Stravenka už není jen o placení oběda. Na digitální verzi navážeme i finanční benefity, říká marketingový šéf Sodexa
Štěpán Tůma, marketingový ředitel společnosti Sodexo
Když se řekne stravenka, většina si patrně představí, jak s ní platí oběd. Dnes už ale stravenka zdaleka nemusí sloužit jen k pořízení stravy, z čehož vychází i její pojmenování, ale může se stát jakousi vstupní branou do takřka nekonečného světa zaměstnaneckých benefitů. Právě ten buduje i v Česku společnost Sodexo, která vstoupila na tuzemský trh před téměř třiceti lety a patří k největším hráčům stravenkového byznysu.
Dnes už zároveň neplatí ani to, že stravenka musí být papírová. Naopak i tuto oblast ve velkém zasáhla digitalizace, a jak ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch popisuje marketingový ředitel Sodexa Štěpán Tůma, právě digitální podoba klasické stravenky umožňuje velký rozvoj celé oblasti zaměstnaneckých benefitů. „Celý byznys se rychle posouvá, pod pojmem benefit se již ukrývají také záležitosti jako kratší pracovní týden či různé finanční služby,“ říká Tůma.
Jak proměnila byznys Sodexa pandemie, kdy se museli zaměstnanci i firmy přizpůsobit novému pracovnímu režimu? Co dnes v Česku patří k nejoblíbenějším benefitům a proč se Sodexo stále více pouští do spolupráce s technologickými startupy? I o tom byla s marketingovým ředitelem společnosti řeč v našem rozhovoru.
Když se řekne Sodexo, tak mě jako první napadnou stravenky. Jsou pořád hlavní součástí vašeho byznysu?
V České republice má Sodexo dvě divize. Jedna řeší facility management a firemní stravování. Druhá, kterou zastupuji, se zabývá benefity a ta je historicky spojená právě se stravenkami, nicméně dnes řešíme také volnočasové či sportovní benefity i dárkové poukazy. Naše portfolio je poměrně široké, ale platí, že stravenka stále tvoří většinu našeho byznysu. Benefity spojené se zdravým životním stylem, odpočinkem či kulturou ale hrají stále výraznější roli.
V Česku je pojem benefit stále velmi úzce zaměřený na stravenku, ale v jiných zemích, kde Sodexo působí, je portfolio mnohem širší. Celý byznys se rychle posouvá, pod pojmem benefit se již ukrývají také záležitosti jako kratší pracovní týden či různé finanční služby. Postupně je zavádíme i u nás a snažíme se oslovit i další segmenty.
Když zůstaneme u stravenek, změnilo se něco na jejich fungování, případně změnilo se nějak jejich vnímání či využití?
Před třiceti lety, když jsme tu se stravenkami začínali, byly vnímané jako „nějaká výhoda bokem“, dnes z nich je masový standard, který nabízí všechny větší a středně velké firmy. Aktuálně sledujeme další velkou změnu, kterou je digitalizace. Jednak postupně mizí klasická papírová stravenka a jednak se díky její digitalizaci otevírají nové možnosti pro přidávání dalších služeb. Sodexo tvoří kolem stravenkových karet ekosystém, na který lze napojit různé další služby, lze rozvíjet nové byznys modely i nové spolupráce.
Nabízíte dnes ještě papírové stravenky?
Ano, stále se využívají, ale začíná to být menšinová záležitost. Digitalizace je ovlivněná geograficky či segmentem, v němž firma působí, a někteří naši klienti dále preferují papírové stravenky. My se každopádně soustředíme hlavně na virtuální formu, ať už plně digitální, či ve formě plastové karty, to je nový standard.
Mohu si dnes vaši stravenkovou kartu nahrát do mobilu?
Už od roku 2017 máme možnost placení na platformě Android. Nevyužíváme Google Pay, ale máme vlastní řešení. Apple Pay pro iPhony momentálně nemáme, je to otázka diskuzí s Applem, chtěli bychom ho v budoucnu také zprovoznit. Zatím ale spolu s virtuální kartou vždy vydáváme i plastovou kartu, takže platit s ní může bez problémů každý zákazník.
Co dnes patří k nejoblíbenějším firemním benefitům?
Stále významnější jsou benefity finančního charakteru, ať už je to připojištění, příspěvky na životní pojištění a tak dále. To je oblast, která u nás ještě bude významně růst, protože na západě jsou benefity spojené převážně právě s touto oblastí. V České republice jsou tradičně pod pojmem benefity vnímány běžné záležitosti jako stravenka nebo týden dovolené, ale rychle roste i další velká kategorie spojená s benefity zaměřenými na duševní pohodu a kvalitu života. To jsou například sportovní předplacené karty či volnočasové benefity.
Velký potenciál rozvoje má před sebou také vzdělávání. Jednoznačně vidíme, že firmy začínají z původně plošného přístupu ke vzdělávání větších skupin zaměstnanců přecházet k individuálnější formě. Rozvíjí se také benefity spojené s časovou flexibilitou, které se začaly už před pandemií objevovat v některých pokrokových firmách a teď se o nich hodně mluví. Jde například o počet dní dovolené, flexibilní pracovní dobu či hybridní využívání kanceláří.
Jak Sodexo ovlivnila pandemie, která zásadně změnila chování firem i zaměstnanců?
V jedné oblasti na nás měla pandemie pozitivní vliv, akcelerovala naši vnitřní digitalizaci. Během pár týdnů jsme dokázali digitalizovat všechny potřebné procesy, které nám chyběly, abychom byli schopní fungovat na dálku. Nyní je na nás, abychom dokázali spojit to nejlepší z digitálního světa s klasickými offline benefity. Z ekonomického pohledu můžeme vliv pandemie rozdělit na velké firmy, které z našeho pohledu příliš ovlivněné nebyly, a na ty menší, které musely omezit fungování, dočasně některé zaměstnance propustit a omezit investice do benefitů.
Ještě ale nejsme schopní úplně doměřit dopad na nás, projeví se až v dlouhodobějším horizontu. Obecně ale korelujeme s vývojem ekonomiky. Neustále se například řeší problém s nedostatkem lidí, a pokud je nedostatek lidí, je třeba je nějakým způsobem adekvátně motivovat a odměňovat. To našemu byznysu pomáhá, protože se v této oblasti snažíme klientům nabídnout efektivní řešení.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.