Svěží vítr ve světě českého skla. Vlastimil Šenkýř experimentuje s materiály a posouvá jejich hranice

Sklo, písek, kameny, perly, plexisklo... Materiálů, s nimiž Šenkýř pracuje, je mnoho. Díky jeho experimentům vznikají nepřehlédnutelné objekty.

v-senkyr

Foto: František Javorský

Vlastimil Šenkýř se svou poslední kolekcí váz na Designbloku

0Zobrazit komentáře

Vlastimil Šenkýř původně cílil na keramiku a šperky, tyto obory studoval i v Plzni. Díky rodinné historii jej ale začalo fascinovat sklo. Vystudoval UMPRUM v ateliéru Ronyho Plesla, ve kterém našel svůj vlastní rukopis: designér a umělec začal propojovat neobvyklé materiály a zkoumat jejich hranice, díky čemuž se neustále nechává překvapovat tím, jaké výsledky jeho experimenty přinášejí. „V rámci dnešního spotřebního světa razím filozofii, že vše, co tvořím, nechrlím ve velkém množství. Záleží mi na tom, aby mi každý kus prošel pod rukama,“ říká.

Loňský rok byl pro Vlastimila Šenkýře v jeho kariéře zlomový. Na jaře se na milánském Design Weeku probojoval do finále soutěže RoPlastic price, kterou pořádá světoznámá kurátorka a sběratelka umění Rossana Orlandi. V září získal ocenění pořadatelů festivalu Czech Design Week, kde představil svou novou kolekci váz pojmenovanou Sugar Vases, a v říjnu ukázal další novou kolekci objektů Ways of Sand na Designbloku.

„Zároveň jsem dostal zakázku od J&T Banky na vytvoření objektů na míru pro její zaměstnance a přes prostředníka se na mě obrátil také jeden hoteliér z Londýna, který by chtěl, abych pro jeho hotel vytvořil vázy. Je to pro mě důležitý moment, který nastal díky tomu, že jsem byl v roce 2022 přizván na prestižní výstavu MK&G messe v Hamburku, kde si tvůrců všimnou právě i potenciální klienti ze zahraničí,“ přibližuje Šenkýř.

vlasta-senkyr-nahled

Foto: Leona Průchová

Sklářský designér Vlastimil Šenkýř

Pořadatelky této německé výstavy přizvaly Vlastimila Šenkýře do úzkého výběru pouhých pěti vycházejících umělců Young Talents, což je v rámci české tvorby nebývalý úspěch. V loňském roce již absolvoval standardní výběrové řízení a opět se mu podařilo dostat se do výstavních prostor. Prezentoval v nich zmíněnou kolekci Sugar Vases, která vznikla díky popudu Lukáše Pipka, organizátora akce Czech Design Week.

„Lukáš mi říkal, že se mu moc líbí má tvorba, ale že bych mohl pro Czech Design Week pro změnu udělat něco barevnějšího,“ směje se designér. „Poradil mi, abych pro novou kolekci zažádal o grant, jelikož jde vždy o velkou investici. Grant nakonec nevyšel, ale od Lukáše se mi dostalo velké podpory, takže jsem se rozhodl kolekci vytvořit i tak. A řekl jsem si, že nebude od věci si trochu osladit život, proto vznikly barevné vázy Sugar Vases.“

Sekec na UMPRUM

Vlastimil Šenkýř se přitom původně zaměřoval na keramiku a šperk, což jsou obory, které studoval na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě v Plzni. Jak jeho otec, tak dědeček mu říkali, ať si ještě klidně rozšíří obzory dalším oborem, když mu to dnešní doba umožňuje. Nejprve měl podle svých slov pocit, že už víc nepotřebuje. Pak mu ale děda, jenž působil jako sklářský chemik, začal podrobně vyprávět o skle a všem, co s ním jde ruku v ruce. Mladý designér se tak rozhodl, že začne bádat i ve vodách tohoto materiálu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Domluvil si konzultaci se sklářským designérem Ronym Pleslem, která jej namotivovala k tomu, přihlásit se na UMPRUM. „V Praze bylo studium úplně jiné než v Plzni, najednou bylo vše hrozně rychlé. Hned na začátku jsme v ateliéru řešili tři výstavy najednou, jednu z toho v Londýně. Všichni přicházeli se skvělými nápady a já si připadal jak v jiném světě. Byl to celkem sekec, ale zjistil jsem, že mi to vyhovuje. Je fajn jenom nespekulovat a rovnou se do té tvorby dát a pořádně makat,“ vysvětluje.

