Stroj podle vkusu Salvadora Dalího. Urbet Ego je elektrický moped pro městské surrealisty

urbet-ego-boxed

Foto: Urbet

Urbet Ego, elektrický specialista na město

0Zobrazit komentáře

Marbella je známé přímořské město na jihu Španělska s krásnými plážemi a malebnými uličkami. Svahy nad městem jsou posety luxusními vilami majitelů z celého světa, které sem láká nikdy nekončící španělské slunko. To si každý den užívají i surrealistické sochy Salvadora Dalího, na které lze v Marbelle narazit v nemalém počtu. Při pohledu na ně, například když se díváte na Dalího sochu nosorožce v krajkách, člověka napadá řada otázek.

Podobné otázky ovšem přichází na mysl i při pohledu na moped Ego od marbellského výrobce elektrických motocyklů Urbet. Osoba, která je v Urbetu odpovědná za design strojů, nejspíše musí každý den cestou do práce procházet okolo soch Dalího a čerpat z nich inspiraci. Jinak si nelze rozumně vysvětlit design elektrického mopedu Ego, jehož vzhled mate natolik, že je těžké rozeznat mezi přední a zadní částí.

Značka Urbet operuje především na španělském trhu, a to od roku 2016. Za tu dobu se jí na trh povedlo přinést celkem pět elektrických modelů, přičemž v předchozím roce prodali téměř 640 kusů svých strojů. Zatímco modely C-Line, Hispano, Ibiza a Gadiro svým vzhledem celkem odpovídají zaběhlým konvencím, model Ego trhá designové zvyklosti na kusy.

urbet-ego4

Foto: Urbet

Modely z portfolia výrobce Urbet

Snažit se popsat vzhled tohoto stroje je poměrně složitý úkol. Jsou na něm patrné určité vlivy koncepce cafe racer či brat, mnohem víc ale připomíná stroj vycházející z hlavy malého Anakina Skywalkera ze ságy Star Wars. Atypicky je řešené zavěšení kol a netradičně působí i jednolitá kapotáž zakrývající kompletně celé tělo motocyklu. Řídítka jsou k jezdci skloněna v netradičním úhlu a sedadlo působí zcela nicotným dojmem, jako by designéři neměli příliš času na jeho dokončení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednotlivé části působí absolutně minimalisticky a jednoduše, v celku naopak téměř komplikovaně. Ego si přitom nehraje na něco, čím ve skutečnosti není. Hrdě o sobě hlásí, že se hodí spíše do městských ulic než mimo město. To prozrazuje i přítomnost motoru o výkonu 3 kW, který dokáže stroj hnát maximálně rychlostí 90 km/h.

Jenže i prostředí ulic skýtá velké výzvy, které by měl Ego díky váze pouhých 72 kilogramů celkem hravě zvládnout. Na jediné nabití je tento stroj schopen ujet až 120 kilometrů, což je podmíněno sedmihodinovou pauzou, během které se musí naplno nabít 42Ah akumulátor. O stavu kapacity baterie jezdce informuje speciální displej umístěný v místech, kde své místo tradičně nachází víko nádrže.

urbet-ego2

Foto: Urbet

Jakmile je digitální indikátor opět v zelených barvách, může se Ego znovu rozeznít. Ovšem nikoliv tichým pobzukováním, jak bychom od elektrického mopedu čekali. Ego se projevuje uměle vytvářenou zvukovou stopou, která se snaží napodobit projev jeho konvenčních příbuzných. Ego však tímto jazykem nepromlouvá pro potěchu jezdce, ale především z důvodu bezpečnosti chodců, kteří by jej mohli na ulici přehlédnout.

Netradiční elektrický moped je nabízen za částku 2 478 eur, tedy bezmála 66 tisíc korun. Stejně jako další modely značky Urbet je i on vyráběn v Číně. To výrobce nijak nezastírá, a dokonce se snaží poukázat na to, že i tamní výrobci jsou schopni kvalitní produkce. Stroje jako takové jsou nabízeny doma ve Španělsku. Proto Urbet plánuje v blízké době postavit vlastní montážní továrnu, díky které by mohl výrazně vzrůst objem produkce.

elon-musk4

Přečtěte si takéTesla prorazila 1 000 dolarů za akcii a přeskočila Toyotu. Elon Musk má nejhodnotnější automobilku světaTesla prorazila 1 000 dolarů za akcii a přeskočila Toyotu. Elon Musk má nejhodnotnější automobilku světa

