Svítá na lepší časy, ukazují data. Kolik teď investoři posílají do startupů a jaké jsou valuace?

Větší objem investičních kol je optimistickým znamením pro startupy, které plánují nabírat investice, píše analytický portál Pitchbook.

Peter BrejčákPeter Brejčák

startup-11

Foto: CzechCrunch

Zakladatelé startupů mohou být optimističtější

0Zobrazit komentáře

Po dvou letech snižování počtu startupových investic, omezování jejich velikostí a i samotných valuací se podle předběžných letošních dat zdá, že svítá na lepší časy. „Při přechodu do roku 2025 údaje naznačují, že nejhorší období poklesů je již za námi a na obzoru by mohlo být oživení aktivity,“ píše analytická společnost Pitchbook, která publikovala report za třetí kvartál tohoto roku o valuacích evropských startupů.

Podle Pitchbooku se totiž zlepšuje celková situace na trzích – v největších zemích klesá inflace a centrální banky snižují úrokové sazby. Oba faktory pak podporují tvorbu nových dealů i jejich velikost. „Větší jistota ohledně makroekonomické situace navíc může vést ke zlepšení vyhlídek na růst tržeb startupů podpořených venture kapitálem,“ popisuje v analýze, kde zároveň ukazuje i samotná data.

Kolik peněz investoři do startupů posílají?

Podle Pitchbooku během třetího kvartálu posílali investoři do evropských startupů více, než jaký byl průměr během roku 2023. Vyšší medián (střední hodnota) investic jednotlivých investorů ve všech fázích má ilustrovat větší sebevědomí napříč celým ekosystémem. Těmito čísly může částečně zahýbat aktuální čtvrtý letošní kvartál, celkový výsledek by ale měl být meziročně lepší.

Při jakých valuacích?

Podobně jako výše investice rostly také valuace a během letoška vykazují lepší předběžné výsledky, než byl průměr loňského roku. „Větší volatilita valuací souvisí s poklesem aktivit v evropském venture kapitálu od roku 2021. Údaje do třetího čtvrtletí 2024 však naznačují, že nejhorší období poklesu bychom mohli mít za sebou,“ píše Pitchbook.

Jak rychle do této investiční fáze startupy dorostou?

Jak dlouho startupům od založení trvá, než uzavřou první a navazující investiční kola? V posledních letech se tato doba s menší investiční aktivitou přirozeně prodlužovala, kvůli čemuž startupy o to víc umíraly. Předběžná letošní data ale ukazují, že dochází ke zlepšení i v této oblasti.

Kolik startupů investoři podpořili?

Jak upozorňuje Pitchbook, zlepšující se ukazatelé u výše jednotlivých investičních kol a jejich valuací ale můžou být zkreslené kvůli pořád menšímu počtu samotných dealů. Tento stav má tendenci průměr zvyšovat.

Vyplatí se ještě letos investici řešit?

Pitchbook v závěru tvrdí: „Zvýšený příliv kapitálu do investičních kol a financování je optimistickým znamením pro zakladatele, kteří chtějí získat kapitál.“ Vyplatí se ale ještě letos rozbíhat vyjednávání o nových investicích? Na to se podívala analytická společnost Carta. Podle jejích dat je prosinec typicky měsícem, kdy se podepisuje nejvíc venture kapitálových investic.

„Většina těchto diskusí však samozřejmě začala již před několika měsíci. Je docela ošemetné začít s plnohodnotným fundraisingem po Dni díkůvzdání ve Spojených státech. Proto je leden obvykle nejslabším měsícem pro uzavírání dealů (a únor není o moc lepší). Jednání o investicích zahájená v novém roce často vrcholí jejich podpisem v březnu,“ upozorňuje Carta.

when-do-venture-deals-close

Foto: Carta

Kdy se uzavírají venture kapitálové investice v průběhu roku

Vše o startupových investicích

Hrál hokej za Boleslav, snil o NHL, ale skončil kvůli zranění. Teď staví LinkedIn pro sportovce

Původem Slovák Kroni Hope v San Francisku buduje startup Graet, po půlroce má 40 tisíc měsíčních uživatelů. Podruhé do něj investoval Miton.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kroni_mus

Foto: Graet

Kroni Hope, zakladatel startupu Graet

0Zobrazit komentáře

Kroni Hope se od profesionálního sportu, vlastního byznysu a dalších peripetií dopracoval k tomu, že ve startupu Graet buduje platformu pro podporu mladých sportovců, kteří často čelí nedostatku kvalitních kontaktů a finanční podpory. Bez jediné koruny investované do marketingu za půl roku fungování aplikace registruje přes 13 tisíc hráčů, zejména hokejistů, a přes 40 tisíc uživatelů. Teď získala další podporu od investorů. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Zainvestovaný startup: Graet

Kdo a kolik investuje: Investiční skupina Miton posílá 600 tisíc eur (15 milionů korun), jde už o její druhou investici. O rozvoj Graetu se za Miton bude starat jeho partner Tomáš Matějček, jenž má z portfolia na starost rovněž například Rossum, Rohlík či Sense Arenu.

Kolik již startup získal: V prvním investičním kole nabral 340 tisíc eur (devět milionů korun), kromě Mitonu se přidaly i fond Kaya VC a studio Budeto.

Co Graet dělá: Buduje aplikaci pro mladé sportovce, v níž spojuje funkce profesní sociální sítě LinkedIn a platformy Patreon, která umožňuje fanouškům finančně podporovat své oblíbené tvůrce, v tomto případě sportovce.

miton-partners

Foto: Miton

Partneři Mitonu: Ondřej Raška, Milan Zemánek, Michal Jirák, Tomáš Hodboď, Tomáš Matějček a Václav Štrupl

Zakladatel: Kroni Hope (nedávno se přejmenoval), jenž se věnoval hokeji, v šestnácti letech podepsal profesionální kontrakt s Mladou Boleslaví. Jak popsal pro Forbes, měl slibně rozjetou kariéru ve slovenské první lize, zranění krční páteře jej ale na několik měsíců vyřadilo ze hry, a i když snil o NHL, nakonec se rozhodl místo sportování dělat trenéra zručnosti. Kromě jiného dostal i nabídku postavit tréninkově letní přípravu hráčů NHL. Z toho vyvinul aplikaci, která jeho práci automatizovala, a po necelých třech letech ji prodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak je Graet velký: Bez investic do marketingu má po šesti měsících provozu 13 tisíc sportovců, kteří si zde vytvořili profil, a 40 tisíc aktivních uživatelů měsíčně. Češi už jsou prý ve výrazné menšině, nejvíc uživatelů má z Kanady a Finska a nejrychleji rostou Spojené státy. Graet se po rozjezdu zaměřil primárně na hokejisty, ale platforma je podle svého tvůrce vhodná pro všechny sportovce, kteří si chtějí vytvářet svoji komunitu fanoušků či zaujmout sportovní agenty. Tým se chce postupně soustředit i na další sporty.

Na co startup plánuje využít investici: Na další rozšiřování počtu sportovců i uživatelů. Hope má globální ambice, což má dokazovat i jeho rozhodnutí přestěhovat se do San Franciska, odkud projekt rozvíjí.

Vše o startupových investicích