Střídání ve Starbucks. Byznysový idol nahradí muž, který umí prodat kondom, limonádu i dezinfekci

Laxman Narasimhan, který vedl koncern Reckitt, převezme kavárenský řetězec z rukou jeho tvůrce a legendárního manažera Howarda Schultze.

Luboš KrečLuboš Kreč

starbucks_1Story

Foto: Starbucks

Laxman Narasimhan, nový šéf kavárenského řetězce Starbucks

0Zobrazit komentáře

Od roku 1993, kdy poprvé vstoupil do byznysu, žil Laxman Narasimhan na pětadvaceti různých adresách. To není za 29 let úplně špatný „cestovatelský“ výkon. San Francisco, Toronto, Nové Dillí, New York, naposledy Londýn… A teď k nim přibude Seattle. Právě tam se v říjnu přesune, aby nasál vůně a atmosféru ústředí kavárenského řetězce Starbucks, jehož šéfem se v dubnu 2023 formálně stane.

Ten půlrok, který mezi jeho příchodem do firmy a oficiálním převzetím ředitelského žezla uplyne, vyplní stínováním legendy – provázet a zaučovat ho bude samotný Howard Schultz. Tedy muž, bez kterého by Starbucks nebyl globální ikonou a kavárenskou jedničkou. Dost možná by vlastně nebyl vůbec, protože stejně jako Apple měl Steva Jobse, Starbucks má Schultze.

Do firmy přišel poprvé v roce 1981 a z deseti let staré, jen pár restaurací provozující společnosti postupně udělal byznysový stroj, který navíc po pár letech i majetkově ovládl – a následně uvedl na burzu Nasdaq. Poprvé z čela firmy odešel v roce 2000 a stáhl se více do pozadí. Jenže finanční krize, která na Starbucks dolehla, ho přiměla se vrátit, takže v roce 2008 na nejvyšší post opět usedl a zůstal v něm do roku 2017.

Tehdy přišel druhý Schultzův odchod z kanceláře CEO, kde ho nahradil jeho žák Kevin Johnson. Ten se s funkcí ale nakonec nesžil tak, jak si Schultz a představenstvo podniku představovali (navíc gastronomii tvrdě zasáhla covidová pandemie), takže letos na jaře se Schultz vracel znovu. A jedním z jeho úkolů coby dočasného šéfa bylo najít za sebe plnohodnotnou náhradu.

netflix_1

Foto: Starbucks

Šéf Starbucks Howard Schultz

Tou má být právě pětapadesátiletý rodák z Indie Laxman Narasimhan, který poslední tři roky řídil drogistický kolos Reckitt, který má svém portfoliu značky jako Durex, Nurofen, Air Wick, Finish nebo hlavně v zámoří velmi populární čistící prostředek Lysol. „Laxman skončí jako náš šéf k 30. září 2022. Rozhodl se odstoupit z osobních a rodinných důvodů, přesune se do USA, kde dostal nabídku, která mu umožní tam žít s rodinou,“ uvedl britsko-nizozemský koncern krátce předtím, než vešlo ve známost, že onou nabídkou je postavit se do čela Starbucks.

Narasimhan vyrostl v Indii, měl dva sourozence, oba ale zemřeli – sestra ještě před jeho narozením a bratr, když mu bylo šest let. Otec byl podnikatel a matka učitelka. Vystudoval nejprve strojírenskou fakultu vysoké školy v Pune, v roce 1991 se přestěhoval do USA, kde ještě absolvoval němčinu a mezinárodní vztahy na univerzitě v Pensylvánii. Na prestižní Wharton School později získal i titul MBA. Bezprostředně po škole nastoupil do poradenské společnosti McKinsey, kde strávil devatenáct let.

V roce 2012 přestoupil Narasimhan do Pepsi, kde působil dalších sedm let na pozici obchodního ředitele, než přijal nabídku přestěhovat se do Londýna a řídit nadnárodní chemicko-drogistický koncern. Ten trpěl řadou problémů a Narasimhan ho začal postupně měnit. Byl v tom úspěšný, do popředí například vystrčil zdravotnické a hygienické prostředky, což se pak vyplatilo při pandemii, kdy lidé mnohem více nakupovali dezinfekční a čistící výrobky. Ostatně akcie firmy na oznámení jeho odchodu reagovaly propadem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak vyplývá i z prohlášení Reckittu, ve Velké Británii s Narasimhanem trvale nežila jeho rodina, ta zůstala v USA. S manželkou Vidhyou mají dvě děti, pětadvacetiletou dceru a osmnáctiletého syna. V Londýně ovšem manažer nebyl sám – byla tam s ním jeho matka. Sám se smíchem při rozhovoru pro The Wall Street Journal připustil, že to ne vždy, především v době lockdownů, bylo snadné: „Jednou se stalo, že jsem měl online mítink a moje matka vstoupila do záběru a vynadala mi, že jsem nevynesl odpadky. Takže jsem musel setkání přerušit a udělat to.“

