Startup Waymo z Googlu zahajuje první komerční provoz samořídících taxíků na světě

Filip HouskaFilip Houska

waymo-one2

Foto: Waymo

Samořiditelné auto projektu Waymo

0Zobrazit komentáře

Mnohé firmy se již utvrdily v názoru, že jedno z nejlepších využití samořídících vozů bude alespoň v jejich začátcích na poli taxi služeb. Snaží se o to jak Uber nebo Lyft, tak i například Waymo, projekt vlastněný Alphabetem, mateřskou společností Googlu. A právě Waymo se nyní rozhodlo, že své know-how a roky usilovného testování a pilování specifických autonomních systémů přetvoří do něčeho, co bude skutečně sloužit lidem. Oficiálně proto spouští Waymo One, komerční taxi službu s potenciálem stát se standardem na trhu.

Ve sféře samořídících aut jako takových jde o poměrně zásadní milník. Ačkoliv existuje několik startupů, které s autonomními taxíky experimentují, Waymo je ze všech nejdál a díky zázemí od Googlu, pomocí něhož se mu jeho vozy podařilo vybavit špičkovými technologiemi, má tak velmi silnou pozici, kterou si bude chtít udržet i v následujících letech. Zatím je ale pořád na začátku. Waymo One totiž startuje s mnoha omezeními.

waymo_cc

V první řadě je zapotřebí zmínit, že služba zatím není zcela otevřena pro veřejnost. Waymo ji zpřístupnilo pouze po vybrané zákazníky, kteří v posledních 18 měsících jezdili v rámci jeho pilotního programu (takzvaný early rider program). Navíc funguje jen v oblasti amerického města Phoenix, kde si konkrétní skupina zájemců může pomocí mobilní aplikace, podobné té například od Uberu, jednoduše zavolat vůz. Postup sjednání odvozu je pak velmi podobný jako u zaběhlých platforem.

Maximální komfort pro cestující

Důležitým aspektem je také fakt, že v autech stále budou sedět řidiči, respektive zaměstnanci Wayma, kteří celý proces mají kontrolovat. I přes to, že firma testuje autonomní technologie v provozu již více jak rok, netroufla si do města pro skutečné zákazníky poslat vozy, v nichž by nebyl nikdo, který by mohl v případě potíží zasáhnout. Na druhou stranu mají tito „sekundární řidiči“, kteří mají v autech být minimálně několik prvních týdnů, pouze zapisovat informace o průběhu a komunikovat s cestujícími. Waymo totiž nepředpokládá, že by došlo k žádným závaznějším problémům, které by ohrožovaly životy.

waymo1_cc

Všechny důležité údaje detaily o jízdě uvidí cestující na displeji

Co se týče vnitřního zázemí pro cestující, auta nabízí to, co by mnozí předpokládali. Součástí je dotykový panel na zádech sedačky, který vyobrazuje aktuálně probíhající cestu včetně okolního provozu aut nebo lidí, jenž je zobrazován pomocí jednoduchých geometrických tvarů. Cestující tak na displeji mohou sledovat, co všechno vlastně jejich auto díky svým senzorům „vidí“ a registruje. Systém také informuje, zdali vůz právě zastavil na přechodu a tak podobně. Zkrátka má cestujícím dávat co nejvíce informací, aby se během cesty cítili maximálně pohodlně. S tím se pojí i tlačítko pro zastavení, respektive manuální tlačítko pro zahájení jízdy.

gtconcept3

Přečtěte si takéAudi utratí v následujících letech za vývoj elektrických a samořídících automobilů 14 miliard eurAudi utratí v následujících letech za vývoj elektrických a samořídících automobilů 14 miliard eur

Po technologické a komfortní stránce již nyní jde o poměrně vyladěnou službu se slibnými výsledky. Nicméně není možné zapomínat na to, že na trh dřív či později dorazí další silná konkurence v podobě Uberu, General Motors (Cruise) či Fordu s autonomní vizí Argo. I přes momentální prvenství (co se týče velkých provozovatelů) tak může být Waymo v ohrožení a bude muset podnikat řadu kroků, aby si tuto výhodu udrželo. Jedním z nich je bezpochyby expanze, která se má blížit, ale rozhodně nebude jednoduchá.

waymo-one-boarding

Waymo One bude jezdit s vozy Chrysler Pacifica Hybrid

Dekáda vývoje a miliarda dolarů

Ostatně stačí se podívat, jak dlouho trvalo, než dokázalo Waymo vyladit svou službu pro jednu jedinou oblast. Spuštění komerčního – a stále ještě značně omezeného – provozu ve Phoenixu předcházelo téměř deset let vývoje, více než miliarda proinvestovaných dolarů a také více než 16 milionů najetých kilometrů na veřejných komunikacích, díky kterým Waymo své technologie neustále vylepšovalo. V tomto ohledu má Waymo před mnoha konkurenty náskok, protože začalo autonomní systémy vyvíjet o mnoho let dříve. Zda to bude v konkurenčním souboji stačit, ukáží až následující roky.

