Superschopnost hodně vydělat se zasekla. Marvel mění strategii, bude točit méně filmů i seriálů
Letos se do kin chystá jen jediný titul z marvelovského univerza – Deadpool & Wolverine. Jde zároveň o jeden z nejočekávanějších filmů roku
Ačkoliv šlo vždy primárně o nenáročnou zábavu a žádné velké umění, nový film Marvelu obvykle představoval významnou kulturní událost, na niž se těšily miliony lidí. V posledních letech ale nadšení i samotný zájem opadly, jak se na plátna kin a na obrazovky hrnuly další a další superhrdinské tituly. Co s tím? Nad tím v Disney intenzivně přemýšlejí už nějakou dobu a došli k nečekanému závěru: že totiž větší poptávka bývá po nedostatkovém zboží.
Poslední dobou, kdy se často skloňovala idea „únavy ze superhrdinů“, jsme v praxi sledovali spíše opak této rovnice. Loni se do kin vydaly tři filmy a na obrazovky tři seriály Marvelu, předloni také, v roce 2021 to byly dokonce čtyři filmy a pět seriálů. Skutečnými hity se stalo možná čtyři nebo pět titulů, ostatní měly problém ze vstupenek do kin zaplatit svoje blockbusterové rozpočty a udržet publikum u obrazovek.
Loňská produkce byla v těchto ohledech dosud nejslabší. Ant-Man a Wasp: Quantumania měl otevřít novou éru marvelovského univerza (MCU), kritici ho ale nešetřili a příjem z kin jen stěží pokryl rozpočet. Marvels pak sice nabídli sympatické postavy a zábavné momenty, málokdo si ale snímek vůbec pamatuje – málokdo ho totiž viděl. Když Disney vidělo, že blockbuster s rozpočtem čtvrt miliardy dolarů po čtyřech týdnech prodal vstupenky jen za 200 milionů, rozhodlo se jeho vedení další čísla radši nezveřejňovat.
To samozřejmě nebyl jediný problém, se kterým se tvorba Marvelu potýkala a potýká – výrazným způsobem neklesla jen návštěvnost a sledovanost, ale také průměrná hodnocení většiny titulů. Tím, jak vznikaly relativně rychle a musely zapadat do čím dál tím rozsáhlejšího univerza, vzrostla jejich uniformita. Nebo se naopak snaha o ozvláštnění vymkla kontrole.
Právě to se stalo například u posledního Thora s podtitulem Láska jako hrom. Film Taiky Waititiho se svým odlehčeným rázem snažil navázat na defacto komediální Thor: Ragnarok, zatímco ten ale diváky pozitivně překvapil, Láska jako hrom svým humorem spíše otravovala.
Představitel titulní role Chris Hemsworth za to do značné míry viní sám sebe. V nedávném rozhovoru pro magazín Vanity Fair řekl, že se při natáčení neustále srovnával s ostatními herci a myslel, že jejich role jsou zajímavější. „Nechal jsem se strhnout improvizací a bláznivými nápady a stal se parodií sebe sama. Nevyšlo mi to,“ poznamenal herec.
Poslední Thor, podobně jako jiné projekty Disneyho z poslední doby, navíc trpěl nedotaženými vizuálními efekty, což bylo také spojené s rychlostí produkce a snahou ušetřit.