Svoji sekačku dováží do celého světa, vznikla přitom v garáži. Život změnila jemu i raněným na bojišti
Sekačky Spider nemají ve světě konkurenci, protože dokážou zdolat téměř jakýkoliv svah. Zakladatel firmy přitom vymyslel první stroj v garáži.
Lubomír Dvořák sestrojil první sekačku v garáži pomocí rýsovacího prkna
Na první pohled to vypadá, že si sem lidé přijíždějí hrát. Před budovou stojí muž, v ruce svírá joystick a ovládá něco, co připomíná větší autíčko. Tady, v Pohledu na Havlíčkobrodsku, ale nevyrábějí hračky, nýbrž sekačky, které poptává celý svět. Ovládané jsou na dálku a zdolají i ten největší svah.
„Pocházím z rodiny, která pracovala v zemědělství, což znamenalo, že se každý rok sekala tráva na sušení. Jezdily tu traktory, ale když přišel svah, vždycky to byl problém, takže musel přijít někdo s kosou nebo křovinořezem. A já jsem to chtěl prostě vyřešit,“ vypráví pro CzechCrunch Lubomír Dvořák, který má dnes firmu s obratem čtvrt miliardy a svoje řešení dodává do celého světa.
Spider je sekačka sestavená speciálně k tomu, aby mohla jezdit právě ve svahu a v dalších nepřístupných terénech. Do čtyřicetistupňového kopce to zvládne bez pomoci. „My ale zvládneme i svah o šedesáti stupních, na kterém by člověk chodil po čtyřech. Stačí sekačku jistit navijákem, který zakotvíte. Že je něco takového potřeba, si přitom sama řekne, od čtyřiceti stupňů začne houkat,“ popisuje Dvořák.
A svahy, které je potřeba posekat, mají opravdu všude. Sekačky se tak posílají třeba do Brazílie, USA, Austrálie, Švýcarska, Německa, Dánska, Itálie nebo Norska. Oblíbili si je také v Japonsku, kde se používají na rýžových polích. V Monaku se zase stroje Spider prohánějí po golfových hřištích, v Paříži sekají kolmé trávníky v Accor Areně, žádná jiná to tam zatím nezvládla. A lze je vidět také na závodním šampionátu Nascar v USA.
Ve Velké Británii je používají na údržbu letiště Heathrow, ale i hradů a zámků. A právě Spojené království bylo vůbec první zemí, kam sekačky expandovaly. Do Ipswiche, odkud pocházel anglický výrobce vřetenových sekaček Jacobsen. Pak si začali všímat další a další.
Odbyt má ale Dvořák i v Česku. „Pavouky“ je možné zahlédnout kolem dálnic i železnice, zákazníky jsou totiž Ředitelství silnic a dálnic a Správa železnic. Poptávají je ale také povodí, vodárenské společnosti či letiště. Vlastní ji tu snad všechny obce, které mají nad dva tisíce obyvatel. „Každá země v Evropě je jiná. Česko je například specifické tím, že každá obec si řeší údržbu okolí vlastní cestou. Má tedy svého údržbáře, svoji techniku. V Rakousku mají silniční společnosti, které udržují jak silnice, tak obce. Využití je tedy různé,“ říká majitel firmy.
Důležitý je na sekačce její podvozek a kola. Otáčejí se stejným směrem, díky tomu stroj seče, i když ho člověk vede jakkoliv, umí se vyhnout stromům, keřům a jiným překážkám, nemusí dojet na konec řady, tam se otočit a jet zase zpátky. „V tom je výjimečný,“ líčí Dvořák. A právě podvozek včetně kol, který vytváří unikátní pohyb po svahu, si nechala firma patentovat. Proto zatím Spider nemá konkurenci. Výhodou je pak také to, že člověk nemusí být u samotného sekání. Stačí stát s ovladačem opodál. Ten, kdo se sekačkou manipuluje, se tak vyhne otřesům a nevdechuje spaliny ani alergeny z trávy, jako když pracuje s běžnou sekačkou nebo traktůrkem.
Nejprodávanější kategorie vyjde na 800 tisíc korun. Má záběr metr dvacet, což je v podstatě ekvivalent ramena u traktoru, a poseká až sedm tisíc metrů za hodinu. Nejdražší řada je také největší, stroj stojí milion, šíří záběru má až dva metry dvacet a zvládne posekat patnáct tisíc metrů čtverečních za hodinu. „Máme spočítáno, že pokud by na té ploše pracoval někdo s křovinořezem osm hodin denně, návratnost investice do sekačky by byla do tří měsíců. Ten stroj je totiž mnohonásobně rychlejší, takže buď můžete sekat patnácti lidmi, nebo jedním Spiderem,“ vysvětluje zakladatel.