Stroj času do Zlína na počátku 20. století. Nová výstava představuje sérii kolorovaných fotografií z éry Tomáše Bati
Zařízení pro barevnou fotografii existovala už na počátku 20. století, kvůli vysoké technické i časové náročnosti se ale téměř nepoužívala až do doby o několik desítek let později. Proto si s černobílými obrázky dodnes spojujeme staré časy, do nichž můžeme nahlédnout. Nová výstava Nejde-neexistuje! organizovaná Nadací Tomáše Bati nám ale dovoluje nahlédnout do legendárních Baťových továren zcela moderní perspektivou díky kolorovaným fotografiím.
Koncepčně je rozhodnutí k jejich vytvoření dokonale logické. Odkaz nejslavnějšího českého byznysmena Tomáše Bati pro mnohé není pouhou historií, ale neustále živou inspirací. Barva dodává už tak dynamickým záběrům z jeho doby novou vrstvu imerze. Funguje tak trochu jako stroj času, díky němuž se před námi sto let vzdálené momenty opět zpřítomňují.
Většina z celkem 20 fotografií vybraných do výstavy není okázalá, naopak jde o kvalitně odpozorovaný běh každodenního života ve Zlíně první poloviny minulého století. Přesto zachycené výjevy ukazují vše, co si se zlatou érou českého obuvnictví spojujeme. Na jedné fotce tak vidíme zaměstnance dílny na výrobu kopyt pohroužené do práce, na jiné zase slavné červené baťovské domky.
Proměna rodiště v obuvnickou velmoc
Jako celek vytvářejí sugestivně působící příběh jednoho z největších českých úspěchů přinejmenším moderní historie. Řemeslo, které zdědili po otci, přetavili Tomáš Baťa a jeho bratři v byznys s globálním měřítkem a téměř k nepoznání přitom proměnili také své rodné město. Výrazně se zvýšila nejen jeho populace, ale také úroveň služeb, kultury a společenského života.
Za čtyři dekády se z relativně malé vesnice díky obuvnickému podniku stalo moderní město se všemi vymoženostmi doby a vysokou kvalitou života. Bratři Baťové si přitom Zlín jako centrum svého byznysu nevybrali nijak složitě, ale prostě proto, že byl jejich rodištěm. Růst města pak v zásadě představoval součást růstu byznysu, který pro rozvoj potřeboval zajistit své pracovníky.
Do konce 20. let, kdy byl Tomáš Baťa starostou Zlína, tam kromě továren, bytů nebo obchodů vznikly i školy pro muže a ženy, moderní nemocnice, kino pro 2,5 tisíce diváků a dokonce filmové studio. V něm se natáčely reklamy na boty a jejich tvůrci měli široký prostor pro kreativitu. Filmové ateliéry Zlín se později staly zásadními pro rozvoj českého animovaného filmu, uznávaného i ve světě.