Chatboti nacházejí stále větší využití v oblastech různého druhu od e-commerce přes zákaznickou péči až po sociální služby. Obecným cílem vývojářů je přitom dosáhnout stavu, kdy běžný člověk nerozezná, jestli aktuálně komunikuje s jiným člověkem, nebo robotem. Právě v tomto oboru se už několik let mezi globální špičkou drží studentský tým ČVUT, který se již počtvrté probojoval do finále prestižní soutěže organizované světovým gigantem Amazon.
Studentský tým působící na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT pod vedením Jana Šedivého se v předchozích ročnících soutěže Alexa Prize Social Bot Grand Challenge se svým chatbotem nazvaným Alquist umístil dvakrát na druhém místě, v loňském roce obsadil třetí příčku a jako odměnu si odnesl přes milion korun.
Obecným cílem soutěže je vytvoření konverzačního robota pro hlasovou asistentku Alexa od Amazonu, který by s lidmi dokázal zajímavě konverzovat o obecných tématech, tedy například o filmech, sportu nebo o hudbě. Hlavní cenu ve výši jednoho milionu dolarů (přes 21 milionů korun), která zatím nebyla udělena, získá chatbot schopný vést souvislé a zábavné rozhovory s průměrnou délkou alespoň dvacet minut.
Jestli se podaří týmu z ČVUT uspět v letošním finále, porazit globální konkurenci a získat nejvyšší ocenění, se ukáže během srpna. Vítězný projekt si přitom může odnést 500 tisíc dolarů, tedy téměř 11 milionů korun. Studentský tým z ČVUT navíc dál boduje, i když se v průběhu let postupně obměňuje – v roce 2021 soutěží ve složení studentů Jakub Konrád (vedoucí), Petr Marek, Petr Lorenc, Van Duy Ta a Ondřej Kobza.
„Pro letošní ročník Alexa Grand Challenge jsme si stanovili řadu ambiciózních cílů. Je fantastické vidět, že se nám to vyplatilo a že jsme se opět dostali až do finále soutěže. Těšíme se na závěrečné kolo hodnocení a na to, zda se nám podaří letos umístit ještě lépe,“ říká Jakub Konrád.
Tým ČVUT se v soutěži pravidelně zařazuje mezi globální špičku univerzit svého oboru, letošními finálovými konkurenty jsou chatboti Athena z Kalifornské univerzity, Emora z Emoryho univerzity, Chirpy Cardinal ze Stanfordovy univerzity a chatbot od autorů z buffalského kampusu State University of New York. Loni byly na stupních vítězů Emora, Chirpy a právě český Alquist.
Videoherní společnost Valve oznámila vývoj vlastního handheldu Steam Deck. Jak naznačuje její název, přenosná konzole primárně cílí na hraní her z největší herní platformy Steam, možnosti nového zařízení jsou ovšem daleko větší. Se Steam Deckem v ruce si totiž na cestách – ale popravdě spíš doma na gauči nebo v posteli – užijete i hry z konkurenčních služeb.
Do kapsy ho nestrčíte, ale dost možná do kapsy strčí konkurenci. Alespoň pokud je pro vás klíčovým kritériem co nejširší záběr titulů, které si na něm zahrajete. Handheld Steam Deck samozřejmě slibuje propojení s vaším účtem na Steamu, ale díky otevřenému pojetí vám umožní například nainstalovat Windows a s nimi i aplikace a hry nejen z platformy od Valve.
Za zhruba třetinovou až poloviční cenu poměrně obyčejného herního PC a až dvojnásobnou částku oproti podobně koncipovanému Switchi od Nintenda získáte stroj, který má podle tvůrců být schopný rozjet i novější hry v dostatečné kvalitě. Naznačují to i dojmy redaktorů serveru IGN, kteří měli možnost si ho vyzkoušet. Předloňská Star Wars akce Jedi Fallen Order sice nepatří k nejnáročnějším hrám, ale je konkrétní ukázkou velkého titulu, který Steam Deck zvládl plynule a na vysoké detaily.
