Svět čmáranic či příběh antické prostitutky. Umělkyně Magidová svou výstavou bourá společenské normy
Výstava Markéty Magidové v pražské Kunsthalle nabízí barvitou vícežánrovou odyseu plnou aktuálních témat a otázek, které nazírá dětskou optikou.
„A slunce bys taky chtěla sníst?“ „Ne, slunce svítí, je sladké, ale slunce se nejí. To je nejedlá planeta.“ „A proč se nejí?“ „Protože ze sluníčka rostou všechny rostliny.“ Tak vypadal dialog vizuální umělkyně a režisérky Markéty Magidové s jednou z jejích dcer, kterým zarámovala svou výstavu s názvem Moje sladká nejedlá planeta v pražské galerii Kunsthalle. Na jednom místě prostřednictvím několika médií a humoru sobě vlastnímu nabourává naše vnímání společenské hierarchie, genderu a rodiny. Využívá k tomu nevinné dětské malůvky, které se v prostoru střetávají se surovostí současného, ale také antického světa.
Krátké animované filmy, digitální malby, kovové sochy a virtuální imerzní realita vtahující diváka do říše mytologických mořských tvorů, kteří žijí v nerovném postavení s lidmi z městečka prosperujícího díky populární filmové produkci o mořských pannách. Markéta Magidová využívá pro svůj projev různé formáty, všechny ale pojí zřetelná linka. Ta se její tvorbou táhne podobně jako barevná vlákna vycházející z jedné postavičky jejího devítiminutového 3D filmu Čmáranice.
V něm se rozverné postavičky, které Magidová přenesla do 3D animace na základě malůvek svých dcer, dostávají v chladném prostoru muzea do střetu s klasickými sochami z období antiky. Třeba takovému Caesarovi se jejich dovádění vůbec nepozdává. Jiné sochy jsou ale jejich hravosti poněkud otevřenější. A díky navázanému dialogu může začít cesta vzájemného obohacování a nových způsobů uvažování.
Za doprovodu hudby evokující animované pohádky pro nejmenší a voiceoveru v podobě roztomilého dětského smíchu a žvatlání Magidová ukazuje, že i hranice mezi uměním a neuměním by se měly stírat. A že i dětský, naivní pohled na věc není méněcenný a může nevyváženou debatu obohatit o nový rozměr. Návštěvník má tohle pojetí na paměti v průběhu celé výstavy, jelikož zvuky z Čmáranice se nesou celým prostorem.
Na pozadí běží tak i v momentě, kdy se procházíte kolem digitálních maleb převedených na látku a objektů ze série, kterou Magidová vytvořila opět na základě kresbiček malé Zoe a Ester. Malby, které i přes zdánlivý obdiv rodičů mnohdy končí v koši, umělkyně převádí do monumentálních obrazů a soch. A když má člověk trochu otevřenou mysl, sám se vrátí do dětských let, kdy maloval sluníčko, z něhož jako trčící vlasy vyrůstaly paprsky světla.
I názvy jednotlivých děl divákovi přibližují pozbytou dětskou imaginaci, nesvázanou dospěláckými konvencemi. Běží vlajka po potoce a nemá ani kus chleba. Brambora, která právě vstala z postele. Jahůdka, banán a drakový ocásek, za který se tahá. Děti vnímají svět skutečně jinak než dospělí a jejich jazyk má v sobě velkou míru poetičnosti, kterou se Magidové do její tvorby daří s lehkostí přenést.