StartupYard je v Česku u všeho důležitého. Startupy z jeho programu nabraly už přes 780 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cedric-maloux-startupyard

Foto: StartupYard

Cedric Maloux, CEO StartupYardu

0Zobrazit komentáře

Brand Embassy, BudgetBakers, Gjirafa, Steel Mountain, Rossum. To je jen zlomek startupů, jež v poslední době prošly známým pražským akcelerátorem StartupYard, který potvrzuje, že je u mnoha důležitých událostí, které se na české startupové scéně zrodí. Několik desítek firem, které technologickým akcelerátorem ze Smíchova prošlo, na investicích nabralo už přes 780 milionů korun.

StartupYard založený v roce 2011 je dnes nejstarším soukromým akcelerátorem ve střední a východní Evropě a jeho deseti akceleračními koly již prošlo celkem 72 firem z 16 zemí. V portfoliu má tuzemský akcelerátor, který vede již šest let Cedric Maloux, celou řadu více či méně úspěšných startupů a v posledních měsících zaznamenal hned několik úspěchů.

Právě ze StartupYardu kdysi vzešel startup Brand Embassy, který v květnu oznámil velký exit do rukou velké mezinárodní společnosti NICE. Jednalo se o obchod za desítky milionů dolarů a StartupYard sehrál na začátku celého příběhu důležitou roli. Ve StartupYardu se objevil také další český projekt BudgetBakers, do něhož v dubnu vložilo další peníze Rockaway.

Vit_Horky_portret_BrandEmbassy

Foto: Rockaway

Vít Horký, spoluzakladatel a CEO Brand Embassy

Stejný investor pak byl také u březnové investice do projektu Gjirafa, albánské obdoby českého Seznamu, který rovněž prošel StartupYardem. Několik úspěšných měsíců završila akvizice britského startupu Steel Mountain, který se zaměřuje kyberbezpečností a nově působí pod křídly Avastu. Ocenění Startup roku si pak na české soutěži AI Awards odnesl český startup Rossum a nejvlivnější fintech firmou roku 2019 byl experty v Londýně jmenován britský WaymarkTech.

Nové akcelerační kolo a milionová investice

Ve všech zmíněných projektech má StartupYard prsty a s hledáním nadějných startupů zdaleka nekončí. Na podzim letošního roku vyhlásil již své 11. akcelerační kolo, v němž hledá high-tech projekty a nabízí jim investici ve výši 1 milionu korun a intenzivní trénink od 157 odborných mentorů. Investice tedy bude o třetinu vyšší než v předchozích ročnících a StartupYard vybere maximálně deset projektů.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstáváDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstává

„Praha se stává stále atraktivnějším místem pro technologické startupy. Pro jejich zakladatele je zajímavý především ekosystém, který jsme za posledních 8 let vytvořili – podařilo se nám propojit startupy, investory a korporace. Těší nás nejen zájem mezinárodních startupů o náš program, ale také to, že startupy z našeho programu mají úspěch v náročné globální konkurenci,“ uvedl Cedric Maloux, ředitel StartupYardu, který bude hledat firmy z oblastí umělé inteligence, kyberbezpečnosti, kryptografie, rozšířené a virtuální reality (AR a VR), IoT a robotizace.

Do předchozího kola se přihlásilo 154 startupů z celého světa. StartupYard z nich nakonec vybral sedm startupů ze sedmi zemí, jediným českým zástupcem byl Vistag. I letos očekává Cedric Maloux velký zájem a pro startupy může být akcelerátor zajímavý i vzhledem k napojení na významné tuzemské investory, mezi nimiž je i zmíněné Rockaway, Credo či andělští investoři včetně Michala Illicha nebo Josefa Matějky.

startupyard2016-4235

Ředitel StartupYardu, Cedric Maloux

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České funkční jídlo Mana posiluje v retailu. Nových příchutí se za pár měsíců prodalo přes 1,5 milionu

mana-jakub-krejci-tym
0Zobrazit komentáře

Alternativní strava v Česku nabývá v posledních letech na popularitě, ať už slouží pouze jako doplněk běžného jídla nebo kompletní nahrazení běžné stravy. Vzniká proto množství firem, které vyrábí produkty od jemného pyré přes práškovou stravu až k předpřipraveným umíchaným drinkům. Pražský startup Heaven Labs, za kterým stojí 35letý Jakub Krejčík, vsadil před lety právě na prášek, který později rozšířil i na hotový drink.

Od té doby se Mana vyprofilovala pravděpodobně na největšího prodejce alternativní stravy v Česku, alespoň co do počtu objednávek, které dnes expeduje ve velkém jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Začátkem letošního roku Mana představila tři nové příchutě, které se o několik měsíců později rozšířily i na práškovou variantu. A dle dosavadních čísel to vypadá, že se nimi startupu opravdu daří.

Jen od uvedení novinek na trh se Maně podařilo prodat zhruba 1,5 milionu kusů nových příchutí a za čtyři úvodní měsíce prodeje dosahovaly pravidelně zhruba o čtvrtinu vyššího obratu než s pouze jednou variantou nápoje a prášku. Jedním z nejzásadnějších hybatelů růstu je mimo jiné i větší zaměření na kamenné obchody.

manaproduct

Aktuální produktová řada Many

Zatímco Mana po delším období na největším českém e-shopu Alza.cz zmizela z nabídky, ale naopak zahájila spolupráci s online prodejci jako Mall.cz, Košík.cz, Pilulka nebo Dr. Max, rozšiřuje se také do běžného retailu. Aktuálně se dle startupu prodává zhruba polovina nápojů online a polovina v kamenných obchodech, od druhé poloviny roku se ovšem budou strany vyvažovat především k retailu.

Mimo již dříve oznámených prodejců, jako jsou trafiky Relay či supermarkety Globus, se dostala Mana v poslední době již do více než 750 prodejen po celém Česku. Mezi nimi se objevil například supermarket Albert, Tesco, Billa, drogerie DM nebo Rossmann či čerpací stanice OMV. „Do konce roku by Mana měla být minimálně na tisíci místech,“ dodává k expanzi zakladatel a šéf Heaven Labs Jakub Krejčík.

pokeat-michal-koci-petr-vakoc

Přečtěte si takéČeský startup Pokeat hlásí po roce na trhu milionové tržby. Jeho jídlo na cesty začíná prodávat AlzaČeský startup Pokeat hlásí po roce na trhu milionové tržby. Jeho jídlo na cesty začíná prodávat Alza

Heaven Labs mimo Česko expeduje již přes polovinu objednávek do zahraničí. Loni otevřel startup první zahraniční pobočku v Německu, která obsluhuje tři okolní trhy a letos v létě chce vstoupit s anglickou verzí produktu také do Velké Británie a Spojených států, kam plánuje expanzi již několik let. To vše se samozřejmě promítne i na letošních číslech, u kterých Heaven Labs opět očekávají zhruba 100% růst.

ManaGlobus_7

Mana v síti supermarketů Globus

Loňské finanční výsledky startupu nejsou prozatím známy. Nicméně na základě roku 2017, ve kterém se podařilo firmě dosáhnout na tržby ve výši 87 milionů korun, a faktu, že měl pražský startup dle svého CEO Jakuba Krejčíka vyrůst i loni o dalších 100 procent, se loňské tržby velmi pravděpodobně pohybovaly nad hranicí 100 milionů korun.

Letošní rok bude ovšem pro Manu zásadní ještě v jiném směru. Mimo zahraniční expanze a rozšiřování fyzických prodejních míst, má startup spustit také zcela novou verzi původního nápoje, který byl naposledy aktualizován před dvěma lety. Podrobnosti ohledně složení či vydání prozatím nejsou známy, Jakub Krejčík k tomu nicméně dodává: „Chceme neustále posouvat náš produkt o kus dál, k čemuž využíváme klinických studií a analýz, také u nás pracuje stále více chemiků a biologů. A věřím, že naše budoucí novinka sklidí obrovský úspěch. Moc se těšíme, až to budeme moci oznámit.“