Foto: Waymo

Tesla zveřejnila evropské ceny Modelu 3. Základní verze by se mohla dostat pod 1 milion korun

model3

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Je to již téměř rok a půl od doby, kdy z tovární linky vyjel první produkční kus prozatím posledního elektromobilu Tesly s označením Model 3. Od té doby se jeho produkce potýkala s mnoha problémy, především s ohledem na kapacitu a také cenu samotné výroby, nicméně to nejhorší je již překonáno a Tesla momentálně pro své zákazníky vyrábí podle posledních informací denně už přes 1 000 kusů těchto elektromobilů. Zatím se to však týkalo pouze amerického trhu.

Fanoušci a potenciální zákazníci tak netrpělivě čekali, kdy se objeví první zmínky o Modelu 3 i v Evropě, kde dle dostupných čísel zájem o elektromobily kalifornské automobilky roste, a to včetně Česka, kde se podle neoficiálních odhadů prohání stovky Tesel.

Kalifornská automobilka nyní nově otevřela konfigurátor Modelu 3 i pro západoevropský trh, konkrétně se objevily zmínky o spuštění v Německu, Francii, Holandsku, ale také Švédsku či Španělsku. O České republice nemůže být samozřejmě řeč, jelikož se tu Tesla nikdy oficiálně neprodávala, a je tak prozatím nutné vozidla nakupovat a servisovat v okolních zemích.

tesla-model3-interier-dashboard

Foto: Tesla

Tesla Model 3 a její obří obrazovka, která doslova láká k sledování filmů a videí

Aktuálně v konfigurátoru vozy ukazují dostupnost během února příštího roku. Cena nejlevnější konfigurace například v Německu začíná na 57 900 eurech, tedy necelém 1,5 milionu korun, za verzi Long Range s dojezdem 544 kilometrů na jedno nabití. A 68 600 eur, respektive necelých 1,8 milionu korun, stojí verze Performance s dojezdem 530 kilometrů. Cena samozřejmě nezahrnuje veškerou doplňkovou výbavu, jako například pokročilé funkce Autopilota. Cena se zároveň v jednotlivých zemích liší, především kvůli státním příspěvkům.

kosik.cz

Přečtěte si takéPotravinový e-shop Košík.cz nabízí nově rodinám s dětmi dopravu zdarma a až 5 % z nákupu zpětPotravinový e-shop Košík.cz nabízí nově rodinám s dětmi dopravu zdarma a až 5 % z nákupu zpět

Zároveň se nacenění týká pouze dvou prozatím nejdražších modelů v nabídce. Pro Evropu zřejmě zpočátku nebude dostupná Mid-Range verze a nejlevnější Base model. Dle odhadů fanoušků, mezi kterými je i Čech Roman Maštalíř, jež na Twitteru publikoval český odhad cen, bychom se mohli v případě nejzákladnějšího modelu bez dodatečné výbavy dostat i lehce pod hranici jednoho milionu korun. Předpokládaná česká cena modelů Long Range a Performance je 1,52 milionu korun, respektive 1,8 milionu za nejdražší verzi.

Se státním příspěvkem by se pak cena mohla dostat ještě níže. Evropská verze Modelu 3 se od té americké bude lišit také nabíjecím konektorem CCS pro stejnosměrné rychlonabíjení. Těchto konektorů se mají dočkat i všechny nabíjecí stanice Supercharger, které jsou v Česku prozatím tři.

Blýská se na lepší časy

Skvělou novinkou pro české zákazníky je mimo faktu, že Model 3 postupně míří do Evropy, také blížící se otevření vůbec prvního oficiálního servisního střediska Tesly v Česku, pro které dle dostupných informací hledá první zaměstnance.

tesla-servis-2

Foto: Tesla