Díky Pleslovi dostal Šenkýř ve své tvorbě zcela volnou ruku a prostor najít svůj styl. Sám sebe popisuje jako někoho, kdo se rád noří do tajů vesmíru a koho fascinuje fakt, že jsme všichni složeni ze stejných elementárních částic. Proto ve své práci začal hojně využívat písek a kameny, se kterými experimentuje a taví je společně se sklem či různými oxidy kovů. Díky tomu stále nachází nové struktury a tvary, které se však dopředu nedají příliš odhadnout, a tak je každý objekt skutečný unikát.

Kromě přírodních materiálů Šenkýř používá i materiály syntetické, třeba plexisklo, s jehož pomocí vytváří podobné struktury jako s klasickým sklem, jen nejsou tak křehké. Spojení obou materiálů vyzkoušel právě v kolekci Sugar Vases – základní tvar vznikl z ručně foukaného skla, kolem kterého designér následně vytvořil vrstvy z plexiskla. To doplnil i kameny převážně z Evropy. V druhé loňské kolekci Ways of Sand zase spojil sklo se silikonovou strukturou připomínající mořskou houbu.

vs-sugar-vases

Foto: Anna Pleslová

Pro kolekci Sugar Vases Šenkýř vykročil do barevného spektra

„Za vznikem pískové kolekce je zajímavý příběh. Na výstavě v Hamburku ke mně přišla paní, která byla nadšená z toho, že tvořím objekty z písku. Řekla mi, že celý život cestuje po světě a z každé pláže si odveze pytlíček písku. Jen jich má tolik, že neví, co s nimi. Další den se opět objevila a přinesla mi všechny pytlíčky s tím, že je využiji spíš já než ona. A měla pravdu, protože jsem v rámci kolekce Ways of Sand nakonec udělal jeden objekt, který má v sobě díky ní písky z různých koutů světa,“ vypráví Šenkýř.

Zpátky ke šperkům

Nyní designér společně s manželkou Kristýnou Lovas Šenkýřovou hledá prostory, kde by mohl své objekty vystavovat, zatímco ona se v nich bude věnovat práci na vlastní módní značce. V loňském roce absolvovala oděvní design na UMPRUM v ateliéru Liběny Rochové. Na začátku roku pak Šenkýře čeká samostatná výstava v Dubí v Domě porcelánu s modrou krví. Kromě toho by mohl vystavovat také na Design Weeku v Londýně, jelikož ho oslovili organizátoři s tím, zda by nechtěl vytvořit pro přehlídku novou kolekci. Je ale zřejmé, že půjde opět jen o limitovaný počet kusů s velkou sběratelskou hodnotou.

„V rámci dnešního spotřebního světa, kdy se všechno chrlí ve velkém, mi přijde lepší zainvestovat do každého kousku čas a péči. Proto mi tvorba jedné kolekce, která čítá jen několik málo objektů, trvá klidně i osm měsíců. Nechci, aby moje tvorba byla spotřební, takže když se do ní někdo rozhodne investovat, bude si jí vážit a bude se dědit z generace na generaci. Proto nic nechrlím v desítkách kusů a každý objekt mi projde pod rukama,“ dodává.

vs-3

Foto: Petr Dejmek

Kolekce Ways of Sand nese Šenkýřovu fascinaci vesmírem

Celý tvůrčí proces začíná navrhováním objektu, který následně Šenkýř nechává vyrobit ve sklárně. Když vzniká kusů více, spolupracuje s velkou sklárnou, kde ale hodina výroby se zapojením klidně i pěti sklářských mistrů vyjde asi na 17 tisíc korun. Jelikož ale kolekce vznikají spíše v omezeném množství, Šenkýř častěji oslovuje menší skláře, kteří se zaměřují na foukání originálních objektů. Následuje postprodukce, během které designér objekt dokončuje s pomocí dalších materiálů.

„Letos by se mi ale líbilo vrátit se ke kořenům, což jsou pro mě šperky. Chtěl bych vytvořit nějaké z ušlechtilých kovů, zároveň bych chtěl, aby z nich byl patrný můj rukopis. Mám je naskicované v hlavě a věřím, že by se mi mohlo podařit mou současnou tvorbu přetransformovat do něčeho, co může člověk nosit na sobě. Myslím si, že je fajn jednou za čas trošku pozměnit zaměření, ale rozhodně to neznamená, že bych se už nevěnoval sklu. Jen si prostě zase trochu rozšířím obzory,“ uzavírá Vlastimil Šenkýř.

