Startup Earth Traveler představil ultralehký přívěs vyrobený z kuřecího peří a pryskyřice

earth-traveler
0Zobrazit komentáře

Mít vlastní domov zapřažený za vozem a vyrazit s ním kamkoliv se vám zlíbí, to je jedno z největších lákadel, proč si pořídit vlastní obytný karavan. Tento způsob trávení dovolené vyhledává i stále větší počet Čechů. Podle statistik z minulého roku bylo v Česku registrováno celkem 30 763 karavanů, což je téměř dvojnásobné číslo oproti stavu před pěti lety. Jejich obliba roste i díky stále většímu luxusu, které nové karavany nabízejí. Najdete v nich vybavenou kuchyň, ložnici, samostatný prostor pro relax třeba u televize i koupelnu s vodou ohřívanou solárními panely.

Ceny těchto přívěsů se však pohybují v řádu statisíců korun, a proto se jedná o poměrně vysokou investici. Existuje však i jiné řešení, jak si užít dovolenou s vlastním přívěsem. Na trhu existuje kategorie kompaktních obytných přívěsů, které sice nedisponují tak honosnou výbavou, ale na druhou stranu skýtají celé množství jiných výhod, jako například nízkou hmotnost a možnost zapřáhnout karavan za jakýkoliv vůz. A jak dokazuje nejnovější projekt mexického startupu Earth Traveler, i s takovýmto karavanem můžete prožít dovolenou jako v bavlnce.

Earth Traveler-karavan

Plně rozložený karavan

Angel Irlanda, zakladatel tohoto startupu, je nadšeným cestovatelem a majitelem Fiatu 500, vozu, který není zrovna ideální volbou pro tažení přívěsu. Irlanda dlouhé roky přemýšlel o možnosti, jak během svých cest kempovat v co největším pohodlí, až jej napadlo zkonstruovat kompaktní přívěs, který by se dal připojit i za jeho pětistovkový Fiat. Začal proto s návrhem přívěsu, který vychází z tvaru kapky a inspiraci našel i v aerodynamických prvcích používaných v leteckém průmyslu. Pro výrobu prototypu použil kombinaci sklolaminátu a dřeva, ovšem pro dvě produkční verze zvolil úplně jiný materiál.

Lehký jako pírko

První model T250LX má kapacitu čtyř osob a kostru vyrobenou z karbonových vláken. Díky tomu je jeho váha pouhých 98 kilogramů, ovšem drahý karbon se silně odráží na ceně karavanu, která se vyšplhala na 30 975 dolarů (716 tisíc korun). Proto Irlanda navrhl ještě druhý model T300 o stejné kapacitě, který je cenově mnohem dostupnější. Stojí 10 tisíc dolarů (213 tisíc korun) a i tento karavan je díky hmotnosti 135 kilogramů lehký jako pírko, a to téměř doslova.

Pro výrobu jeho kostry totiž byla použita směs kuřecího peří a pryskyřice, která dobře izoluje a odolá i nepřízni počasí. Že jsou oba karavany extrémně lehké, dokazuje porovnání s ostatními výrobky na trhu, které běžně přesahují váhu jedné tuny v plně vybaveném provedení a i ty nejmenší karavany váží kolem půl tuny.

Earth Traveler-karavan

Interiér

Přívěs je ve svém základu v podstatě jen skořepinou s výklopnými stěnami a střechou vybavenou moskytiérou. Ve složeném stavu má karavan rozměry 1,5 × 1,5 × 3,3 metru, v rozloženém stavu 3,3 × 2,1 × 3,3 metru. Na bocích jsou k dispozici markýzi a o vnitřní osvětlení se stará pětice LED diod.

Ke karavanu je možné připojit i kompatibilní stany pro co největší komfort. Přívěs je navíc možné dovybavit dalšími příplatkovými prvky, jako je kuchyňské vybavení či náčiní pro pobyt v přírodě, a je možné jej uzpůsobit i pro převoz nákladů.

skoda-citigo-e

Přečtěte si takéŠkoda Auto představila svůj první elektromobil. Citigo na baterky ujede přes 250 kilometrůŠkoda Auto představila svůj první elektromobil. Citigo na baterky ujede přes 250 kilometrů

Celý projekt je stále v začátcích a Earth Traveler momentálně pracuje na prvním sériovém modelu. Na oba dva modely je však již možné provádět předobjednávky s 25% slevou a autor očekává, že by mohl první zákazníky obsloužit za 5 až 7 měsíců.

Earth Traveler-karavan

Vyklopená vrchní část

Earth Traveler-karavan

Ve složeném stavu

Earth Traveler-karavan

Doplňkové vybavení

Foto: Earth Traveler

Robotický pošťák budoucnosti podle Fordu. Přiveze ho autonomní auto a balík donese až ke dveřím

ford-digit

Foto: Ford

Poslíček Fordu

0Zobrazit komentáře

V sektoru doručovacích služeb se v poslední době dějí velké věci. Klasičtí dopravci tak trochu zaspali dobu, a proto nejen v České republice přibývá velké množství soukromých společností zabývajících se doručováním zásilek. U nás je aktuálně nejaktivnějším hráčem a dobrým příkladem, jak lze i v logistice inovovat, především Zásilkovna, která už letos spustila několik novinek a netají se tím, že chce v doručování zásilek konkurovat i České poště.

