Supersport made in Czechia. Praga představila svou kapesní raketu určenou na silnice

Kdo bude mít zájem o českou novinku, v jejíž DNA je hlavně rychlost, musí si připravit pár desítek milionů a obrnit se trpělivostí. Tohle bude limitka.

praha-bohema5

Foto: Praga

Legendární Praga posílá do světa kapesní raketu Bohema

0Zobrazit komentáře

Když se řekne Praga, mnozí si představí nádherné veterány, které za první republiky vozily hvězdy stříbrného plátna na premiéry jejich filmů. Dnes však pod tímto jménem vznikají přísně moderní vozy, které by se ve své jeskyni nebál parkovat ani sám Batman. Ostatně nejnovější počin firmy Praga-Export, jak se dnes dědic odkazu staré Pragovky nazývá, nabízí výkon minimálně 710 koňských sil a vzhled, který prozrazuje, že tohle auto je stvořeno pro rychlost.

Je z karbonu, jeho srdcem je motor z Nissanu GT-R a již brzy s ním bude možné brázdit i české silnice. Přesně takový je model Bohema od společnosti Praga. Ta je znovuzrozením legendární automobilky, na jejíž odkaz ovšem nenavazuje opulentními limuzínami, jak bylo u Pragy zvykem, ale motokárami a závodními speciály určenými na okruh.

Nyní se však Praga rozhodla vytvořit český supersport, se kterým půjde vyjet i na silnice. Již při prvním pohledu je jasné, že rychlosti se zde podřizuje úplně vše, byť lze do vozu naložit i menší bagáž, pro kterou bylo vyhrazeno 100 litrů prostoru na bocích vozu. Tohle auto je zkrátka relativně malou, ale zatraceně rychlou raketou, kterou pohání kupředu přeplňovaný šestiválec původně vyvinutý pro model GT-R od Nissanu. Ten navíc inženýři upraví tak, aby dokonale odpovídal požadavkům vozu i nových majitelů.

Motor dokáže poskytnout výkon 710 koňských sil. Kdo by však měl zájem, lze jej přeladit až na neortodoxních 1000 koní. Celý vůz váží necelou tunu, a to i díky karbonovému šasi a karoserii. Praga prozatím neupřesnila přesné schopnosti auta, ale je jasné, že tak brutální výkon spolu s nízkou hmotností bude znamenat skutečnou dynamiku. Hovoří se o akceleraci z nuly na 100 km/h pod 3,5 sekundy, přičemž maximální rychlost by měla atakovat 305 km/h.

praha-bohema1

Foto: Praga

Design se maximálně podřizuje rychlosti

„Jsem absolutně nadšený z toho, co dokáže Bohema na okruhu a jak se chová v běžném provozu na silnici. Jde to úplně hladce a bez nutnosti jakéhokoliv přenastavování, což je výjimečné,“ nešetří chválou na adresu vozu Romaine Grosjean, bývalý závodník F1 a jezdec IndyCaru. „V jednu chvíli si na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem  a auto přitom ,žehlí‘ nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu a sbíráte jeden rychlejší čas na kolo za druhým,“ dodává Grosjean.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě legenda F1 byla jedním z testovacích jezdců, kteří pomáhali společnosti ladit vůz k dokonalosti. Kromě něj se na jejím vývoji podílel také český automobilový jezdec Josef Král či Ben Collins, který dříve působil coby Stig v pořadu Top Gear.

Praga myslela i na komfort posádky. Ta v interiéru najde karbonové díly čalouněné alcantarou. Jezdci zde navíc nesedí přímo vedle sebe, přičemž by do sebe kvůli malým rozměrům kokpitu mohli narážet rameny, ale sedadlo spolujezdce je lehce posunuto za řidiče. Oba přitom sedí ve sportovní pozici, kdy si může jezdec ještě sedadlo, volant i pedály nastavit do dokonale odpovídající pozice.

Na volantu se nachází digitální displej, na kterém jezdec vidí rychlost, zařazený rychlostní stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, kontrolky a také zvolený jízdní režim. Těch vůz nabídne hned několik a řidič si je bude vybírat skrze manuální otočný volič nad displejem. Na volantu však bude fyzických tlačítek více.

praha-bohema6

Foto: Praga

Jezdci mají uvnitř i přes stísněné prostory dostatek pohodlí

Skrze další ovládací prvky na palubní desce půjde také ovládat launch control pro co nejlepší odpich, parkovací brzdu či dokonce aktivaci vestavěného hasicího přístroje, což je detail, který v klasickém osobním autě jen tak nenajdete. To platí i o panelu nad hlavou, na kterém se ovládá klimatizace. Nechybí ani odpružený držák mobilního telefonu a několik USB-C portů.

Bohema v současné chvíli ještě není zcela dokončena, nicméně hotovo by mělo být v první polovině příštího roku. Praga již nyní přijímá předobjednávky a jedná také s potenciálními obchodními partnery v Austrálii, Německu, Hongkongu, Japonsku, USA, Velké Británii a dalších zemích. Právě Anglie se stává novým domovem značky, která zde již získala pro vůz plnou silniční způsobilost a v budoucnu zde vybuduje své globální centrum.

Přesto by se výroba Bohemy, která bude probíhat ručně, měla odehrávat v Česku. Série však bude přísně limitovaná. V příštím roce by mělo být vyrobeno maximálně deset kusů, přičemž v následujících letech bude produkce omezena na 20 aut ročně. Ceny jednotlivých kusů by se měly lišit v závislosti na specifikaci, nicméně začínat budou nad hranicí 30 milionů korun.

