Stanici Brno-Královo Pole čeká rekonstrukce. Její součástí bude nový podchod a lávka

Budova, která čeká na obnovu již mnoho let, se jí konečně dočká. Proměna stanice Brno-Královo Pole totiž získala stavební povolení.

brno-nahled

Foto: Správa železnic

Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole získala stavební povolení

0Zobrazit komentáře

Kdo cestuje vlakem a má tu čest se současnou podobou stanice Brno-Královo Pole, dobře ví, jak omšele a bezútěšně vypadá. A to i přes veselou růžovou barvu fasády, která je však po letech přece jen už trochu vybledlá. Výpravní budova zde stojí od 50. let a vedení města skloňuje její rekonstrukci už více než dekádu. Jasné obrysy ale získala až nyní, kdy necelý rok po tom, co město a Správa železnic oznámily plány na opravu, získala nová podoba stanice pravomocné stavební povolení.

Stanice Brno-Královo Pole volá po rekonstrukci už dlouho. Radní dané městské části pro ni v minulosti oslovili architekta Petra Parolka, který navrhl možná až příliš ambiciózní staniční budovu po vzoru organické architektury. Její hmota totiž měla být vytvarována do podoby vážky v rozletu. Samotná studie přišla na sedm milionů korun a stavba měla vyjít na 700 milionů. Zastupitelstvem však byla nakonec zamítnuta kvůli přílišnému megalomanství.

Správa železnic nepřestala o rekonstrukci usilovat a v roce 2019 požádala o vydání územního rozhodnutí. Přišla s o poznání konzervativnějším návrhem dvoupodlažní staniční budovy. S vedením města se Správa železnic dohodla, že zajistí všechny práce a město uhradí náklady spojené se svým záměrem, tedy podchodem, který vznikne souběžně s rekonstrukcí.

brno-2

Foto: Správa železnic

Nová stanice nabídne moderní zázemí pro cestující

„Pro co nejrychlejší a nejkvalitnější provedení rekonstrukce nádraží v Králově Poli včetně našeho záměru vybudování pohodlné, rychlé a bezpečné cesty pro pěší od ulice Myslínova je nezbytné, aby vše probíhalo v úzké koordinaci bez nežádoucích časových prodlev. Dnes schválené řešení, že Správa železnic jako hlavní investor zajistí prodloužení podchodu a město uhradí náklady s tím spojené, je vlastně jediné možné,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.

V současnosti totiž lidé využívají podchod, který se od stanice nachází asi čtvrt kilometru. Představitelé města navíc plánují vybudovat také navazující lávku, která povede přes Ponávku rovněž do Myslínovy ulice. Dokončena by měla být ve stejné době jako podchod. Město plánuje do usnadnění pohybu v oblasti stanice pro pěší investovat v případě lávky 28,6 milionu korun a v případě podchodu 17,6 milionu korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Správa železnic tedy zajistí stržení původní budovy a postaví dvoupodlažní bezbariérový objekt se zázemím pro cestující s čekárnami, toaletami a úschovnými skříňkami pro zavazadla. Rekonstrukce zahrne také výstavbu nových ostrovních nástupišť, výměnu koleje v úseku Brno-Maloměřice – Kuřim a kompletní obnovu zabezpečovacího zařízení. Díky tomu se rychlost vlaků, které zde projíždějí, bude moct zvýšit až na 120 kilometrů za hodinu.

Původně byla realizace naplánována již na začátek letošního roku, nakonec ale rekonstrukce nabrala zpoždění. Začne tedy v roce 2024 a předpokládané náklady činí 2,8 miliardy korun. Během dubna má Správa železnic vypsat tendr na stavební práce. A cestující, kteří budou stanici využívat v průběhu výstavby, budou mít provizorní zázemí v mobilních kontejnerech.

S přispěním ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Konec zmatku, front a dohadování. FlixBus zavádí povinnou rezervaci všech míst

Dosud se do zelených autobusů mohli posadit i lidé, kteří neměli zaplacenou místenku. Teď to ale končí – a s tím potenciální zdržování ve voze.

Filip HouskaFilip Houska

flixbus_1

Foto: FlixBus

Autobus dopravní společnosti FlixBus

0Zobrazit komentáře

Zaplatíte si místenku a nastoupíte do autobusu, abyste zjistili, že na vašem objednaném sedadle někdo sedí. Buď přání vyhovíte a posadíte se jinam, nebo vznikne ne zrovna komfortní situace, kdy se za vámi utvoří fronta kvůli tomu, že se čeká, až pasažér bez zaplacené místenky sedačku uvolní a začne si hledat jinou, kde může narazit na problém s někým jiným hned na další zastávce. Přijde vám to povědomé? Takto to totiž mnohdy chodilo v autobusech FlixBusu. Systém se ale – konečně – mění.

FlixBus v Česku nově zavádí povinnou rezervaci místenek. To znamená, že každý cestující bude muset mít předem objednané (a zaplacené) sedadlo, kde bude až do cílové destinace sedět. Nový systém tak vychází z principu, který má dlouhodobě ve svých autobusech zavedený například RegioJet. Správně by se tak už nemělo stávat, že na vámi objednaném místě bude sedět někdo jiný.

Původně německá dopravní společnost, která se vyznačuje vozovým parkem v zelené barvě, začínala na českém trhu bez jakýchkoliv místenek, tedy „kdo dřív přijde, ten si může vybrat ideální místo“. Po několika letech provozu ale přešel na systém, kdy část míst vybral pro takzvané místenkáře, respektive ty, kteří si za sedadlo zaplatili a měli jistotu, že tam sedí oni. Zbytek kapacity nechal pro cestující bez místenek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Teď ovšem znovu mění model, kdy jsou místenky zkrátka povinné. Cestující dostanou na výběr, zda si připlatí a vyberou si místo, které chtějí, nebo usazení nechají na rezervačním systému, který jim sedadlo automaticky přidělí. Druhá možnost není zpoplatněna, manuální výběr naopak stojí minimálně 15 korun – částka se může zvyšovat v závislosti na délce trasy a kategorii místa. Jestli půjde o první řadu (panorama), sedačku se stolem nebo běžnou.

Hodit se může i novinka v podobě zarezervování i sousedního sedadla, což přijde vhod v případě delších cest, kdy chce mít cestující větší prostor na natažení nohou a podobně. Zatím je tato možnost výsadou jen vybraných spojů s tím, že zakoupení sousedního místa vyjde o dvacet pět až padesát procent levněji, než kdyby se bralo na samostatnou rezervaci.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre