Strategie, která v lecčems předčila i Command & Conquer a StarCraft. Před 20 lety vyšel zapomenutý hit

Act of War: Direct Action od studia Eugen Systems byla fakt super RTS. Teda co byla, ona stále je, fakt! Však si ji zahrajte.

Michal MančařMichal Mančař

aow

Foto: Eugen Systems

Realtimová strategie Act of War od Eugen Systems

1Zobrazit komentáře

Command & Conquer. Red Alert. StarCraft. Warcraft. Age of Empires. Company of Heroes. Total Annihilation. Rise of Nations. Dawn of War… Jestli jste stejně jako autor tohoto textu virtuální stratégové a příznivci starších her, tak tahle jména dobře znáte. Ale hráli jste Act of War: Direct Action?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Jestli je odpověď na otázku výše ano, posílám digitální high five. Máte super vkus! Jestli ne, přišli jste o jednu z nejlepších „ertéesek“ – tedy realtimových strategií, zkráceně RTS – tohohle století. Act of War: Direct Action vyšel přesně před dvaceti lety a splnil všechny klukovské/mladické sny o tom, co by měla strategie umět.

Vezměte si třeba takový Command & Conquer nebo StarCraft. Taky vám vždy přišlo divné, že v nich chlápci s kulomety po chvilce rozstřílí tank? Nebo že parta mariňáků sundá z oblohy kosmický křižník? Případně vám moc nedávalo smysl, proč nemůžete někdy postřelené nepřátele zajmout či vaše sestřelené piloty z bojiště zachránit?

Mně to občas divné přišlo. A pak přišel Act of War… a v lecčems předčil i ony právě zmíněné legendy. Může to znít hrozně legračně, ale ta hra – kromě toho, že to byla zábavná, plnokrevná realtimová strategie, v níž stavíte základnu, získáváte suroviny, trénujete vojsko a snažíte se přechytračit soupeře v bitvě – působila navíc realisticky!

Tedy ano, asi tak realisticky jako technothrillery od Toma Clancyho, ve kterých tajuplné teroristické organizace disponují celými armádními divizemi, spolčují se s ruskými ultranacionalisty a bojuje s nimi supertajná ultrajednotka s hypertechnologickými vychytávkami, rozumíme si.

Totiž Act of War razil cestu, která je dnes už dobře prošlapaná, ale tehdy byla stále nevídaná. Když se vaše pěchotní družstvo potkalo s obrněncem, smůla, neustřílelo ho. Stejně tak ale mělo vozidlo problém, když narazilo na dům obsazený vašimi raketometčíky. A běda tomu, kdo svou tankovou kolonu nedoprovází raketami země-vzduch, protože takový hráč si říká o nálet tankobijců A-10 Warthog!

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Anebo takové zdroje. Ty jste mohli získat těžbou surovin jako v jiných RTS, ano. Ale také tím, že jste obsadili banku. Anebo tak, že jste po přestřelce s nepřátelskými tanky poslali své vojáky zajmout jejich posádky. A pokud to rozstřílení potkalo tanky vaše, tak jste nepokrčili rameny a neodepsali jejich ztrátu. Ale poslali jste transportér nebo vrtulník a své posádky zachránili.

Do tradičního žánru podobné detaily přinášely nádherné oživení. Navíc když jste měli k dispozici tři hratelné frakce, každou opravdu odlišnou. US Army byla, inu, jako tank. Tuhá, ale neobratná. Borci z Task Force Talon mixovali speciální jednotky a nejmodernější vojenskou techniku. No a padouši z Konsorcia operovali ve dvou režimech – buď to byli skrytí sabotéři, nebo se odhalili světu a nasazovali experimentální technologie.

Z mnoha jiných – a mnohem úspěšnějších – her známý recept „postav 30 tanků, všechny je označ a pošli vpřed“ prostě nestačil. Každá jednotka měla svou funkci, spousta z nich měla různé zvláštní schopnosti, jednou jste potřebovali nasadit komando odstřelovačů, jindy si zase pomoci leteckou podporou. Bylo to jak sledovat válečný film. Jen lepší.

A on to vlastně film tak trochu byl. Act of War totiž po svém největším vzoru, sérii Command & Conquer, jednotlivé mise odděloval hranými filmečky. V nich se posouval příběh zhruba z naší současnosti (tehdy blízké budoucnosti) odstartovaný teroristickým útokem v Londýně, který vás dostal přes Rusko až do Washingtonu DC. Bylo to všechno patrioticky a militaristicky patetické? No jasně, ale to od hry hrající si na válku přece chcete.

Studiu Eugen Systems (později stvořilo třeba taktické hry R.U.S.E., Wargame a Steel Division) se prostě povedlo trefit do zlatého času klasických RTS s titulem, který bral to nejlepší z žánru – a přidával k tomu hromadu strašně dobrých drobností. Jenže teď už víme, že ta trefa přišla jen tak tak. Těžení, stavění a válčení ve strategiích už ustupovalo čistému taktizování či RPG prvkům a míchání žánrů.

Ale jestli si tuhle zlatou éru chcete připomenout, případně jestli si chcete vyzkoušet jednoho z jeho nejpovedenějších, byť zapomenutějších zástupců realtimových strategií, není nic snazšího. Act of War: Direct Action pořídíte za pár desítek korun na GOGu i Steamu. Udělejte to, stojí za to. Jo a nezapomeňte na rozšíření High Treason, které už tak skvělé hře přidává doslova nový rozměr – námořní bitvy!

Je mu jednadvacet, má rád 80s horory, Davida Lynche i Stranger Things. Teď je spojuje v nové české hře

„Hodně mě baví hledat různé obskurní folklorní povídky, které lidé sdílí například na Redditu,“ říká sólo vývojář Kryštof Knesl.

good-game-26

Foto: Kryštof Knesl

Kryštof Knesl, sólo vývojář hry Radiolight

0Zobrazit komentáře

Jeho dílo je sice tajuplně temné, ale přesto zazářilo mezi tisícovkami dalších. Jmenuje se Radiolight a stojí za ním Kryštof Knesl. Herní vývojář a student, kterému je teprve jednadvacet, ale inspiraci pro svou videoherní prvotinu hledá i v osmdesátých letech: „Jsem velký fanoušek tehdejších hororů. A inspiroval mě i Stephen King nebo David Lynch.“

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Pojďme začít trochu zeširoka. Videohry jsou mega byznys. A všude se dočtete o prodaných milionech vysokorozpočtových her, jako je třeba Kingdom Come 2. Ale jenom na Steamu, největším online obchodě s PC hrami, vychází měsíčně skoro dva tisíce (!) nových her. K tomu přičtěte další obchody a taky konzole. Zaujmout byť jen část hráčského publika je v téhle záplavě čím dál těžší. Kryštofu Kneslovi se to – relativně – podařilo.

Nedávno v rámci festivalu herních demoverzí na Steamu představil hratelnou ukázku svého mystery-thriller-hororu Radiolight – a už si ho vyzkoušelo přes deset tisíc lidí. Dvakrát tolik si hru připsalo na seznam přání, který jim připomene nákup, až vyjde plná verze. „Přál jsem si deset tisíc wishlistů. Dvojnásobek mě opravdu nadchl. Zároveň mě těší doba hraní, já demo zvládnu za 15 minut, ale většina lidí ho hrála 40 a více, což svědčí o tom, že je hra zaujala a chtěli vše prozkoumat,“ říká pro náš herní newsletter Good Game.

Inspirace? Atmosféra Twin Peaks, dialogy True Detective, horory Stephena Kinga a osmdesátky ze Stranger Things.

To nejsou milionová čísla, ale bavíme se o vůbec první vážné prvotině mladého vývojáře. Na Radiolight pracuje čtvrtým rokem, předtím do herního světa nakukoval spíš pokusně. A pokusem měl zůstat i Radiolight. „Ale čím víc jsem toho zkoušel, tím víc se rozrůstal,“ popisuje Knesl.

„Moje vize je poměrně velká a vývoj pro jednoho člověka je velmi náročný. V jednu chvíli jsem programátor, v další scenárista, pak level designer. Nejvíc práce jsem udělal během covidu, kdy jsem měl možnost se tomu věnovat naplno. A dnes, kdy pomalu zakončuji studium IT,“ dodává jednadvacetiletý autor.

Při tvorbě ho každopádně inspirovala všelijaká zajímavá jména. „Považuji se za velkého fanouška hororové estetiky amerických 80. let, včetně tehdejších slasher filmů a mysteriózních příběhů,“ popisuje. „Ta doba pro mě má zvláštní kouzlo nejen vizuálně. Technologie tehdy nebyla tak pokročilá ani spolehlivá jako dnes, lidé byli mnohem izolovanější,“ přidává Knesl.

Tohle všechno se v Radiolight odráží – hra zasazená do roku 1985 se točí kolem ztraceného dítěte a podivných signálů… „Právě rádia a vysílačky mě obzvlášť fascinovaly. Mají šum, omezený dosah a poruchy jsou poměrně časté. To umožňuje přirozeně budovat napětí,“ říká autor. Kdepak vzít mobil a zavolat o pomoc. „Musíte se spolehnout na vysílačku, která může zachytit něco, co by tam vůbec být nemělo.“ Mrazivé!

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě čtyřicet let vzdálené reality ale Knesl čerpá i z různě staré (či mladší) popkultury. „Svou zneklidňující maloměstskou atmosférou mě inspiroval seriál Twin Peaks i další výtvory skvělého Davida Lynche,“ připomíná nedávno zesnulého kultovního režiséra. „Také seriál True Detective s nezapomenutelnými dialogy, maloměstské hororové příběhy Stephena Kinga a v neposlední řadě Stranger Things s výstižným ztvárněním 80. let v Americe,“ vyjmenovává.

Videoherní znalce zase zaujme zmínka o titulu Firewatch, který spojoval napětí s vyprávěním vynikajícího příběhu také mimochodem pomocí vysílačky. A chronicky online lidi potěší ještě jeden ne úplně obvyklý zdroj inspirace: „Hodně mě také baví hledat různé obskurní folklorní povídky, které lidé sdílí například na Redditu. Radiolight je však hlavně hra, která vznikla na základě jistého pocitu a vize, které se nedají dostatečně slovy a pouhým vyjmenováním inspirací vyjádřit.“

Plná verze Radiolight se v dohledné budoucnosti objeví na PC (a později snad i na konzolích), k vydání pomůže i dohoda s vydavatelstvím Iceberg Initiative, díky které se Knesl může soustředit hlavně na samotný vývoj. I když třeba do marketingu stále zůstává zapojen. „Je důležité dostat se do povědomí hráčů, abyste vůbec měli šanci stát se virální. Pro malou hru je dnes jednoduché zapadnout. U Radiolight jsme obepisovali spoustu streamerů a hra se skrz ně šíří opravdu dobře,“ přibližuje strasti menších herních tvůrců.

Právě takovým by Kryštof Knesl chtěl zůstat i nadále. „Do budoucna bych chtěl pokračovat v nezávislé tvorbě. Baví mě mít nad projektem kreativní kontrolu. Mým snem vždy bylo mít vlastní studio, kde bych mohl realizovat další nápady,“ říká. Snad to vyjde, protože už tenhle jeho nápad vypadá zajímavě. Však si Radiolight sami vyzkoušejte. A jestli chcete chytat dobré videoherní signály, nezapomeňte si naladit náš herní newsletter Good Game!

Top novinky ze světa her

🔥 Co mají společného Civilization VII a Indiana Jones and the Great Circle? Pod oběma hrami jsou podepsáni vývojáři z pražských Grip Studios.

🎓 Pokud vás zajímá tvorba her, skočte si od 14. do 16. března na game jam pořádaný Vyšší odbornou školou Scholastika v Praze. Účastníci tu budou moci vytvořit v malém týmu kompletní hru. Akce je pořádána v rámci výuky, ale otevřená je pro všechny.

👶 Hideo Kodžima a jeho tým ukázali desetiminutové video z chystaného Death Stranding 2, které vypadá podivně (jak jinak) a nádherně. Mimina z nálevu se na vás budou těšit na PlayStationu 26. června.

🚗 V pondělí bylo 10. března, zkráceně a anglicky Mar 10. A právě tohle datum znamená supermariovský den. Kostičkoví kouzelníci značky LEGO k němu připravili povedenou novinku – stavebnici Mario Kart: Mario a Standard Kart.

🎮 Z Xboxu bude handheld. Tedy to aspoň tvrdí insiderské informace, podle kterých v roce 2027 přibude konkurent pro zařízení jako Steam Deck, Nintendo Switch či ROG Ally.

🤖 Sony si evidentně hraje s AI a postavami ze svých her pro PlayStation. Uniklo tak třeba video, ve kterém mluví Aloy z Horizon Forbidden West poháněná umělou inteligencí.

📺 Z Netflixu odchází Mike Verdu, muž, který měl na starosti hry a využití generativní umělé inteligence v nich. Ve streamovací společnosti ale dochází v poslední době i k dalším škatulatům ohledně her.

💸 Pokémon Go a celá herní divize společnosti Niantic mění majitele. Za 3,5 miliardy dolarů je kupuje gigant Scopely, pod nějž patří podobně úspěšný titul Monopoly Go a za nímž stojí státní fond Saúdské Arábie.