Švandovo divadlo uvedlo hru napsanou umělou inteligencí. Místy je překvapivě vulgární a reflektuje dnešní dobu
Pražské Švandovo divadlo má za sebou páteční online premiéru velmi netypické inscenace. Představení s názvem AI: Když robot píše hru je přesně tím, co má uvedené v názvu. Jedná se o první vlaštovku projektu Theaitre, za kterým stojí kromě divadla i odborníci na umělou inteligenci.
S nápadem přišel před časem zakladatel konceptu FuckUp Nights a radikální inovátor Tomáš Studeník. Nějakým způsobem totiž chtěl oslavit 100. výročí uvedení hry R.U.R od Karla Čapka, ve které se vůbec poprvé objevilo slovo robot, jež dnes používá celý svět.
Spojil se proto se Švandovým divadlem i Matematicko-fyzikální fakultou a DAMU. Výsledkem je experiment a v podstatě umělecký kousek, který kombinuje lidskou dramaturgii a herce a také záhadný (i mnohdy nepředvídatelný) model GPT-2 od OpenAI.
Tato umělá inteligence se naučila konstruovat texty v angličtině na zhruba osmi milionech článků z internetu. Tvůrci po malých úpravách algoritmu zadali první dvě repliky každé scény a zbytek už nechali vygenerovat počítač. V určité fázi pak generátor zastavili a strojově vše přeložili do češtiny. Nic pak už téměř neupravovali.
Výsledkem je počin, jehož repliky z 90 procent napsala právě umělá inteligence. Tvůrci k celému příběhu dotvořili scénografii, kostýmy, jeviště a příběhu tak dali rámec. Jak říká anotace hry, jedná se o příběh robota, „který po smrti svého mistra zůstal vydán napospas nejrůznějším vzorkům z lidské společnosti“ a po žánrové stránce „balancuje na hranici absurdní černé komedie a existenciálního dramatu.“ Hlavní roli ztvárnil Jacob Erftemeijer.
Repliky vygenerované počítačem mohou někdy skutečně působit „zacykleně“ nebo dojmem, že na sebe špatně navazovaly. Když si za nimi ovšem divák představí absurdní komedii, vlastně jsou pak celé scény relativně vtipné.
Tvůrci se v besedě po představení shodli, že jsou překvapeni tím, jak dobře je hra schopná generovat dialogy. Režisér a ředitel divadla Daniel Hrbek uvedl, že v nich vidí jisté poetično a hloubku. Kromě vtipu a jisté míry nekonzistentnosti se ovšem do scénáře propisovaly i nečekané motivy, s nimiž neměli lidští tvůrci nic společného.
Podivně aktuální motiv zavřeného divadla
„Ta hra je v podstatě obrazem internetu v angličtině, v dnešní době. Říká se, že polovina internetu je porno a zbytek jsou násilné věci. Tohle se do toho trochu promítlo,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Studeník. A skutečně – v částech hry jsou patrné sexuální a násilné motivy nebo ženská postava, kterou umělá inteligence sama sexualizovala.