Stvořil čtyřokou Octavii, navrhoval i pro Rolls-Royce. Teď jde hvězdný designér Kabaň kreslit čínské vozy

Nejznámější slovenský automobilový designér, který zanechal velkou stopu i ve Škodovce, míří z Volkswagenu do čínského Saicu. Má mu pomoci být světový.

kaban-mg

Foto: MG Motor Europe / Volkswagen

Josef Kabaň se bude nově starat o design čínských automobilů Saic

0Zobrazit komentáře

Jozef Kabaň platí za nejznámějšího slovenského automobilový designéra současnosti. Jeho jméno je velmi dobře známé i v Česku, kde pro Škoda Auto navrhnul tvary modelů Kodiaq, Superb i Octavia, na svém kontě ale má i takové legendy, jako je Bugatti Veyron. Nyní se Kabaň přesouvá do Číny, do služeb čínského koncernu Saic, pod který spadá i značka MG, jež před časem vzala útokem také český trh.

Saic Motor není v českých končinách příliš známé jméno, nicméně na elektrické vozy jeho dceřiné značky MG již lze na tuzemských komunikacích narazit. A to i přesto, že na evropské standardy nesou poměrně orientální design. Již brzy by však mohly díky práci Jozefa Kabaně nabídnout takové křivky, které budou evropským zákazníkům o něco bližší.

S Kabaněm, který v koncernu zaujme pozici viceprezidenta pro globální design, přichází obrovské množství zkušeností. Jeho profesní životopis je totiž plný zajímavých projektů v ještě zajímavějších automobilkách. Už coby dvacetiletý student průmyslového designu v Bratislavě nastoupil do Volkswagenu, kde se z něj rychle stal designér automobilových exteriérů.

Za tři roky šly do produkce dva z jeho návrhů, což nakonec Kabaňovi otevřelo dveře k magisterskému studiu na slavné Royal College of Art v Londýně. Ačkoliv neměl dokončené bakalářské studium, univerzita mu udělila výjimku právě na základě bohatých zkušeností, které u Volkswagenu nasbíral.

kaban

Foto: Volkswagen

Automobilový designér Jozef Kabaň stojí například i za podobou modelu ID. Buzz

Po dokončení studia dostal za úkol navrhnout tvary supervýkonného modelu Bugatti Veyron, který se stal pomyslným oživením odkazu Ettorea Bugattiho. Kabaň byl věrný koncernu VW až do roku 2017, kdy ukončil své angažmá ve Škodovce. Zde byl podepsaný pod designem SUV modelu Kodiaq, třetí generací Superbu či kontroverzním designem čtyřokého faceliftu třetí generace Octavie.

Po odchodu Kabaň zamířil do BMW a nedlouho poté zaujal pozici vedoucího designu britského Rolls-Roycu, který pod BMW spadá. Jednalo se však o relativně krátkou kariérní štaci a už v roce 2020 se vrátil do Volkswagenu, kde opět získal pozici šéfa designu.

V tomto křesle setrval tři roky, aby se následně přesunul na pozici kreativního uměleckého ředitele koncernu, kde měl ve spolupráci s Volkswagen Group Future Center Europe v Postupimi pracovat na budoucnosti mobility značky. Zde se věnoval návrhu elektrických konceptů, což zní zajímavě, ve skutečnosti se však jednalo o sestup na nižší pozici.

I to může být důvod, proč Kabaně zlákala Čína, kde může dále zastávat vrcholný designérský post, byť bude podřízen globálnímu řediteli designu. Že s Kabaněm přichází pro Saic Motor nový impulz pro konkurenceschopnost a internacionalizaci značky, potvrdili i přímo její zástupci.

Čínská státní automobilka ročně vyprodukuje na pět milionů automobilů pod emblémy několika vlastních značek, ale i výrobců, jako jsou Volkswagen, Škoda, Audi, Cadillac, Buic či Chevrolet, a to v rámci partnerství s těmito automobilkami.