Podobný doručovací boom probíhá i ve Spojených státech, kde je hlavním tématem doručování balíčků či jídla pomocí autonomních technologií. Amazon a další společnosti testují létající drony a do autonomních vozítek rozvážejících balíčky nedávno investoval i japonský SoftBank. K těmto společnostem se nyní přidává také automobilka Ford, která přišla s vlastní vizí budoucnosti doručování zásilek.

Ford-Digit

Pokud pošťák zvoní vždy dvakrát, kolikrát asi bude zvonit donáškový robot? Možná, že i na tuto otázku bude Ford hledat odpověď ve svém novém projektu, ve kterém chce vyřešit problém týkající se posledních metrů při doručování balíků. Jde o scénář, kdy je zásilka k domu doručena pomocí autonomního vozidla, které však není schopné jej bez pomoci člověka dopravit přímo ke dveřím domu, ke kterým z chodníku zbývá zpravidla pár metrů.

Ford chce tento problém řešit autonomním robotem Digit od startupu Agility Robotics. Tento dvounohý android, který je schopen unést až 18 kilogramů vážící předmět, se může pochlubit extrémně nízkou váhou. Většina jeho výpočetního výkonu je totiž umístěna v autonomním voze, které jej na místo dopraví, a robot z něj tedy může vyjít nalehko jen s kamerovým systémem a laser-radarovou technologií.

Automobil vybavený samořídící technologií zastaví na nejoptimálnějším místě, díky zabudovaným senzorům vypočítá pro robota nejlepší trasu a dále jej podporuje v navigaci. Robot tak okamžitě ví, co má dělat, a nemusí čekat, než mu jeho vlastní senzory pomohou s orientací. Když robot vykoná svůj úkol, vrátí se k vozu a složí se do jeho kufru, který funguje i jako dokovací stanice. Automobil je připraven poskytnout robotovi pomoc i v momentě, kdy se dostane do potíží a pomůže mu s co nejlepším řešením dané situace.

Vývoj samotného androida má na svědomí startup Agility Robotics sídlící v oregonském městě Albany, který zaměstnává asi 30 zaměstnanců a vznikl v roce 2015 s tím, že se od začátku primárně zaměřuje právě na dvounohé robotické platformy sloužící pro vojenské, dodávkové i výzkumné účely. Do podvědomí se již dříve zapsal díky svému projektu Cassie, tedy dvounohému robotu, ze kterého vychází i Digit.

Doručení k domu i bytu

Americký výrobce osobních automobilů momentálně optimalizuje robotického doručovatele tak, aby mu lidé důvěřovali. Do jaké míry se jim to daří, bude testováno v továrně i na ulicích měst Dearborn, Michigan a Pittsburgh. Za vůbec největší výzvu však Ford považuje verandy, které má ve Spojených státech většina domů, a ke dveřím zde vede hned několik schodů, jež je nutné překonat. I proto Digit disponuje párem kovových nohou, které mu umožní zdolávat nejen schody, ale i jiné překážky, a umožní mu pohyb na travnatých, betonových, štěrkových i dřevěných plochách.

Ford-Digit

Automobilka do budoucna počítá s doručováním zásilek nejen ke vstupním dveřím domů, ale chce svého robota naučit doručovat balíčky i ke dveřím jednotlivých bytů v bytových domech. Zde se chce Ford nejdříve spolehnout na vrátné a další zaměstnance takových domů, kteří budou robotovi pomáhat dostat se na dané místo, později by však měl celý proces doručení balíků zvládnout Digit zcela samostatně.

boston-dynamics-robot-spotmini-truck

Přečtěte si takéPsí roboti od Boston Dynamics hravě utáhnou i náklaďák. Brzy se mají dostat do prodejePsí roboti od Boston Dynamics hravě utáhnou i náklaďák. Brzy se mají dostat do prodeje

Ford by rád svého doručovacího robota poslal do terénu již v roce 2021, spolu se zavedením své flotily autonomních vozů, které budou zajišťovat přepravu osob a zásilek. „Budeme disponovat flotilou autonomních vozů a našim cílem je mít ve stejný čas i připravené roboty,“ říká Craig Stephens, ředitel segmentu ovládání a automatizace ve výzkumném středisku automobilky. Ta vidí v autonomním doručování zásilek mimořádný tržní potenciál, který odhadla na částku 332 miliard dolarů, a Stephens k tomu dodává: „Obchodní potenciál je obrovský. Roboti budou časem nezbytní.

Digit_with_box_2 (1)

Doručovací robot Digit