S byznysem nemůžou radit nahodilé průzkumy. Češi je nahrazují datovými modely a hlásí první investici

Lakmoos propojuje umělou inteligenci a behaviorální analýzy. Prošel naší Startup Academy, naplno funguje tři měsíce a hlásí milionovou investici.

Peter BrejčákPeter Brejčák

lakmoos-founders

Foto: Lakmoos

Zakladatelé startupu Lakmoos Jan Polišenský, Kamila Zahradníčková a Roman Konečný

0Zobrazit komentáře

Dobrý byznys se neobejde bez průzkumů nálady na trhu, avšak kvůli finanční i časové zátěži se firmy nevyptávají tak často, jak by chtěly nebo potřebovaly. A pak přichází na trh s produkty, které si nikdo nepřál. Za takovým zjištěním stojí český startup Lakmoos, který tento problém řeší i pomocí umělé inteligence – a tři měsíce od plného spuštění získal důvěru prvních investorů.

„Pro inovaci a optimalizaci produktů je nutné zjišťovat, co si cílové skupiny klientů a potenciálních klientů myslí, což ale stojí mnoho peněz a trvá dlouho. Nikdo se reálně nechce jít ptát před bankovní pobočku kolemjdoucích, co si myslí o hypotékách. A kolemjdoucí se rozhodně nechtějí zastavit a odpovídat. To stejné platí na internetu,“ vysvětluje Kamila Zahradníčková.

Společně s kolegy proto rozběhla startup Lakmoos, v němž propojuje umělou inteligenci a behaviorální analýzy. „Nahrazujeme živé respondenty datovými modely, které odpověď na dotazník poskytnou okamžitě a za zlomek ceny oproti tradičnímu dotazníku nebo interview. Naše umělá inteligence má za cíl automatizovat úkoly, které jsou nutné, ale nikdo je nechce dělat. A nikdo nechce odpovídat na průzkumy, bez kterých se byznys neobejde,“ popisuje Zahradníčková.

Zakladatelé startupu přitom mají v oblasti zkušenosti. Zahradníčková má background v behaviorálních vědách – už v sedmnácti získala svou první národní cenu za výzkum. Její kolega Jan Polišenský se pak specializuje na datové modely a umělou inteligenci, přičemž o svém výzkumu už přednášel třeba na Oxfordu. Třetí spoluzakladatel Roman Konečný „přes noc nakóduje cokoliv“.


Poslední šance se přihlásit

Lakmoos byl účastníkem naší startupové akademie, do které se můžete se svou firmou přihlásit i vy! Do čtvrtka 31. srpna jsou pro vás otevřeny přihlášky do dalšího kola Masterclass pro pokročilejší startupy. Více informací naleznete zde.


„S Janem jsme jako malí jezdili na skautské tábory, během covidu jsme se po letech potkali na svatbě společné kamarádky. U čtvrtého koktejlu jsme zjistili, že jsme se kariérně posunuli do velmi zajímavých oborů. A že překvapivě málo firem aplikuje umělou inteligenci do behaviorálních analýz. Po půl roce přemýšlení jsme přišli na docela originální propojení analýz a přizvali jsme Romana, aby nám zastřešil developement,“ přibližuje Zahradníčková vznik startupu Lakmoos, v němž drží většinový podíl.

S myšlenkou na vlastní startup jeho čtyřiadvacetiletá zakladatelka přišla po svých prvních projektech v korporátním výzkumu. Zarazilo ji, jak nahodile se firmy rozhodují o inovacích, na které vynakládají ohromné prostředky, a na jak ledabylé výsledky výzkumů jsou zvyklé. „Vyzpovídá se deset klientů, vytvoří se prezentace v PowerPointu a reprezentativností se nikdo netrápí,“ popisuje.

