„Jakmile začnou lidé technologii využívat, zjistí, jak je to zábavné a zajímavé, jak můžeme mít vhled do různých problémů, kde bychom očekávali komplexní řešení, a přitom algoritmy umělé inteligence najdou triviální zkratku. A pak pochopíme, že jsme řešili problém zbytečně velmi komplikovaným způsobem,“ říká Mikolov.
„Je to zajímavý vhled i do našeho myšlenkového pochodu. Umělá inteligence, její pochopení problému a to, jak je počítače řeší, řekne taky něco o nás samotných,“ dodává Mikolov, který je zároveň jedním z odborníků, kteří sérií videí provázejí.
Co cítíte k robotům?
Kurz tak má zbavit lidí strachu z umělé inteligence, ale zároveň poukázat i na její záporné stránky. Ostatně tyto možnosti jako deepfakes nebo masivní šíření dezinformací jsou ve veřejném prostoru diskutované stále častěji. A poznat je není jednoduché. Při uvedení české verze kurzu tak publikum vyzkoušel primátor Prahy Zdeněk Hřib.
„V oblasti umělé inteligence a strojového učení mají čeští výzkumní pracovníci poměrně velký náskok před většinou evropských zemí a zejména v oblasti inovací jsme již v popředí. Zde již hovoříme o využití našich znalostí z informatiky v oblastech, kde máme jedinečné postavení, jako je strojové učení pro zdravotnické potřeby, strojové učení pro robotiku a chytrá města,“ zmínil Hřib.
Primátor však nečetl svůj připravený projev, ale předčítal výstup vytvořený umělou inteligencí. Konkrétně pak dílo jazykového modelu GPT-2 od OpenAI, který pro napsání neotřelé divadelní hry nedávno využilo pražské Švandovo divadlo. Na záznam z oficiálního spuštění tuzemské verze projektu Elements of AI se můžete podívat na videu níže.
„Jde nám o to, aby se s umělou inteligencí naučili pracovat lidé, kteří ji nestudovali,“ popisuje Michal Pěchouček, spoluzakladatel vědecké iniciativy prg.ai a technologický ředitel Avastu. Podle něj je umělá inteligence důležitá teď, ale ještě důležitější bude třeba pro generaci aktuálních dětí.
„Účastníci pracovního trhu budoucnosti budou posuzováni podle toho, jakou mají empatii. Lidé empatičtí budou mít velkou šanci na získání práce. Empatie bude dvojího typu: lidí vůči lidem a také lidí vůči strojům. A Elements of AI tu jsou proto, aby lidem zvýšily empatii vůči strojům, které budou vybaveny umělou inteligencí,“ dodává další přední odborník na AI, který před časem v rozhovoru pro CzechCrunch popisoval, proč je třeba i v tomto ohledu chránit mysl lidí.
Právě iniciativa prg.ai pomohla kurzu na veřejnost spolu s ČVUT, Univerzitou Karlovou a Úřadem vlády ČR. Z Česka ale Elements of AI nepochází. Jde o finský projekt, přesněji tamní Helsinské univerzity a společnosti Reaktor. Program za 46 milionů korun měl v severské zemi úspěch, jen během prvního roku se do něj registrovalo přes 55 tisíc lidí, což je zhruba procento populace.
„Máme v Evropě obrovský potenciál, ale to, co chybí, jsou investice do umělé inteligence.“
V rámci svého předsednictví EU pak Finsko darovalo program všem členským zemím, respektive umožnilo jeho překlad do jazyků unie. „Příští rok čeká předsednictví Českou republiku a já bych si moc přál, aby nám Elements of AI posloužily jako inspirace,“ říká k tomu Hřib. Ať už to tak bude, nebo ne, téma umělé inteligence na české i evropské úrovni má být silné.
„Koncem dubna totiž plánuje Evropská komise představit kroky k regulaci umělé inteligence v Evropě, a proto považuji kurz za nejlepší způsob, jak našim občanům vysvětlit příležitosti, ale i hrozby, které s sebou umělá inteligence přináší,“ dodává Jan Míča, vedoucí oddělení evropské digitální agendy na Úřadu vlády ČR.
Vzdělanost v oblasti umělé inteligence je pro každou zemi důležitá. Podle Teemu Roose z katedry počítačové vědy na Helsinské univerzitě stále víc roste vliv digitálních firem z Číny a Spojených států, které se na AI připravují také. „Máme v Evropě obrovský potenciál, ale to, co chybí, jsou investice do umělé inteligence,“ dodal při uveřejňování programu pro Evropu.
Nutná součást základního vzdělávání
Teď už kurzem dostupným po celém světě prošlo přes 650 tisíc studentů ze 170 zemí. Přibližně 40 procent účastníků tvoří ženy, což je víc než dvojnásobek průměrného počtu studentek kurzů zaměřených na počítačové vědy. Česká verze byla oficiálně spuštěna 25. března a jako v jediné zemi bude v Česku kurz podpořen sérií videí, jejichž cílem bude zpřístupnit účastníkům svět umělé inteligence a obsah kurzu.
Finančně tvorbu videí podpořila iniciativa Czechitas a provázet jimi bude popularizátorka umělé inteligence Sara Polak v tandemu se zmíněným Tomášem Mikolovem. S řešením jednotlivých kapitol už teď pomáhají instruktoři z ČVUT a UK, a to na sociální síti Discord. K tomu funguje na Facebooku skupina k diskuzi o nových poznatcích na poli AI a sdílení zdrojů k dalším informací, kterou moderuje prg.ai.
Foto: Elements of AI
Pojetí umělé inteligence v Elements of AI
První etapu Elements of AI už si vyzkoušeli studenti Univerzity Karlovy v únoru, kdy si mohli kurz zapsat jako volitelný předmět. Na aktuální letní semestr si ho zapsalo 382 studentů, nejvíc mimochodem z Filozofické fakulty. Ale zájem byl také z Fakulty sociálních věd, Pedagogické fakulty nebo 1. lékařské fakulty.
„Znalost přínosu a rizik umělé inteligence je naprosto nutná součást dnešního základního vzdělávání stejně jako čtení, psaní a počítání,“ věří Ondřej Bojar, docent z Ústavu formální a aplikované lingvistiky UK, člen výkonného výboru prg.ai a spoluautor revize překladů české verze kurzu.
„Jsem přesvědčený, že neexistuje člověk, kterému by tento kurz neprospěl. Získáte porozumění, které nic nestojí, a přitom má nevyčíslitelnou hodnotu,“ dodává Jiří Němeček, student Fakulty informačních technologií ČVUT a jeden z osmi instruktorů.