Starbucks se chystá skoncovat s jednorázovými kelímky. Testuje nové, které se vracejí přímo na pobočce nebo z domu
Kelímek dnes není jen kelímek. Malé nádoby, ze kterých pijeme, se v době rostoucího důrazu na ekologii v očích lidí staly komplexními produkty. Důležité už není jen to, jak vypadají nebo jak se drží, ale jak a z čeho se vyrábí, jestli jsou recyklovatelné, jestli jdou znovu použít nebo jestli se v přírodě samy rozloží. Nejnovějším a zajímavým produktem prodejce kávy Starbucks je proto kelímek. Jde ho vrátit a možná zcela nahradí ty jednorázové.
V rámci pilotního testování si ho při objednávání kávy mohou vybrat zákazníci některých provozoven společnosti v americkém Seattlu. Na první pohled nevypadá jako vůbec nic nového, prostě větší plastový kelímek, skoro stejný jako ty, které Starbucks prodává už dlouhá léta. Je ale pevnější a navržený tak, aby ho šlo použít mnohokrát. Podle informací firmy má být schopný nahradit až třicet jednorázových kelímků.
To pro Starbucks pořád není nic moc nového. Znovupoužitelné kelímky mají v nabídce už déle a jde je koupit i v Česku, navíc jsou v prodejně ochotní kávu nalít do vlastních donesených šálků nebo snad kamkoliv jinam. Největší novinkou je ale zavedení infrastruktury, která řeší, co se s nepotřebným kelímkem děje po tom, co ho zákazník nepotřebuje.
Při objednání kávy do nového znovupoužitelného kelímku se zaplatí malá záloha – v Seattlu je to dolar. Všechny prodejny Starbucks, prozatím v jednom městě, pak mají zvláštní stánek, kde jde kelímek oskenovat a vhodit do sběrného koše. Za odměnu dostaneme zpátky zálohu a bonusové body do věrnostního účtu. Stejně jako u klasických skleněných lahví nebo v některých zemí také u PET lahví tak máme motivaci kelímek prostě nevyhodit, ale zajistit jeho opětovné použití.
Sběrné stánky má ve zkušebním programu na starosti startup Go Box, který kelímky každý den vyzvedne, umyje, vydezinfikuje a do 48 hodin zase vrátí do oběhu. Pokud si někdo kelímek vezme domů, ale pořád by ho rád vrátil, může využít služeb firmy Ridwell, jež se zaměřuje obecně na sběr těžko recyklovatelných věcí a prodlužování jejich užitného života. Ta pro takové materiály provozuje speciální sběrné boxy a se Starbucks navázala v rámci programu znovupoužívání kelímků přímou spolupráci.