat zatím v Praze a Brně, a zájem se jí potvrdil hlavně během Velikonoc, kdy poptávka zejména po potravinách znatelně vzrostla.

„Zákazníci si u nás postupně zvykají provádět i běžné nákupy, což bylo patrné během velikonočních svátků, kdy došlo v tomto segmentu k nárůstu o 65 procent, především díky pekárnám a potravinám. Obecně zároveň platí, že s růstem nabídky se přirozeně zvyšuje i zájem ze strany zákazníků,” říká šéf Woltu v Česku Jan Foret.

Zvýšený zájem je vzhledem ke koronavirovým opatřením, která zavřela mnoho podniků napříč obory, poměrně očekávatelný. Wolt ovšem dodává, že na konceptu rozvážení běžných nákupů pracoval už před nástupem pandemie, kdy uzavřel první spolupráce mimo restaurace na různých trzích. Růstu ale pomohla i masivní investice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě koncem ledna letošního roku Wolt nabral 440 milionů eur (zhruba 11,5 miliardy korun) v rámci investičního kola vedeného fondem Iconiq Growth, do kterého se připojily i fondy jako Tiger Global, DST, KKR, Prosus, EQT Growth a Coatue včetně stávajících investorů. I díky investici tak mohly práce na rozvážení maloobchodního zboží pokračovat.

Aktuálně má Wolt v nabídce jak kosmetiku (včetně značky Lush) a různá květinářství, díky kterým poptávka během dne svatého Valentýna a Mezinárodního dne žen vzrostla až o 300 procent, tak hračkářství, pekárny, večerky nebo Delmart či Candy Store. Cílem je pak z rozvozové služby udělat „nákupní centrum“, kde si zákazník vybere z široké nabídky zboží.

foret-wolt2

Foto: Wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

„Průběžně také pracujeme na rozšiřování dalšího sortimentu. Naším cílem je vybudovat ‚nákupní centrum‘, kde zákazníci najdou vše – od food courtu v horním patře, čímž jsme začali, přes hračkářství, kosmetiku a módu až po potraviny ‚v přízemí‘. Vše s expresním doručením, jako by do nákupního centra skutečně vyrazili,“ doplňuje pro CzechCrunch Foret.

Aby se tato vize Woltu splnila, bude muset aktivně navazovat nová partnerství s firmami – aktuálně jich má mít desítky. Klíčové bude i rozšíření do dalších měst, což zatím zastoupení firmy nekomentuje. Pražští a brněnští zákazníci však této možnosti již mohou využívat, a to prostřednictvím aplikace v záložce Obchody.

„Očekáváme, že se e-commerce bude podobně jako v předchozích letech zvětšovat. Myslím, že máme velmi dobře nakročeno stát se zavedeným a rozpoznatelným hráčem. Vedle menších, exkluzivnějších spoluprací se nám postupně daří domlouvat i s většími řetězci, takže věřím, že bude podíl maloobchodu výrazně růst,“ zakončuje Foret.