Studentskému carsharingu Uniqway se daří. Loni provedl 12 tisíc rezervací, nyní rozšiřuje flotilu a míří do Mladé Boleslavi
Český carsharing Uniqway nemá tak silné jméno jako služby konkurence, ale o to zajímavější má příběh. Stojí za ním inovační centrum mladoboleslavské automobilky DigiLab a tři pražské univerzity, kteří společně koncem roku 2018 spustili tento projekt studentské sdílené mobility v Praze. Po necelých třech letech bude nyní služba dostupná i v Mladé Boleslavi, zapojují se do ní také studenti škodovácké Vysoké školy a rozšiřuje pražskou flotilu.
Uniqway je studentský carsharing, který nejenže studenti navrhují, ale především ho využívají. Pro zarezervování auta si musíte stáhnout aplikaci pro iOS nebo Android, nahrát občanský i řidičský průkaz a mezinárodně platnou ISIC kartu. Následně je vše do 15 minut schváleno a vy můžete službu začít využívat, ať už potřebujete na větší nákup, nebo chcete vyrazit na výlet.
V hlavním městě se nyní nabídka tohoto carsharingu rozroste z původních 15 na 37 vozidel s logem Škody Auto, premiéra Uniqwaye v Mladé Boleslavi pak zpočátku přinese pět dostupných vozů. V nabídce jsou modely Scala, Fabia a Citigo iV, brzy přibude také první elektromobil postavený na zcela nové platformě – Enyaq iV, který jsme si nedávno vyzkoušeli.
„Uniqway byl spuštěn v roce 2018 jako pilotní projekt studentů pro studenty. Tato služba dokonale zapadá do ekosystému multimodální mobility ve městech. Po úspěšném zahájení provozu v Praze je expanze do Mladé Boleslavi dalším logickým krokem, který studentům poskytne více možností mobility,“ vysvětluje Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKromě expanze do dalšího města může Uniqway těšit i úspěšný rok. Navzdory koronaviru se loni provedlo okolo 12 tisíc rezervací a najezdilo zhruba 400 tisíc kilometrů. V době pandemie se flotila využívala také jako součást iniciativy #SKODAAUTOpomaha, kdy byla k dispozici městským úřadům v Praze nebo dobrovolníkům pro rozvoz zdravotnických potřeb či potravin. Celý projekt je navíc v dlouhodobém horizontu připravený tak, aby byl ziskový, ačkoli to není hlavní priorita.
„Náš byznys plán s dosažením tohoto cíle počítá. Velmi důležité je ale pro nás i to, že na službě spolupracujeme s vysokými školami, studenti si mohou v rámci provozu vyzkoušet práci na reálném byznysovém projektu a získat tak neocenitelnou praxi. Zároveň nám Uniqway slouží jako testovací platforma pro funkce a obchodní modely, které můžeme následně nasadit v ostatních službách,“ řekl pro CzechCrunch marketingový ředitel DigiLabu David Beška.
Podobné výhody vidí i Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoké školy. „Díky této službě je naše vysoká škola pro studenty ještě atraktivnější. Myslím si, že je velmi důležité, aby sami byli součástí Uniqway a starali se o platformu. Naši studenti tuto iniciativu vítají a těší se na možnost využití vozů i na zkušenosti, které získají při organizaci provozu flotily,“ míní.
Zájemce služba láká především atraktivními cenami, které v době pandemie ještě snížila. Uniqway například spustil nový tarif s názvem Anti-covid, ve kterém je Citigo iV nabízeno za 2,99 koruny za minutu nebo 590 korun za 24 hodin. Škoda Scala vás pak vyjde každou minutu na 3,99 koruny a po celý den může být vaše za 690 korun.
Jednoznačně nejdražším modelem je pak už zmiňovaný vůz Škoda Enyaq iV. Minuta jízdy vyjde na necelých šest korun a celodenní výlet si z vaší peněženky vezme 1 290 korun. Veškeré ceny zahrnují cestu až do 20 kilometrů, po jejich ujetí je každý další kilometr zpoplatněn částkou 3,9 koruny a u modelu Scala ještě o korunu více.
V ceně je započítáno palivo (v případě elektromobilu nabíjení zdarma) nejen po celé České republice, ale také v zemích Evropské unie a schengenského prostoru. Veškerá auta mají navíc dálniční známku a jsou i havarijně pojištěna se spoluúčastí od tisíce korun do jednoho procenta z případné škody.