Střet generací jako cesta k rychle rostoucí digitální agentuře. Zakladatelé Marketupu si pochvalují kolegy-mileniály
Spoluzakladatelé agentury Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík
Letošní rok přináší významné změny v nákupním chování lidí, kteří se stále více obracejí na obchodníky a poskytovatele služeb online, což nutí i tradiční kamenné hráče posilovat aktivity na internetu. Takový vývoj hraje do karet několika odvětvím, jež jsou na retail a služby navázány – kromě softwarových společností jde třeba o digitální agentury. Příkladem je český Marketup, který každoročně rychle roste a nejinak je tomu i letos, kdy kvůli poptávkám a aktuální vánoční sezoně naráží na své kapacity.
„V letošním roce se nám daří, obecně asi jako všem digitálním agenturám, které práci dělají dobře. Nápor práce je náročný, obecně pro náš obor je ale situace pozitivní, potřeba digitální komunikace se dostává u klientů do popředí a nám to umožňuje růst,“ pochvaluje si během online rozhovoru pro CzechCrunch Miroslav Král, spoluzakladatel Marketupu, s tím, že výzvy spojené s vývojem letošního roku postihly všech přibližně sedmdesát klientů agentury.
Digitální agentury se tak obecně musí poprat s vyšším náporem nových poptávek a také náloží práce od stávajících klientů. Přesun lidí do onlinu totiž mění celý marketing jako takový. Například dle výzkumu McKinsey narostl letos ve střední a východní Evropě počet uživatelů ve věku 65 let a více, kteří začali využívat online nákupy a služby, o 40 procent. Vysoký růst zaznamenávají i další věkové kategorie, a to se ve výsledku týká všech značek i vertikál na trhu, včetně B2B a jiných dříve spíš konzervativních oborů.
Ne všechny firmy však dokáží vyšší poptávku plně využít a omezují své online i offline marketingové rozpočty. Hlavními důvody jsou buď nejistota ohledně budoucího vývoje, kvůli čemu víc šetří, nebo naopak příliš velká poptávka, kterou hlavně e-commerce hráči někdy nestíhají pokrývat například kvůli nedostatku zboží či kapacitám procesů a logistiky.
Právě kvůli takovým klientům musel Marketup snížit očekávaný růst v letošním roce, který se však podle aktuálního odhadu pořád udrží alespoň na úrovni 30 procent v objemu služeb a 15 procent v celkovém obratu. Firma tak utrží přibližně 180 milionů korun. Mezi lety 2018 a 2019 přitom agentura vyrostla o 70 procent, zejména díky získání a rozšiřování spoluprací s velkými klienty jako je Decathlon, Billa nebo T-Mobile.
Podnikatelské duo Miroslav Král a Tomáš Ševčík je v oboru digitálních agentur poměrně netradiční. Marketup zakládali v roce 2010 jako čtyřicátníci s dlouholetými zkušenostmi z mezinárodních korporací, většina jejich konkurentů v oblasti přitom byla o dekádu až dvě mladší a digitální agentury zakládali rovnou po vysoké škole nebo po několikaletých zkušenostech z firem jako Seznam a Centrum.
Při otázce, jak je vůbec napadlo zakládat digitální agenturu, se Král upřímně směje: „Je pravda, že v oboru takové kmety, jako jsme my s Tomášem, často nenajdete.“ Rovnou ale dodává, že oba měli k technologiím blízko díky zkušenostem z firem jako Honeywell, Microsoft či Eurotel, kde se oba poznali. Oba však už po dlouhých letech v korporacích necítili potřebnou motivaci a rozhodli se budovat vlastní firmu.
„Přemýšleli jsme, do jakého podnikání se co nejrychleji pustit. Jako možnost se nabízely master franšízy, které jsou ale většinou v restauracích a službách. Nakonec jsme našli možnost získat master franšízu od globální agentury se sídlem v Kanadě, ekonomicky to však vůbec nevycházelo a firma nechtěla slevit ze svých požadavků a poplatků. Tak jsme si prostě založili vlastní,“ popisuje Král.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.