Startup Waymo z Googlu zahajuje první komerční provoz samořídících taxíků na světě

Filip HouskaFilip Houska

waymo-one2

Foto: Waymo

Samořiditelné auto projektu Waymo

0Zobrazit komentáře

Mnohé firmy se již utvrdily v názoru, že jedno z nejlepších využití samořídících vozů bude alespoň v jejich začátcích na poli taxi služeb. Snaží se o to jak Uber nebo Lyft, tak i například Waymo, projekt vlastněný Alphabetem, mateřskou společností Googlu. A právě Waymo se nyní rozhodlo, že své know-how a roky usilovného testování a pilování specifických autonomních systémů přetvoří do něčeho, co bude skutečně sloužit lidem. Oficiálně proto spouští Waymo One, komerční taxi službu s potenciálem stát se standardem na trhu.

Ve sféře samořídících aut jako takových jde o poměrně zásadní milník. Ačkoliv existuje několik startupů, které s autonomními taxíky experimentují, Waymo je ze všech nejdál a díky zázemí od Googlu, pomocí něhož se mu jeho vozy podařilo vybavit špičkovými technologiemi, má tak velmi silnou pozici, kterou si bude chtít udržet i v následujících letech. Zatím je ale pořád na začátku. Waymo One totiž startuje s mnoha omezeními.

waymo_cc

V první řadě je zapotřebí zmínit, že služba zatím není zcela otevřena pro veřejnost. Waymo ji zpřístupnilo pouze po vybrané zákazníky, kteří v posledních 18 měsících jezdili v rámci jeho pilotního programu (takzvaný early rider program). Navíc funguje jen v oblasti amerického města Phoenix, kde si konkrétní skupina zájemců může pomocí mobilní aplikace, podobné té například od Uberu, jednoduše zavolat vůz. Postup sjednání odvozu je pak velmi podobný jako u zaběhlých platforem.

Maximální komfort pro cestující

Důležitým aspektem je také fakt, že v autech stále budou sedět řidiči, respektive zaměstnanci Wayma, kteří celý proces mají kontrolovat. I přes to, že firma testuje autonomní technologie v provozu již více jak rok, netroufla si do města pro skutečné zákazníky poslat vozy, v nichž by nebyl nikdo, který by mohl v případě potíží zasáhnout. Na druhou stranu mají tito „sekundární řidiči“, kteří mají v autech být minimálně několik prvních týdnů, pouze zapisovat informace o průběhu a komunikovat s cestujícími. Waymo totiž nepředpokládá, že by došlo k žádným závaznějším problémům, které by ohrožovaly životy.

waymo1_cc

Všechny důležité údaje detaily o jízdě uvidí cestující na displeji

Co se týče vnitřního zázemí pro cestující, auta nabízí to, co by mnozí předpokládali. Součástí je dotykový panel na zádech sedačky, který vyobrazuje aktuálně probíhající cestu včetně okolního provozu aut nebo lidí, jenž je zobrazován pomocí jednoduchých geometrických tvarů. Cestující tak na displeji mohou sledovat, co všechno vlastně jejich auto díky svým senzorům „vidí“ a registruje. Systém také informuje, zdali vůz právě zastavil na přechodu a tak podobně. Zkrátka má cestujícím dávat co nejvíce informací, aby se během cesty cítili maximálně pohodlně. S tím se pojí i tlačítko pro zastavení, respektive manuální tlačítko pro zahájení jízdy.

gtconcept3

Přečtěte si takéAudi utratí v následujících letech za vývoj elektrických a samořídících automobilů 14 miliard eurAudi utratí v následujících letech za vývoj elektrických a samořídících automobilů 14 miliard eur

Po technologické a komfortní stránce již nyní jde o poměrně vyladěnou službu se slibnými výsledky. Nicméně není možné zapomínat na to, že na trh dřív či později dorazí další silná konkurence v podobě Uberu, General Motors (Cruise) či Fordu s autonomní vizí Argo. I přes momentální prvenství (co se týče velkých provozovatelů) tak může být Waymo v ohrožení a bude muset podnikat řadu kroků, aby si tuto výhodu udrželo. Jedním z nich je bezpochyby expanze, která se má blížit, ale rozhodně nebude jednoduchá.

waymo-one-boarding

Waymo One bude jezdit s vozy Chrysler Pacifica Hybrid

Dekáda vývoje a miliarda dolarů

Ostatně stačí se podívat, jak dlouho trvalo, než dokázalo Waymo vyladit svou službu pro jednu jedinou oblast. Spuštění komerčního – a stále ještě značně omezeného – provozu ve Phoenixu předcházelo téměř deset let vývoje, více než miliarda proinvestovaných dolarů a také více než 16 milionů najetých kilometrů na veřejných komunikacích, díky kterým Waymo své technologie neustále vylepšovalo. V tomto ohledu má Waymo před mnoha konkurenty náskok, protože začalo autonomní systémy vyvíjet o mnoho let dříve. Zda to bude v konkurenčním souboji stačit, ukáží až následující roky.

Foto: Waymo