Asi půl roku před založením startupu tak Zahradníčková s Polišenským zmapovali, jak si ověřuje náladu na trhu šestnáct velkých firem, z nich byly největší Microsoft a nejmenší Zásilkovna. Výsledek? Hlavní zaseknutí v inovacích a optimalizaci produktů souvisí s tím, že dělat pořádné průzkumy je příliš nákladné a trvají dlouho. Hlavním nákladem je pak sběr dat od respondentů – kde je najít, jak se jich zeptat, jak je přimět k přesné odpovědi a jak odpověď zpracovat do poznatku.

Vyzpovídá se deset klientů, vytvoří se prezentace v PowerPointu a reprezentativností se nikdo netrápí.

Právě s tím nyní Lakmoos pomáhá. Naplno funguje tři měsíce, přičemž s prvními modely se zaměřil na bankovní instituce. „S pěti převážně českými bankami teď jednáme o podzimní pilotáži, jednáme také s inovačním centrem belgické KBC (matka ČSOB – pozn. red.),“ přibližuje Zahradníčková, která zároveň byla nominována na cenu Woman in AI v oblasti podnikání.

Lakmoos přitom začínal jako studentský projekt. „Přestože jsme odborně a analyticky silní, byli jsme spíš akademici a startupy si představovali jako Hurvínek válku,“ odpovídá Zahradníčková na to, jaká byla motivace týmu přihlásit se do CzechCrunch Startup Academy, která do 31. srpna přijímá přihlášky do dalšího kola Masterclass pro pokročilejší startupy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Startup Academy byla přínosná ve dvou rovinách: přinesla nám znalosti a kontakty. Kurikulum nám dalo základní kompetence, od kterých jsme se mohli odrazit při náboru nebo plánování. Co pro nás bylo ještě hodnotnější, byly otevřené dveře na českou startupovou scénu. Získali jsme spoustu spojenců, kteří nás něžně postrkují svou brutální upřímností. Je tady hodně skvělých programů, které dokáží předat know-how, ale gatekeeping je mnohem složitější zvládnout. A CzechCrunch má zdroje, o které se v tomto může opřít,“ popisuje zakladatelka.

Slova potvrzuje také faktem, že nyní Lakmoos uzavřel svou první investici, na níž se podílela také advokátní kancelář Sedlakova Legal, jež je partnerem Startup Academy. Celkem teď startup získal 150 tisíc eur, v přepočtu 3,6 milionu korun, a na podzim přemýšlí nad navazujícím kolem.

Aktuálně získané prostředky mají Lakmoosu pomoct k takzvanému Proof of Concept, tedy ověření konceptu nového produktu. „Pracovně jsme jej nazvali Kyle a jde o model, který odpovídá na otázky pro finanční a bankovní instituce. Měli jsme technologii, nyní máme i první iteraci,“ říká Zahradníčková s tím, že veřejné demo produktu proběhne v říjnu na akci Týden inovací, kde chce demonstrovat sílu svého prvního datového modelu.

Zkuste si i vy rozšířit svou síť kontaktů a posílit byznys. Přihlášky do akademie pro pokročilé Startup Academy Masterclass sbíráme do 31. srpna. Samotnou akademii pak odstartujeme 19. září.

Čeští vývojáři z STRV zažili těžký rok. Zisk sice klesl, ale obrat nakonec znovu vytáhli na rekord

Náročný rok v technologickém světě poznamenal i české vývojáře aplikací. Celkový obrat jejich byznysu nicméně i tak překročil 440 milionů korun.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lubo-smid2

Foto: STRV

Lubo Smid, spoluzakladatel a šéf STRV

0Zobrazit komentáře

Dosud rekordní výsledky mělo vývojářské studio STRV v roce 2021, kdy dosáhlo na obrat ve výši 400 milionů korun. Když mluví jeho spoluzakladatel a šéf Lubo Smid o roce loňském, je zřejmé, že byl v mnoha ohledech náročný. S těžkostmi se potýkal celý technologický svět, pro který v STRV vyvíjejí aplikace, a to se nakonec propsalo i do hospodaření firmy. „Loňský rok našemu sektoru přinesl řadu výzev – válku, špatnou ekonomickou situaci, padající krypto a trápící se technologické firmy,“ hodnotí Smid. V řeči čísel to znamenalo propad ziskovosti, obrat celého byznysu se ale i tak v roce 2022 vyšplhal na nový rekord.