Žádný velký odpočinek ho nečeká ani v Seattlu, ačkoliv tam s ním už bude jeho manželka a potomci. Také Starbucks, podobně jako předtím Reckitt, prochází proměnou. Tu už začal promýšlet Howard Schultz, protože když v dubnu nastupoval, kromě nalezení svého nástupce si za prioritu vytkl i změny ve fungování firmy a přizpůsobení restaurací nové realitě. Jak té postcovidové, kdy se změnily návyky zákazníků, tak té finančně-ekonomické, protože celý svět trápí inflace, drahé energie a další nejistoty. Narasimhan bude tím, kdo pak bude mít implementaci těchto změn na starost.

Starbucks se zatím daří ekonomickými turbulencemi, které začínají na gastronomii opět tvrdě dopadat, manévrovat úspěšně. Za druhý kvartál tohoto roku se kavárenské společnosti, jež má po celém světě včetně Česka pětatřicet tisíc restaurací, podařilo navýšit meziročně obrat o tři procenta. Bylo to ale dané tím, že zvedla ceny nápojů a zákusků, celkový počet nákupů jí naopak poklesl.

Schultz by měl po nástupu Narasimhana zůstat i nadále v širším vedení Starbucks. A zřejmě se znovu vrátí k tomu, čemu se věnoval v posledních letech nejvíc – stala se z něj ikona manažerského a byznysového světa, vydal několik velmi úspěšných knih o tom, jak vést a budovat velké firmy, zvažoval dokonce kandidaturu na amerického prezidenta. Ta bude mimochodem v listopadu 2024 zase aktuální.

Místo televizí úsporná energetika. Panasonic bude v Plzni vyrábět půl milionu tepelných čerpadel ročně

Jen letos v Česku stoupl zájem o tepelná čerpadla o 50 procent. Evropská komise chce do roku 2030 v EU instalovat 30 milionů jednotek.

Luboš KrečLuboš Kreč

Venkovní tepelná čerpadla

0Zobrazit komentáře

Máloco tak dobře ilustruje proměny ekonomiky v roce 2022 jako rozhodnutí japonské společnosti Panasonic mohutně investovat do továrny u Plzně, aby mohla během pár let začít chrlit stovky tisíc tepelných čerpadel ročně. Ještě nedávno se v ní přitom vyráběly televize a DVD přehrávače. Jenže zatímco poptávka po nich v Evropě klesá, čerpadla zažívají kvůli energetické krizi boom.

Panasonic chce investovat postupně do roku 2026 zhruba 145 milionů eur (přes 3,5 miliardy korun), aby v Plzni výrazně posílil výrobu tepelných čerpadel typu vzduch-voda. Do fiskálního roku, který končí v březnu 2026, chce zvýšit roční výrobní kapacitu na půl milionu jednotek, oznámila centrála Panasonic Corporation v japonské Ósace.

Podnik přijme stovky lidí, při plném vytížení linek by to mohlo být podle informací ČTK až 2 000 zaměstnanců. Generální manažer Panasonic AVC Networks Czech Radek Vach uvedl, že teď začíná rekonstrukce plzeňského závodu, kde letos v březnu skončila výroba televizorů.

„Spouštíme velmi širokou promo kampaň na nábor. Potřebujeme do budoucna stovky zaměstnanců,“ řekl Vach. Podle šéfa podnikových odborů Jana Dvořáka je nyní v továrně asi 350 kmenových pracovníků a asi stovka agenturních, kteří vyrábějí hlavně tepelná čerpadla (zatím jen jejich vnitřní jednotky) a menší počet lidí ještě blu-ray přehrávače a rekordéry.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po tepelných čerpadlech je v Evropě aktuálně obří zájem. Tuzemská Asociace pro využití tepelných čerpadel v srpnu uvedla, že jen v Česku letos meziročně stoupla poptávka o 50 procent a že se tu prodá přes 45 tisíc kusů. Británie i Německo hlásí nárůst poptávek dokonce o stovky procent. Evropská komise pak v rámci snahy zbavit se závislosti na ruském plynu vyhlásila plán instalovat v rámci EU do roku 2030 na 30 milionů tepelných čerpadel. Celý trh momentálně tedy nejvíc trápí nikoli malý zájem, ale totální převis poptávky nad nabídkou. A právě proto se Panasonic rozhodl plzeňskou výrobu posílit.

