Jako virtuální asistent pomáhá růst firmám nejen v Česku. Vydělávat už začal i sám startup myTimi

Expanze startupu na ostrovy neprobíhá úplně podle představ, podle zakladatele Jana Skovajsy se myTimi ale překvapivě daří v Polsku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-skovajsa1

Foto: myTimi

Jan Skovajsa, zakladatel služby myTimi

0Zobrazit komentáře

Začínali s virtuálními asistentkami pro běžné lidi, nakonec se ale s nabídkou služeb zaměřili na firmy a šlo o krok správným směrem. Český startup myTimi, který klientům nabízí outsourcing marketingu, obchodu či zákaznické péče, rychle roste, překlopil se do černých čísel a posiluje svoji pozici na zahraničních trzích v Polsku či postupně také ve Velké Británii.

„Loňský rok byl pro nás průlomový, protože jsme se poprvé komfortně překlopili do zisku přibližně dvou milionů korun. Obecně je pro nás důležité, že míříme na dvacetiprocentní ziskovost, kterou bychom rádi udrželi nehledě na vývoj trhu. Neustále se snažíme rozšiřovat nabídku našich služeb, za zmínku stojí například přidání akvizičního auditu a hlavně firemní a produktové strategie. Naším posláním je, aby firmy, které využívají naše služby, rostly,“ popisuje zakladatel myTimi Jan Skovajsa.

V konkrétních číslech se startupu loni podařilo navýšit obrat na 25 milionů korun, což je dvojnásobný meziroční růst. Letos cílí na 40 milionů, což se mu má podařit hlavně náborem asi stovky nových firemních zákazníků. „Jen z blogu a organické návštěvnosti nám chodí zhruba 50 až 60 poptávek měsíčně. Což dokazuje, že obsahem a SEO umíme potenciální zákazníky zacílit velmi dobře,“ pochvaluje si Skovajsa a jako nové klienty jmenuje Total Service, NGSS, DiVR labs nebo S&T.

Před rokem přitom třiatřicetiletý zakladatel myTimi mluvil o plánu letos dosáhnout na tržby ve výši 75 milionů korun. „Když si cíl dáte sám, tak si za ním jdete nehledě na to, jak je velký. Je ale pravda, že každý rok si při stanovování cílů říkáme, že je to naprostá kravina, které se nedá dosáhnout,“ smál se Skovajsa v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V loňském roce se pětiletý startup vydal také za hranice, když v březnu expandoval do Velké Británie. Podle Skovajsy bylo založení firmy za kanálem La Manche sice výrazně jednodušší, než je tomu u nás, vyšší ceny celé podnikání ale trochu brzdí a na tamním trhu tak firmu ještě čeká dlouhá cesta. Proto také nedošlo ke vstupu do Spojených států, kam se myTimi plánoval vybrat, až svůj byznys naplno rozběhne v Británii.

„Trochu nečekaně se nám však povedla expanze do Polska. V tuto chvíli tam máme kolem deseti klientů a spolupráce vypadá slibně. Na polský trh se proto nyní intenzivně zaměřujeme a máme od něj velká očekávání,“ popisuje Skovajsa s tím, že letos se myTimi ve větší míře interně zaměří také na rozvoj středního managementu pro podporu strategie a výkonu.

Zajímavostí je, že Skovajsa se před časem spojil s Martinem Pavlíkem, majitelem společnosti Quitec s řešením pro provoz benzinek a zakladatelem projektového nástroje Lamael, a společně napsali knihu Evoluce podnikání, v níž se o své podnikatelské know-how dělí s ostatními.

Apple označil Facebook za pokrytce. Chce brát vývojářům virtuálního vesmíru půlku příjmů

Firma stojící za sociální sítí Facebook v minulosti kritizovala Apple za vysoké poplatky za používání App Storu.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

meta-zuck

Foto: Meta

Mark Zuckerberg a jeho virtuální klon v metaverzu

0Zobrazit komentáře

Apple se v roce 2020 ocitl ve středu kritiky, když na něj herní společnost Epic Games podala žalobu kvůli údajným monopolním praktikám v App Storu a vysokým poplatkům pro vývojáře. Negativně se tehdy vyjádřily i Spotify nebo Facebook, dnes známý jako Meta. Apple teď ale firmu Marka Zuckerberga osočil z pokrytectví – Meta totiž chce od tvůrců pro svůj metaverse požadovat skoro polovinu příjmů.

Používání App Storu pro vývojáře znamená, že z každého prodeje musí Applu odvést až 30 procent. Toto číslo – byť se ve většině případů snižuje o polovinu – mnohým vadí a stalo se předmětem široké kritiky i soudních sporů v několika zemích. Už před dvěma lety se k němu vyjádřila i Meta. Když do své iOS aplikace přidala možnost pořádat placené online akce, při každé transakci upozornila, že sama si z ní žádný poplatek nebere, ale Apple si vezme standardních 30 procent.

Meta to označila za snahu o transparentnost, výrobce iPhonů ale tlačítko s upozorněním odmítnul schválit. Obsahovalo podle něj nerelevantní informace. Tvůrci Facebooku svůj program placených online událostí před rokem prodloužili a nakonec našli jiný způsob, jak na poplatky upozornit. Pořadatelé událostí o nich dostali zprávu ve vyúčtování, hned vedle zmínky nulových poplatků od sociální sítě.

Apple teď ale svého kritika nařkl z pokrytectví. Meta koncem loňského roku spustila svou hru pro virtuální realitu Horizon Worlds pro Oculus VR, kterou tvůrci mohou rozšiřovat vlastními virtuálními objekty, efekty a podobně. Firma před pár dny pro televizi CNBC potvrdila, že z prodeje těchto objektů si od tvůrců bude brát až 47,5 procenta z každého prodeje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V základu má jít o standardních 30 procent jako poplatek za využití hardwaru u transakcí provedených skrze Meta Quest Store, obchod Zuckerbergovy firmy s aplikacemi a hrami pro virtuální realitu. Samotné Horizon Worlds si pak vezme dalších 17,5 procenta.

První kritika vysokých poplatků přišla prakticky okamžitě, zvlášť ze strany fanoušků NFT, které se mají v budoucnu stát jedním ze způsobů, jak uživatelský obsah v Horizon Worlds nabízet. Zatímco burzy s NFT jako OpenSea nebo LooksRare si z transakcí berou kolem dvou procent, Meta by chtěla prakticky polovinu. Server MarketWatch v souvislosti s tím kontaktoval Apple a zeptal se na jeho názor:

„Meta opakovaně kritizovala Apple za to, že vývojářům účtuje 30 procent provizí za nákupy v aplikacích v App Storu,“ odpověděl mluvčí firmy Fred Sainz. „Nyní se Meta snaží tvůrcům účtovat výrazně více než jakákoliv jiná platforma a jeho oznámení tak odhaluje jeho pokrytectví. Ukazuje, že zatímco chce využívat platformu Applu zdarma, s radostí berou tvůrcům a malým podnikům, které používají jejich vlastní platformu,“ dodal.

meta-horizon-worlds-1

Reprofoto: Meta Quest/YouTube

VR hra Horizon Worlds

Meta v poslední době prochází složitým obdobím. Čelí mnoha nařčením a vyšetřování kvůli svým monopolistickým praktikám, její největší sociální síť Facebook ztrácí uživatele a hodnota akcií se výrazně propadla. Hlavní konkurent TikTok mezitím neustále roste. Pokud se ovšem firma chce vyhnout dalším propadům hodnoty, musí hledat nové a efektivní způsoby, jak vydělávat.

Metaverse neboli virtuální svět, který má reprezentovat i platforma Horizon Worlds, pro Zuckerbergovu firmu představuje značný potenciál. Zatímco společnosti jako Meta, Microsoft, Epic Games, Disney a další ale metaverse považují za skvělou byznysovou příležitost, pro mnoho lidí má blíže spíše dystopické budoucnosti, ne nepodobné filmům jako Matrix nebo Ready Player One.

V tomto směru se například už loni vyjádřil jeden z raných investorů Facebooku Roger McNamee. „Je to špatný nápad a skutečnost, že všichni jen sedíme a koukáme, jako by to bylo normální, by měla všechny znepokojovat,“ řekl serveru BBC. Ambice Mety na stvoření virtuálního vesmíru později explicitně označil za dystopické, zejména kvůli obrovskému vlivu na uživatele ze strany sociálních sítí, který podle McNameeho už dávno přesahuje únosnou mez.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Newsletter Weekly | Poslední vydání