Z Kamenického Šenova na oceán. Čeští skláři tvoří světelné instalace pro superjachty miliardářů

Česko sice nemá moře, zdejší řemeslníci si i tak poradí s výrobou osvětlení pro luxusní jachty. Paláce na vodě pak zdobí české přepychové lustry.

preciosa-1

Foto: Preciosa

Superjachtu Ahpo zdobí členitá instalace v modré barvě

0Zobrazit komentáře

Česká sklářská společnost Preciosa sídlící v Kamenickém Šenově je známá především díky neotřelým světelným instalacím, kterými rozzařuje prostory luxusních hotelů, restaurací, letišť, ale i soukromých objektů. Od roku 2013 se zaměřuje na oblast, která není pro Česko úplně typická – světelné objekty pro přepychové jachty. I přes to, že se naše domovina může pyšnit pouze skromnými jezery a rybníky, se firmě podařilo během dekády vybudovat silné renomé, díky němuž v současnosti realizuje instalace obřích rozměrů pro superjachty miliardářů i přepychové výletní lodě.

V roce 2013 se v severočeské Preciose rozhodli vybočit ze zajetých kolejí českého sklářského řemesla a vykročili do neznámých vod – a to doslova. Začali zde totiž vyvíjet program Maritime, který je zaměřený na navrhování a realizaci světelných instalací všech velikostí a osvětlení pro přepychové jachty. „I přesto, že Česko nemá přístup k moři, jsme se pro rozšíření portfolia tímto směrem rozhodli, protože jsme chtěli cílit na exkluzivní mezinárodní klientelu a vnímali jsme, že luxusní jachty a zámořské lodě mohou představovat velmi atraktivní trh,“ říká vedoucí programu Maritime Michal Dvořák.

A klientela je to skutečně rozmanitá a nejbohatší. V minulosti v Preciose vyrobili například světelný objekt pro jachtu Eclipse ruského miliardáře Romana Abramoviče, stejně tak i pro devátou největší jachtu světa známou jako Norwegian Bliss, pro 180 metrů dlouhou jachtu Azzam, kterou vlastnil zesnulý prezident Spojených arabských emirátů Chalífa bin Zájid Ál Nahján, pro jachtu Kenshō německého miliardáře Udo Muellera a pro několik lodí ve flotile společnosti Disney. I díky tomu dnes tvoří program Maritime nezanedbatelnou část obratu firmy. Z přibližně stovky miliard jde o osm až deset procent.

Dvořák privátní jachty popisuje jako paláce na moři. A stejně jako se všechny významné paláce honosí obrovskými křišťálovými lustry vážícími několik tun, potřebuje i taková superjachta světelný objekt, který nově příchozí naprosto odzbrojí. Technické řešení takového objektu s sebou ale nese vzhledem k umístění na lodi spoustu specifik. Musí splňovat veškeré požadavky a normy na stabilitu v případě přetížení na rozbouřeném moři a musí být odolné na případné vibrace od motoru lodi, aby během plavby rušivě nezvonilo.

„I proto na projektech spolupracujeme nejen s interiérovými designéry, ale i s architekty dané lodi, samotnou loděnicí a dalšími lidmi, kteří se podílejí na realizaci interiérů. Přímo v Preciose pak spojujeme tradiční sklářské řemeslo s nejnovějšími technologiemi. Do našich designů tak v posledních letech přinášíme interaktivní a kinetické prvky, díky kterým jsou jednotlivé světelné instalace skutečně neopakovatelné,“ dodává Dvořák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Námořní prostředí pak tým Preciosy testuje ve vlastním výzkumném a vývojovém centru Innovation Lab, kde může zkoušet, jaký vliv má na světelné instalace a jednotlivé komponenty slaný vzduch či vlnobití. Zároveň se do programu Maritime podařilo zakomponovat i koncept uměleckých spékaných tabulí, pro jejich výrobu se používá recyklované sklo z výroby.

A jak dlouho trvá, než jedna taková instalace na přání klienta vznikne? U většiny projektů jde o jeden až dva roky, v ojedinělých případech ale může realizace trvat i pět let. Některé objekty jsou přitom skutečně rozsáhlé – v poslední době například v Kamenickém Šenově pracovali na vytvoření dvou osmimetrových skleněných skulptur. Každá z nich vážila kolem 2 375 kilogramů a skládala se z více než 2 700 skleněných komponent.

„Jde o projekt, který byl inspirován měnící se hladinou oceánu. Jedinečná kombinace skla a světla tak vytváří skvostný vizuální zážitek. Objekt jsme vyvíjeli ve spolupráci s majitelem prémiového designového studia i samotným majitelem jachty,“ přibližuje Dvořák.

Právě s renomovanými designovými studii, která se zaměřují výhradě na interiéry luxusních jachet a zámořských lodí, Preciosa spolupracuje nejčastěji. Jejich největší koncentrace je ve Velké Británii a Itálii. Největší privátní jachty se pak stavějí v Německu, Holandsku a Itálii. „Tento rok jsme dokončili unikátní skleněnou plastiku na jachtě pro českého klienta, ale více detailů zmínit nemůžeme,“ uzavírá Dvořák.