Stroj podle vkusu Salvadora Dalího. Urbet Ego je elektrický moped pro městské surrealisty
Marbella je známé přímořské město na jihu Španělska s krásnými plážemi a malebnými uličkami. Svahy nad městem jsou posety luxusními vilami majitelů z celého světa, které sem láká nikdy nekončící španělské slunko. To si každý den užívají i surrealistické sochy Salvadora Dalího, na které lze v Marbelle narazit v nemalém počtu. Při pohledu na ně, například když se díváte na Dalího sochu nosorožce v krajkách, člověka napadá řada otázek.
Podobné otázky ovšem přichází na mysl i při pohledu na moped Ego od marbellského výrobce elektrických motocyklů Urbet. Osoba, která je v Urbetu odpovědná za design strojů, nejspíše musí každý den cestou do práce procházet okolo soch Dalího a čerpat z nich inspiraci. Jinak si nelze rozumně vysvětlit design elektrického mopedu Ego, jehož vzhled mate natolik, že je těžké rozeznat mezi přední a zadní částí.
Značka Urbet operuje především na španělském trhu, a to od roku 2016. Za tu dobu se jí na trh povedlo přinést celkem pět elektrických modelů, přičemž v předchozím roce prodali téměř 640 kusů svých strojů. Zatímco modely C-Line, Hispano, Ibiza a Gadiro svým vzhledem celkem odpovídají zaběhlým konvencím, model Ego trhá designové zvyklosti na kusy.
Snažit se popsat vzhled tohoto stroje je poměrně složitý úkol. Jsou na něm patrné určité vlivy koncepce cafe racer či brat, mnohem víc ale připomíná stroj vycházející z hlavy malého Anakina Skywalkera ze ságy Star Wars. Atypicky je řešené zavěšení kol a netradičně působí i jednolitá kapotáž zakrývající kompletně celé tělo motocyklu. Řídítka jsou k jezdci skloněna v netradičním úhlu a sedadlo působí zcela nicotným dojmem, jako by designéři neměli příliš času na jeho dokončení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJednotlivé části působí absolutně minimalisticky a jednoduše, v celku naopak téměř komplikovaně. Ego si přitom nehraje na něco, čím ve skutečnosti není. Hrdě o sobě hlásí, že se hodí spíše do městských ulic než mimo město. To prozrazuje i přítomnost motoru o výkonu 3 kW, který dokáže stroj hnát maximálně rychlostí 90 km/h.
Jenže i prostředí ulic skýtá velké výzvy, které by měl Ego díky váze pouhých 72 kilogramů celkem hravě zvládnout. Na jediné nabití je tento stroj schopen ujet až 120 kilometrů, což je podmíněno sedmihodinovou pauzou, během které se musí naplno nabít 42Ah akumulátor. O stavu kapacity baterie jezdce informuje speciální displej umístěný v místech, kde své místo tradičně nachází víko nádrže.
Jakmile je digitální indikátor opět v zelených barvách, může se Ego znovu rozeznít. Ovšem nikoliv tichým pobzukováním, jak bychom od elektrického mopedu čekali. Ego se projevuje uměle vytvářenou zvukovou stopou, která se snaží napodobit projev jeho konvenčních příbuzných. Ego však tímto jazykem nepromlouvá pro potěchu jezdce, ale především z důvodu bezpečnosti chodců, kteří by jej mohli na ulici přehlédnout.
Netradiční elektrický moped je nabízen za částku 2 478 eur, tedy bezmála 66 tisíc korun. Stejně jako další modely značky Urbet je i on vyráběn v Číně. To výrobce nijak nezastírá, a dokonce se snaží poukázat na to, že i tamní výrobci jsou schopni kvalitní produkce. Stroje jako takové jsou nabízeny doma ve Španělsku. Proto Urbet plánuje v blízké době postavit vlastní montážní továrnu, díky které by mohl výrazně vzrůst objem produkce.
Elektřině chce Urbet zůstat věrný i nadále ve všech nadcházejících novinkách. Ty by se měly časem začít prodávat nejen doma ve Španělsku, ale také v Jižní Americe a na Blízkém východě. Plány obsahují i spuštění franšízového modelu prodeje v dalších evropských státech. Nicméně dodávky mimo Španělsko je Urbet schopen realizovat již nyní.