Starbucks má nového šéfa, který si došlápl na práci z domova. A taky další firmy se vrací do kanceláří
Brian Niccol nastoupil v létě do čela firmy a přinesl několik změn, které ji mají dostat zpět do formy. Součástí je i změna v pravidlech home officu.
Skomírající Starbucks má zachránit nový šéf, který razí jasnou firemní politiku: zaměstnanci, kteří pracují s počítačem, a nikoliv s kávovarem, by měli trávit větší část týdne v kanceláři. Starbucks zároveň není jediný, kdo po covidovém rozvolnění firemní kultury utahuje zpět otěže kancelářské docházky. K podobnému kroku se v příštím roce chystá například i Amazon.
Obří řetězec kaváren za sebou nemá dobrý rok. Podle deníku Financial Times společnost oznámila, že očekává v posledním čtvrtletí letošního roku pokles tržeb. Ty se v období od června do srpna snížily o tři procenta na 9,1 miliardy dolarů (v přepočtu 212,6 miliardy korun). Dlouhodobě se mluví o odlivu zákazníků a o tom, že Starbucks předbíhají jiné firmy – do kávového světa začal ve Spojených státech více šlapat například McDonald’s.
Americký list The New York Times pak připomněl i některé důvody nespokojenosti návštěvníků kávového řetězce: menu je příliš komplikované a na nápoje se dlouho čeká. To jsou zároveň body, které nový CEO Brian Niccol vypichuje ve svém „nástupním“ dopise společnosti.
Padesátiletý Niccol se do ředitelského křesla posadil letos v srpnu. Do té doby byl v čele Chipotle, amerického řetězce rychlého občerstvení, který se specializuje na mexickou kuchyni. Cíl vedení Starbucksu byl jasný – dát Niccolovi prostor, aby v kávovém byznysu zopakoval svůj mexický zázrak.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Když před šesti lety nastupoval do řetězce zaměřeného na burrita a tacos, byla firma ve finanční krizi. Letos v posledním kvartálu ovšem hlásí jedenáctiprocentní růst tržeb a hodnota jejích akcií stoupla za dobu Niccolova působení o osm set procent. „Je to chlápek, který rád spravuje věci a řeší problémy. Ve Starbucksu se nachází v prakticky stejné situaci jako předtím (v Chipotle),“ řekl deníku Financial Times Craig Cappozzo, Niccolův bývalý šéf. Právě on ho přijímal do jeho první práce po škole v drogistickém obru Procter & Gamble.
Jenže jak se říká, „no pain, no gain“ – tedy bez bolesti není růstu. A zatím to vypadá, že „bolet“ to bude Starbucks hodně, mimo jiné i jeho zaměstnance pracující v kancelářích. Niccol se zhruba dva měsíce po svém nástupu nechal podle agentury Bloomberg slyšet, že zaměstnanci by měli být tam, kde jsou schopni dokončit své pracovní úkoly. A že většinou je tím místem kancelář.
Firma spolu s tím ohlásila, že začátkem příštího roku zavádí u zaměstnanců, kteří sedí spíš u klávesnic než kávovarů, povinné tři dny týdně v kanceláři. Pokud pravidlo nebudou dodržovat, mohou být propuštěni. Výjimku mají například lidé s postižením. Niccol zřejmě postupuje podle již ověřené strategie, protože i v Chipotle zavedl během svého působení návrat z home officu do kanceláří, a to dokonce na čtyři dny v týdnu.
Někteří zaměstnanci ale tentokrát přijali nové nařízení s nevolí. Částečně i proto, že sám Brian Niccol tak trochu káže vodu, ale pije víno. Ani on netráví většinu pracovních dní v kanceláři, žije totiž v kalifornském městě Newport Beach. Firma Starbucks ale sídlí v Seattlu, který leží daleko na severu – města jsou od sebe vzdálena vzdušnou čarou zhruba 1 600 kilometrů. Když Starbucks Niccola přijímal, nabídl mu, že se nemusí stěhovat. Může pracovat z místa svého bydliště, kde mu zřídil malou kancelář, a k přesunům jinak využívat firemní letadlo.
Otočka v Amazonu
Kávový gigant ale není jediný, kdo se po covidovém uvolněném období práce odkudkoliv vrací zpět k docházení do kanceláře. Podle serveru Fortune výkonný ředitel Amazonu Andy Jassy ve zprávě pro zaměstnance uvedl, že plnit úkoly ve firmě je stále těžší a práce z domova je jednou z příčin, proč se tak děje. Aby bylo jasné, že to s návratem do kanceláří myslí vážně, obnovil po čtyřech letech trvalé přidělování pracovních stolů zaměstnancům.
Byl to přitom právě Andy Jassy, kdo během pandemie a i po ní propagoval výhody práce z domova, případně různé hybridní modely. „Mám podezření, že mnoho těchto kancelářských budov se začne přizpůsobovat a přejde od prostoru optimalizovaného pro jednotlivé kanceláře nebo oddělené pracovní boxy k formátu ‚hot office‘, kde si vyberete den, kdy přijdete, a poté si rezervujete stůl,“ říkal Jassy v roce 2020 podle serveru Business Insider. Taková praxe se ale očividně neosvědčila.
A nejen ve Starbucksu a Amazonu. Podle serveru Fortune začátkem tohoto roku společnost Dell Technologies například sdělila zaměstnancům, kteří se rozhodli zůstat na home office, že nemusí mít nárok na povýšení. A také banky na Wall Streetu údajně varovaly své pracovníky, že takto si mohou ohrozit své kariérní vyhlídky.
Související témata:StarbucksPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.