Elektřině chce Urbet zůstat věrný i nadále ve všech nadcházejících novinkách. Ty by se měly časem začít prodávat nejen doma ve Španělsku, ale také v Jižní Americe a na Blízkém východě. Plány obsahují i spuštění franšízového modelu prodeje v dalších evropských státech. Nicméně dodávky mimo Španělsko je Urbet schopen realizovat již nyní.

urbet-ego

Foto: Urbet

Budíky Ega

Po stopách Avastu či AVG. Brněnský Whalebone chrání už přes milion uživatelů a do tří let chce překonat miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_9504-minInsider

Foto: Whalebone

Richard Malovič, ředitel Whalebone

0Zobrazit komentáře

V oblasti ochrany uživatelů surfujících po internetu je celosvětově známý zejména Avast, který před čtyřmi lety koupil svého neméně známého konkurenta AVG a teď i přes nedávné zakolísání září na londýnské burze. V kyberprostoru se ale o své místo hlásí také další tuzemská firma – brněnský Whalebone. Ten však na rozdíl od Avastu nenabízí bezpečnostní řešení uživatelů přímo a jde na to jinak.

Whalebone se místo koncových uživatelů zaměřuje poskytovatele internetu či telekomunikační operátory, kterým své bezpečnostní nástroje nabízí. Uživatelé si díky tomu nemusí nic instalovat a jejich zařízení jsou chráněná de facto automaticky.

„Whalebone běží na síťové úrovni u operátora, proto si nemusí zákazníci do svých zařízení nic instalovat. To odstraňuje jednu z velkých překážek bezpečnosti, protože instalace čehokoliv dost často uživatele odradí,“ objasňuje Robert Šefr, technický ředitel Whalebone. Brněnská bezpečnostní firma teď navíc hlásí další velký zářez, když spustila produkt s bulharským operátorem A1 pro zákazníky mobilního i pevného internetu. Whalebone má díky této zakázce získat výnosy v řádu milionů eur.

„Od chvíle, kdy jsme si s A1 Bulharsko plácli, jsme za dva měsíce službu spustili, včetně komerčních příprav a technické implementace do sítě operátora. V telekomunikacích je toto rekord, uvedení produktů na trh se v odvětví obyčejně počítá v letech,“ doplňuje Richard Malovič, ředitel Whalebone.

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu.“

Brněnská firma na tuzemském trhu už delší dobu technologicky stojí například za řešením O2 Security a s rakouským operátorem za projektem A1 Net Protect. Vedle toho mezi své zákazníky počítá další stovky poskytovatelů internetu po celé Evropě. Podle svého vyjádření je tak Whalebone pravděpodobně třetí českou firmu v historii, která v oblasti ochrany uživatelů internetu překonala hranici jednoho milionu uživatelů, a to po zmiňovaném Avastu a AVG. Zpomalovat přitom vůbec neplánuje.

team_wb-min

Foto: Whalebone

Tým Whalebone

„Každý rok se posouváme o řád, příští rok bychom chtěli chránit už více jak deset milionů uživatelů internetu,“ dodává ambiciózně Richard Malovič s tím, že cílem je do roku 2023 chránit rovnou jednu miliardu uživatelů. Whalebone, který loni získal investici 15 milionů korun od fondu Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky, tak aktuálně všechny síly vkládá do další zahraniční expanze, a to nejenom v Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po našem produktu je velká poptávka, protože telekomunikační společnosti chtějí poskytovat svým zákazníkům více hodnoty než jen klasické připojení nebo mobilní tarif. A v řadě oblastí jsou k tomu přímo předurčeni, bezpečnost je jednou z nich,“ věří Malovič.

Whalebone se tak zaměřuje na B2B byznys model, přičemž za ochranu operátorovi buď platí samotný zákazník, nebo jim tu ochranu zaplatí operátor zdarma v rámci tarifu. Již loni firma společně s investicí oznámila, že překonala hranici dvou milionů chráněných uživatelů, jak ale pro CzechCrunch vysvětlil její ředitel, předtím byli do součtu počítání také zákazníci, kteří jsou chráněni jen v případě útoků na banky.

„Za to neplatil nikdo, je to služba de facto pro bono a operátoři byli schopni na tento typ služby dát větší množství uživatelů, respektive celé sítě. Byznysově se ale zdá, že to asi nebude správná cesta, respektive to ještě bude chtít práci, abychom tento use-case komerčně vytunili,“ vysvětluje Malovič důvody změny metodiky počítání uživatelů s tím, že zatím není jasné, jestli vůbec bude Whalebone tenhle typ služby dál poskytovat.