Větší rozměry, ještě větší možnosti
Před pár dny představený handheld bude k mání ve třech verzích odlišujících se kapacitou úložiště a cenovkou. Za 64GB variantu zaplatíte přibližně 10 800 korun, nicméně vzhledem k nárokům dnešních her i operačních systémů budou zájemci pokukovat především po dvojici dražších modelů. Ty jsou navíc vybaveny výrazně rychlejšími NVMe SSD disky s objemem 256 nebo 512 gigabajtů, a to za 14 100, respektive 17 400 korun.
Srdcem pohánějícím Steam Deck je integrovaný procesor od společnosti AMD se čtyřmi jádry a osmi vlákny Zen 2 (v současnosti je na trhu už novější generace Zen 3) a osmi grafickými výpočetními jednotkami s architekturou RDNA 2 (zde je naopak nejnovější technologie využívaná i v PlayStationu 5 nebo Xboxu X). Specifikace jsou možná na první pohled bližší spíš notebookové výbavě než prvotřídnímu hernímu počítači, avšak jsou určené, a tudíž dostačující pro menší displej handheldu.
Foto: Valve
Handheld Steam Deck od Valve umožní instalaci softwaru třetích stran
Sedmipalcová dotyková LCD obrazovka má na svou úhlopříčku taktéž dostatečné – a se Switchem srovnatelné – rozlišení 1 280 × 800 pixelů s obnovovací frekvencí 60 Hz. Steam Deck umožňuje i připojení k externímu displeji, v takovém případě podporuje dokonce rozlišení 8K (či 4K při 120 Hz). Je však velkým otazníkem, jak by si s ním přinejmenším u náročnějších her poradil hardware handheldu.
Standardní páčkovou a tlačítkovou výbavu napevno umístěnou vedle displeje i na spodní straně pak doplňují dotykové plošky známé například ze Steam Controlleru. Úložiště všech tří variant konzole lze rozšířit microSD kartou, méně už potěší 40Wh kapacita baterie. Ta má vydržet osm hodin při nízké zátěži a jen dvě hodiny při nejnáročnějším hraní. Pro ještě lepší konektivitu pak Valve plánuje, že její Deck doplní i dok.
Vedle baterie pak pro mnoho hráčů budou zřejmě doslova největším nedostatkem rozměry Steam Decku. Bez dvou milimetrů má 30 centimetrů na šířku a 11,7 centimetrů na výšku při tloušťce 4,9 centimetrů a hmotnosti 669 gramů. Současný Nintendo Switch je ve všech ohledech výrazně drobnější a i s připojenými joycony váží téměř o 300 gramů méně, také vylepšená OLED verze handheldu od Nintenda pak stále bude o dvacet deka lehčí.
Jenže co ztrácí na přenositelnosti či komfortu při používání na cestách mimo domov, to Steam Deck získává na tom nejdůležitějším – na videoherních možnostech. Navíc s přihlédnutím k otevřenosti celého zařízení od Valve, které se u svého stroje nevydalo cestou obvyklou u konkurenčních konzolí.
Nejen Steam, ale i Xbox Game Pass, Epic a GOG
Na rozdíl od klasických „uzavřených“ konzolí je totiž Steam Deck prostě trochu jinak vypadající počítač, na který bude možné nainstalovat různý software třetích stran. A dokonce i jiný operační systém než SteamOS, tedy od Valve předělaný Linux, jenž je doplněný o nadstavbu Proton umožňující spuštění her původně pro Windows na linuxovém systému.
Možnost instalace jiného OS je dvojnásob zajímavá vzhledem ke skutečnosti, že z portfolia 55 tisíc her dostupných na Steamu je s Protonem prozatím kompatibilní jen část titulů. V jejich seznamu chybí například i některé z desítky nejpopulárnějších her na Steamu. Komunitní projekt ProtonDB uvádí, že problémy s Protonem mají například střílečky Destiny 2, Apex Legends, Rainbow Six Siege nebo PUBG.
Foto: Valve
Valve představilo vlastní handheld Steam Deck
Tyto potíže způsobuje především ochrana proti podvádění při multiplayeru, která si s Protonem příliš nerozumí. Tato situace by však nemusela mít dlouhého trvání, samotné Valve ji plánuje v měsících před uvedením konzole na trh napravit. „Před uvedením Decku výrazně vylepšujeme kompatibilitu Protonu s různými hrami,“slibuje v popisu svého handheldu.
Při nainstalování Windows by pak potíže s kompatibilitou neměly nastat vůbec, byť se tím otevře nová otázka dostupnosti vhodných hardwarových ovladačů. Navíc by se ale zájemcům odemkla možnost využít Steam Deck například pro hry z konkurenčního Epic Games Storu, videoherní knihovnu Microsoftu ze služby Xbox Game Pass pro PC, případně staré (i novější) dobré hry z platformy GOG.
„Úžasný krok od Valve. Hybrid PC a konzole se SteamOS, a dokonce je to otevřená platforma, na kterou si uživatelé mohou nainstalovat software podle svého výběru. A to včetně Windows nebo klientů jiných obchodů,“ ocenil na Twitteru rozhodnutí jinak největšího rivala na videoherním trhu Tim Sweeney, šéf Epic Games.
Valve a hardware, sázka na nejistotu
Steam Deck má tedy jistě potenciál stát se příjemným herním doplňkem pro hraní na gauči či v posteli – a pro trpělivé, připravené a nabíječkou nebo powerbankou vybavené hráče i na cestách. Na místě je však i jistá míra opatrnosti, neboť vývojářům z Valve při tvorbě vlastního hardwaru poměrně často v minulosti došla pára.
Stačí vzpomenout na už zmíněný Steam Controller, jenž v roce 2015 přišel s dotykovými ploškami namísto klasických směrových padů nebo páček. Své příznivce si ambiciózní a poměrně inovativní ovladač našel, jenže větší podpory se nedočkal a potenciální revoluci vystřídalo vyšumění do prázdna a proměna ve sběratelský kousek. Podobný osud pak potkal ve stejném roce představený Steam Link.
Malá krabička za pár desítek dolarů slibovala snadné spojení velké televizní obrazovky s vaším počítačem a plynulé streamování her z PC do TV pro pohodlné hraní z pohovky. Svým slibům skutečně dostála, ale Valve hardwarové řešení postupně upozadilo a vydalo se softwarovou cestou aplikace Steam Link pro mobilní zařízení a chytré televizory.
Foto: Valve
Steam Deck je v nitru plnohodnotný počítač, nejen herní handheld
Zřejmě nejméně povedeným hardwarovým počinem od Valve pak byly takzvané Steam Machines. Zjednodušeně řečeno šlo o předpřipravená herní PC s operačním systémem SteamOS. Masivní prodej se však nekonal, prakticky šlo o počítače od rozmanitých výrobců, ne o sjednocenou modelovou řadu dedikovaných herních strojů. Navíc bez přidané hodnoty oproti hotovým sestavám od existujících prodejců, natož ve srovnání s vlastnoručně postaveným počítačem.
Na druhou stranu je však potřeba zmínit i pozitivnější stránky hardwarové minulosti Valve. Jeho technologie například pomohly ve své době úspěšnému headsetu pro virtuální realitu HTC Vive. Ve stejném segmentu pak společnost předloni zabodovala s vlastním Valve Indexem, kterému na popularitě kromě prvotřídního zpracování přidalo i vydání virtuálního hitu Half-Life: Alyx.
Nicméně pokud se dá poptávka zájemců považovat za indicii budoucího úspěchu, má Steam Deck nakročeno cestou hardwarových projektů od Valve se šťastnějším koncem. Plán pro dodávku první vlny zarezervovaných handheldů sice ještě sliboval letošní dodávku, ale nyní učiněné předobjednávky už bude výrobce distribuovat až v prvním čtvrtletí příštího roku.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.