Na začátku roku začne Prahu brázdit vodíkový autobus. Město ho bude testovat dva až čtyři roky

Vodíkový autobus má dojezd asi 350 kilometrů, nabíjí se přitom deset minut. Praha ho pořizuje zatím na zkoušku, pak zváží přikoupení dalších vozů.

Eliška NováEliška Nová

vodikovy-autobus-8

Foto: Pražská integrovaná doprava

Praha dostane nový vodíkový autobus

0Zobrazit komentáře

Až se na Nový rok probudí opilci ze svých nočních rozmarů, Praha bude jen krůček od toho, aby byla zase o něco ekologičtější. Začátkem roku začne ulice hlavního města brázdit první pražský autobus na vodíkový pohon. Dosluhující náměstek pro dopravu Adam Scheinherr slibuje pohodlný, plynulý a tichý provoz. Tou hlavní výhodou však je, že nový autobus nebude produkovat žádné emise.

„Tenhle vůz nasadíme na jednu z našich nejdelších linek číslo 170. Na tangentě z Jižního města na Barrandov překoná při každé jízdě převýšení až dvě stě metrů a denně najezdí okolo tří set kilometrů,“ popsal Scheinherr na svém facebookovém profilu.

Bus číslo 170 jede právě z Jižního města na Spořilov, dále na Budějovickou, přes Branické náměstí až na zmíněnou část Prahy 5. Dohromady jedna cesta dělá asi čtyřicet kilometrů. Vodíkové vozidlo má dojezd okolo 350 kilometrů. „Stačí jej tak naplnit na konci dne, což zabere asi deset minut. Nová plnicí stanice bude stát na Barrandově,“ doplnil Scheinherr.

vodikovy-autobus

Foto: Pražská integrovaná doprava

S vodíkem bude jezdit linka číslo 170

Kromě vlastního nabíjení je součástí vozu také baterie, do které se ukládá teplo z palivových článků. Tato energie je pak použita na vytápění vozu. Baterie ale zároveň vyrovnávají větší využitou energii – tedy tu na rozjezdy nebo brždění. Umožňují také nouzový dojezd asi dva kilometry.

Autobus je nízkopodlažní, měří dvanáct metrů, na šířku pak 2,55 metru a má klimatizaci. Jezdí rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu. Ve voze si sedne 26 lidí, kapacitu má však až 85 osob.

Konkrétní datum záleží na dodávce, takže hned na Nový rok to nebude. Očekává se, že dorazit by mohl v lednu nebo únoru. Vše se odvine také od toho, jak rychle se zprovozní dobíjecí stanice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Název nového autobusu je H’CITY 12 a provozovat ho bude pražský dopravní podnik. Tomu ho pronajme výrobce, tedy Škoda Group, která uspěla v soutěži. Smlouva hovoří o dvouleté opci, to znamená, že Praha bude moci jízdy o další dva roky prodloužit. Náklady by měly být kolem dvou milionů korun.

Rada hlavního města schválila projekt dlouhodobého testování vodíkového autobusu včetně financování letos v únoru. Součástí bylo i memorandum mezi Prahou, dopravním podnikem a společnostmi Orlen Unipetrol RPA a Škoda Electric ze skupiny Škoda Group. Zatímco úkolem Prahy je zajistit koordinaci a podílet se na přípravě technické dokumentace, Škoda Electric má zajistit technické řešení a zapůjčení vozidla. Orlen Unipetrol RPA pak zajistí provoz zmíněné vodíkové stanice a plnění vodíku.

Praha si chce jízdu s vodíkem především vyzkoušet. Na základě toho se pak rozhodne, zda nakoupí i další takové autobusy. Může jít o jednotky nebo desítky kusů. Rozhodovat přitom bude i finanční náročnost takového druhu dopravy.

vodikovy-autobus-3

Foto: Pražská integrovaná doprava

Do autobusu se vejde až 85 lidí

Důležité také bude, jak se bude autobus chovat během všech ročních období. „Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního i nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku,“ doplnil vedoucí jednotky Provoz Autobusy pražského dopravního podniku Jan Barchánek.

Předpokládá rovněž, že vodíkový vůz bude stát ve srovnání s klasickým naftovým autobusem o dva miliony korun ročně víc.

„Dopravní podnik hlavního města musí být vlajkovou lodí technologií 21. století. Proto hledáme alternativní zdroje pohonu vozového parku, a to i s ohledem na změny klimatu a probíhající energetickou krizi,“ míní náměstek. Praha už od letošního roku používá také první elektrobus. Jezdí na lince 213 ze Želivského a i tady je výrobcem Škoda. Letos na podzim se do provozu vrátily též trolejbusy. Ty jezdí na nové trati z Letňan do Čakovic.

Dopravní podnik uvádí, že zhruba tři čtvrtiny jízd je bezemisních, zejména proto, že tramvaje i metro využívají elektřinu. Podíl se má teď s alternativnímu autobusy ještě zvyšovat. „Máme však za úkol zajišťovat veřejnou dopravu i v krizových situacích, například při přerušení provozu metra nebo blackoutu. Proto musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost a zachovat si alespoň 25 procent vozového parku nezávislého na nabíjecí infrastruktuře,“ uvádí Barchánek. Provozně nezávislá vozidla podle něj budou zatím v naftovém nebo hybridním provedení.

„Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaři, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnicí stanice na vodík,“ dodal Barchánek.