Rozšířená produkce tepelných čerpadel, kdy budou z plzeňských výrobních linek sjíždět také venkovní jednotky, má začít od dubna 2023 a dále se do ní bude investovat a kapacita se bude zvyšovat až do roku 2026. „Jsme a budeme jedinou centrálou Panasoniku (na výrobu tepelných čerpadel) pro celou Evropu,“ dodal Vach. Venkovní jednotky dnes vyrábí korporace v Malajsii a do Evropy se vozí loděmi. Kromě Panasoniku jsou největšími světovými výrobci čerpadel koncerny Mitsubishi, Carrier nebo Danfoss.

Fotovoltaika na střeše

Panasonic AVC Networks Czech zahájil v Plzni výrobu tepelných čerpadel v roce 2018, vnitřních jednotek dnes vyrábí desítky tisíc ročně a jejich produkce podle Vacha meziročně násobně roste. V Evropě se teď v době energetické krize snižuje spotřeba plynu a dalších fosilních paliv a posiluje se elektrifikace. Panasonic chce rychle vytvořit výrobní kapacitu, která by poptávku uspokojila.

„Výroba tepelných čerpadel se meziročně znásobuje kvůli zelené politice Evropy, Green Dealu a nedostatku plynu vinou války na Ukrajině,“ uvedl Vach. Lidé teď podle něj panikaří a chtějí měnit plynové kotle. A všechny státy EU včetně Česka dotují tepelná čerpadla a fotovoltaiku.

Podnik letos v březnu ukončil výrobu televizorů. Loni v říjnu uvedl, že ji přesouvá z Plzně do externí společnosti, jak to několik let dělá většina firem v oboru, a loni v říjnu slíbil, že rozšíří výrobu tepelných čerpadel. „Začali jsme rekonstruovat továrnu hned po ukončení výroby televizorů. Během té doby ale poptávka po tepelných čerpadlech v Evropě vinou války na Ukrajině a nedostatku plynu dramaticky rostla,“ připomněl Vach.

suv-hp

Přečtěte si takéZájem o soláry stoupl desetkrát. Pro elektroauto je každá fotovoltaika maláZájem o soláry stoupl desetkrát. Pro elektroauto je ale každá fotovoltaika malá, říká průkopník

Potvrdil také, že ve fiskálním roce od dubna 2025 do března 2026 jich chce firma vyrobit 500 tisíc kusů, tedy vnitřních a vnějších jednotek. Podle zatím nepotvrzených informací má být v Plzni výhledově také vývojové oddělení.

Tepelná čerpadla vzduch-voda, která sbírají a využívají teplo ze vzduchu, vypouštějí méně emisí oxidu uhličitého než konvenční spalovací kamna na fosilní paliva. Systém Panasonic A2W je vybaven technologií, která umožňuje topným tělesům udržet si topný výkon i při nízkých venkovních teplotách, uvedla firma.

Kvůli ukončení výroby televizí mělo do letošního března z firmy odejít 400 nebo 450 kmenových lidí. Podle Vacha jich firma nakonec propustila o necelou stovku méně, protože se zachránily desítky lidí pro velkovýrobu tepelných čerpadel. Propuštěné zaměstnance si rozebraly okolní firmy z průmyslové zóny Borská pole. Panasonic v Plzni v dobách největšího rozmachu výroby televizí zaměstnával až 7 500 lidí, z toho asi třetinu kmenových.

Vrchol měl v roce 2010, kdy vyrobil 3,9 milionu televizorů. Poslední fiskální rok to byl už asi jen milion. Panasonic otevřel továrnu na televizory v Plzni v roce 1997. Další závody na výrobu autorádií má Panasonic v Pardubicích a v Plané u Mariánských Lázní na Tachovsku vyrábí elektronické součástky.

S využitím ČTK.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání