Stvořil čtyřokou Octavii, navrhoval i pro Rolls-Royce. Teď jde hvězdný designér Kabaň kreslit čínské vozy

Nejznámější slovenský automobilový designér, který zanechal velkou stopu i ve Škodovce, míří z Volkswagenu do čínského Saicu. Má mu pomoci být světový.

kaban-mg

Foto: MG Motor Europe / Volkswagen

Josef Kabaň se bude nově starat o design čínských automobilů Saic

0Zobrazit komentáře

Jozef Kabaň platí za nejznámějšího slovenského automobilový designéra současnosti. Jeho jméno je velmi dobře známé i v Česku, kde pro Škoda Auto navrhnul tvary modelů Kodiaq, Superb i Octavia, na svém kontě ale má i takové legendy, jako je Bugatti Veyron. Nyní se Kabaň přesouvá do Číny, do služeb čínského koncernu Saic, pod který spadá i značka MG, jež před časem vzala útokem také český trh.

Saic Motor není v českých končinách příliš známé jméno, nicméně na elektrické vozy jeho dceřiné značky MG již lze na tuzemských komunikacích narazit. A to i přesto, že na evropské standardy nesou poměrně orientální design. Již brzy by však mohly díky práci Jozefa Kabaně nabídnout takové křivky, které budou evropským zákazníkům o něco bližší.

S Kabaněm, který v koncernu zaujme pozici viceprezidenta pro globální design, přichází obrovské množství zkušeností. Jeho profesní životopis je totiž plný zajímavých projektů v ještě zajímavějších automobilkách. Už coby dvacetiletý student průmyslového designu v Bratislavě nastoupil do Volkswagenu, kde se z něj rychle stal designér automobilových exteriérů.

Za tři roky šly do produkce dva z jeho návrhů, což nakonec Kabaňovi otevřelo dveře k magisterskému studiu na slavné Royal College of Art v Londýně. Ačkoliv neměl dokončené bakalářské studium, univerzita mu udělila výjimku právě na základě bohatých zkušeností, které u Volkswagenu nasbíral.

kaban

Foto: Volkswagen

Automobilový designér Jozef Kabaň stojí například i za podobou modelu ID. Buzz

Po dokončení studia dostal za úkol navrhnout tvary supervýkonného modelu Bugatti Veyron, který se stal pomyslným oživením odkazu Ettorea Bugattiho. Kabaň byl věrný koncernu VW až do roku 2017, kdy ukončil své angažmá ve Škodovce. Zde byl podepsaný pod designem SUV modelu Kodiaq, třetí generací Superbu či kontroverzním designem čtyřokého faceliftu třetí generace Octavie.

Po odchodu Kabaň zamířil do BMW a nedlouho poté zaujal pozici vedoucího designu britského Rolls-Roycu, který pod BMW spadá. Jednalo se však o relativně krátkou kariérní štaci a už v roce 2020 se vrátil do Volkswagenu, kde opět získal pozici šéfa designu.

V tomto křesle setrval tři roky, aby se následně přesunul na pozici kreativního uměleckého ředitele koncernu, kde měl ve spolupráci s Volkswagen Group Future Center Europe v Postupimi pracovat na budoucnosti mobility značky. Zde se věnoval návrhu elektrických konceptů, což zní zajímavě, ve skutečnosti se však jednalo o sestup na nižší pozici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I to může být důvod, proč Kabaně zlákala Čína, kde může dále zastávat vrcholný designérský post, byť bude podřízen globálnímu řediteli designu. Že s Kabaněm přichází pro Saic Motor nový impulz pro konkurenceschopnost a internacionalizaci značky, potvrdili i přímo její zástupci.

Čínská státní automobilka ročně vyprodukuje na pět milionů automobilů pod emblémy několika vlastních značek, ale i výrobců, jako jsou Volkswagen, Škoda, Audi, Cadillac, Buic či Chevrolet, a to v rámci partnerství s těmito automobilkami.

Hvězda socialistických pískovišť slaví 10 let od svého znovuzrození. Tatra 148 je miláček dětí i dnes

Oranžová legenda doprovází ta největší dětská dobrodružství téměř 100 let. Před lety její výrobu oživilo Dino Toys v Liberci a je z ní hit.

dino_tatra-72-cm_image-foto-1_archiv-dino-toys-min

Foto: Dino Toys

Tatra 148 je znovuoživená legenda socialistických pískovišť

0Zobrazit komentáře

Pokud někdy pojedete z Liberce směrem na Jablonec nad Nisou, možná se vám naskytne pohled, jak se u budovy místního výrobního podniku Novoplast vozí dospělí na plastových tatrách. Nemusíte se obávat o jejich psychické ani fyzické zdraví. To tu jen testují nosnost této legendární hračky, jejíž výroba zde byla před lety obnovena. Nám se naskytla možnost podívat se na proces vzniku Tatry 148, a dokonce si jednu u vlastnoručně složit.

Kdo by neznal klasickou plastovou tatru, která byla nepostradatelným společníkem při každém písečném dobrodružství před domem, panelákem či školkou. I já kdysi jednu měl, než mi ji tatínek omylem přejel autem. Vždy čekala připravená někde na zahradě, aby mohla odvézt kopu kamení, další hračky nebo třeba kamaráda.

Historie produkce zmenšených plastových modelů kopřivnické Tatry sahá do poválečných let a postupem času se z plastové Tatry 148 a pozdější Tatry 815 staly ikony mezi hračkami československého socialismu. To ovšem neznamená, že nebodují ani u dnešní generace. Ba naopak. Jak říká Kristýna Miškovská, která se svým mužem Václavem pokračuje v rodinné tradici společnosti Dino Toys, kterou založil její dědeček Vladislav Mareš, autor hry Dostihy a sázky, plastová Tatra patří mezi jejich nejúspěšnější produkty.

Oživit legendu, jejíž výroba skončila s příchodem revoluce, se rozhodli před deseti lety, a od té doby prodali již půl milionů kusů plastových pracantů. „Původní formy skončily ve sběru, takže jsme zahájili jednání s Tatrou Kopřivnice, od které jsme získali výhradní licenci, a vyrobili formy nové,“ vysvětluje Miškovská s tím, že se jednalo o nemalou investici. Jedna forma na plastový díl totiž může vyjít i na tři miliony korun – a takových dílů má znovuzrozená Tatra dvaadvacet.

Tatra začala být původně vyráběna v Polsku, ovšem po dvou letech byla výroba přesunuta právě do libereckého Novoplastu pod vedením Jiřího Vošousta. Podobně jako Dino Toys, také Novoplast, jehož roční obraty se pohybují okolo 200 milionů korun, je rodinný podnik. Jiří Vošoust jej přebral v roce 2008 od svého otce, který jej před více než třiceti lety zakládal se svým otcem.

Novoplast se specializuje především na výrobu obalů na potraviny, tedy lahve na kečupy a hořčice, přepravky, vědra a dávkovače. Příchod tatry tak pro zhruba 60 zaměstnanců podniku znamenal zajímavou změnu. „Jsme jediný automotive podnik, který nemusel v minulých letech omezovat výrobu,“ říká s úsměvem a v nadsázce Vošoust.

Jeho společnost dnes ročně vyrobí na 50 tisíc kusů Tatry 148 v délce 72 centimetrů, ke které se přidala také zhruba třicetitisícová roční produkce zmenšeného modelu ve velikosti třicet centimetrů. Tatry tu vyrábí z potravinářsky nezávadného plastu. Ten se vstřikuje do forem, ze kterých ve svižném tempu vypadávají jednotlivé komponenty. Šasi, kabina, sklápěcí korba, kolečka a další detaily jsou pak ručně kompletovány v jeden veselý celek.

Zkompletovat Tatru jsem si vyzkoušel na vlastní kůži. Na šasi se nasadí kabina, ta se opatří detaily, jako je mřížka chladiče, dále se nasadí kolečka na kovových osičkách a musí se zkontrolovat, zda jsou dobře umístěné náboje. Vepředu musí směřovat ven, vzadu zase dovnitř. Pak vše pod tlakem zacvaknout, přidat korbu a je hotovo. Pak už Tatra zamíří do krabice se stylovým retrodesignem a je připravená svému novému majiteli či majitelce vyklápět spoustu radosti.

A může to být opravdová nálož. Malá tatra má nosnost až 100 kilogramů a podle Jiřího Vošousta možná i víc. „Naši zaměstnanci, kteří jsou rozměrově větší, si kleknou do korby a z mírného kopce se rozjedou směrem na Jablonec,“ popisoval Vošoust s žertem způsob, jak testování hmotnosti probíhá. Materiál, který tu pro výrobu tater používají má díky obsahu kaučuku flexibilní vlastnosti, a proto nehrozí, že by něco křuplo a dítě poranilo.

„Produkt pravidelně každé tři roky testujeme v technickém a zkušebním ústavu,“ dodává Miškovská. Zákazníci si mohou vybírat z několika provedení, přičemž tím nejžádanějším je celooranžové, věrné velkému originálu, které chce bezmála polovina kupujících. Dále táhne červenomodré provedení či vojenské khaki. Mezi zákazníky jsou i zájemci ze zahraničí, kdy tatry míří především do Německa, východní Evropy, ale zájem je také v Izraeli.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

one-piece-lego

Přečtěte si takéGalerie: LEGO One Piece je tady, pirát Monkey D. Luffy nechybíNasaďte si slaměný klobouk a napněte plachty! Připlouvají pirátské stavebnice LEGO One Piece

V porovnání s původním modelem vyráběným za socialismu mají tatry od Dino Toys několik úprav. Chybí jim například volant, který se podle Vošousta vždy ulomil a jeho ostré fragmenty pak mohly děti poranit. Nový design také zkrátil tu část korby, která přesahuje přes kabinu vozu, a přibylo v ní šikovné madlo pro snadnější manipulaci.

V současné době Dino Toys pracuje na verzi tatry s bagrem, který též vychází z reálného modelu, a Václav Miškovský nevylučuje, že by Dino mohlo časem oživit i hranatější sestru Tatry 148, model 815. Podle náznaků Jiřího Vošousta by mohla přibýt i tatra inspirovaná Dakarem, vše je ale prozatím v řešení.