V roce 2021 činil obrat 18,7 milionu dolarů, loni to bylo rovných 19 milionů dolarů. V českých korunách STRV udává 444 milionů. „Řada technologických firem musela šetřit a propouštět své týmy. Zejména ty ze Spojených států přitom tvoří většinu našich klientů, dopady jsme tak pocítili i my. Přistoupili jsme k tomu, k čemu přistupujeme v každé krizi: prioritizovali jsme tým a zůstali věrni svým hodnotám. Díky tomu jsme nemuseli propustit jediného člověka, táhli jsme za jeden provaz a navzdory všem nástrahám zaznamenali profitabilní rok,“ komentuje výsledky Lubo Smid.

Spoluzakladatel a CEO STRV popisuje, že zatímco první polovina loňského roku vypadala z pohledu byznysu dobře, těžkosti přišly ve druhém pololetí: „Rok jsme zakončili s obratem mírně vyšším než v roce 2021, ale kvůli vyšším nákladům, odpisům spojeným s klienty, kterým se nedařilo, a přípravám na horší časy jsme zaznamenali výrazně nižší zisk. Část ze zisku bychom rádi rozdělili mezi náš tým, stejně jako tomu bylo za rok 2021, ale letos to bohužel nebylo možné. Nicméně jsem rád, že jsme nemuseli sahat k propouštění, celou situaci ustáli a zvládali pokračovat v postupném navyšování mezd a nabírání dalších lidí v letošním roce.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V roce 2021 činil ukazatel EBIT (zisk před zdaněním a úroky) 4,9 milionu dolarů, tehdy zhruba 105 milionů korun. V roce 2022 klesl na jeden milion dolarů, v přepočtu podle výsledků STRV něco přes 24 milionů korun. Česká vývojářská agentura má klienty převážně z řad amerických technologických firem – a právě klientský byznys tvoří majoritu příjmů. Meziročně se zvětšil o pár jednotek procent na 17,8 milionu dolarů. Do těchto čísel nejsou započítány výsledky oddělených projektů jako LGBTQ+ seznamky Cosmic Latte a vedle toho v STRV vyvíjí také vlastní projekty, aktuálně aplikaci Float na dechové cvičení a kryptoprojekt Enter.

V rámci klientského byznysu STRV spolupracuje se společnostmi jako Porsche, Microsoft, Barry’s, The Athletic či Barnes & Noble, ale vůbec nejvíce bylo o českých vývojářích v poslední době slyšet díky projektu pro Arnolda Schwarzeneggera. Pro legendárního kulturistu, herce i politika vyvíjeli fitness aplikaci Pump, která se letos v květnu otevřela prvním fanouškům a do konce roku by měla vyjít pro všechny.

lubo-arnold

Foto: Archiv LS

Šéf STRV Lubo Smid s Arnoldem Schwarzeneggerem

„Aplikace pro Arnolda Schwarzeneggera se do dějin STRV zapíše jako historická, přinesla nám obrovskou vizibilitu a zároveň potvrdila naše postavení lídra mezi designéry a vývojáři aplikací,“ říká Smid, který je ve firmě majoritním vlastníkem. S ohledem na dění v předchozím roce je opatrný i v rámci výhledu na ten letošní. Jeho tým prý nicméně cítí sílící poptávku po umělé inteligenci nebo rozšířené a virtuální realitě.

„Začátek letošního roku byl stále dost náročný, ale už jsme zpátky na rostoucí křivce. Nemůžu tvrdit, že se vracíme k normálu, protože cítím, že ten brzy překonáme. Vidíme obrovský apetit, obzvlášť po řešeních využívajících potenciál umělé inteligence, a také rozšiřujeme tým, abychom se připravili na boom v oblasti rozšířené a virtuální reality, který přijde s vydáním Vision Pro od Applu,“ doplňuje Smid.