Švýcaři vyrobili první invalidní vozík z grafenu. Je nejlehčí na světě a pevnější, než kdyby byl z diamantu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kuschall-superstar-top2
0Zobrazit komentáře

Grafen je nejpevnější známý materiál na světě, který byl objeven teprve před pár lety, a pomalu se dostává do různých oborů. Švýcarská firma Küschall se nyní snaží tento nový materiál využít u invalidních vozíků. Její kolečkové křeslo Superstar má být díky vlastnostem grafenu nejlehčí na světě a také nejpevnější.

Tak trochu náhodou objevili profesoři ruského původu Andre Geim a Konstantin Novoselov v roce 2004 novou supertenkou formu uhlíku, která se strukturou podobala grafitu. Proto nakonec dostala název grafen a jedná se o dosud nejpevnější objevený materiál na světě. V roce 2010 za jeho objev získali Nobelovu cenu za fyziku.

Grafen má se svými vlastnostmi využití v různých oblastech. Samsung z něj vyvíjí baterie, z grafenu se vyrábí i odolné bundy a zkoumají se také příjemnější kondomy nebo kontaktní čočky pro noční vidění. Z grafenu jde ale pochopitelně vytvářet i konvenčnější produkty, jako je například invalidní vozík. Švýcarská firma Küschall díky němu vytvořila pouze 1,5 kilogramu vážící vozík Superstar.

kuschall-superstar1

Moderní invalidní vozík je kompletně z grafenu, což znamená, že má o 30 procent lehčí a o 20 procent silnější konstrukci než klasická kolečková křesla z uhlíkových vláken. „Naším cílem bylo navrhnout nejlepší invalidní vozík na světě, určený pro ty nejaktivnější invalidy,“ uvedl pro Dezeen André Fangueiro, projektový lídr v Küschallu.

michalillich

Přečtěte si takéČeský startup Zuri Michala Illicha získal 600 tisíc eur od Pale Fire Capital na vývoj bezpilotního letadlaČeský startup Zuri Michala Illicha získal 600 tisíc eur od Pale Fire Capital na vývoj bezpilotního letadla

Častým problémem lidí, kteří používají invalidní vozík, je totiž únava rukou a různá zranění horních končetin, protože je příliš přetěžují. Vozík od Küschallu má podle jeho tvůrců tuto zátěž snížit, i díky tomu, že vedle lehčího grafenu jsou blíže rukou umístěna také samotná kola.

Samotná konstrukce má být až 200krát pevnější než ocel a 10krát pevnější než diamant. Struktura grafenu je unikátní v tom, že ji tvoří rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků, díky čemuž má unikátní fyzikální vlastnosti.

kuschall-superstar2

Küschall aktuálně v terénu testuje plně funkční prototyp svého Superstaru, přičemž až se dostane do prodeje, bude každý invalidní vozík přizpůsoben na míru svému uživateli, zejména co se týče opěradla, které pak může být různě přizpůsobováno podle denních potřeb. Švýcarská firma má dobrý důvod podobné inovace zavádět, její zakladatel Küschall Rainer se stal v 16 letech tetraplegikem a tak dlouho nemohl najít práci, až si v roce 1978 založil vlastní firmu na výrobu invalidních vozíků.

kuschall-superstar5
kuschall-superstar4
kuschall-superstar6
kuschall-superstar3
kuschall-superstar7

Podívejte se do nového luxusního interiéru byznysového letadla Boeing 737 BBJ MAX

bbj12
0Zobrazit komentáře

Jedna z největších společností na výrobu komerčních i armádních letadel Boeing se v posledním desetiletí začala čím dál více soustředit nejen na funkčnost, technické parametry a rozmístění jednotlivých prvků v letadlech, ale také na design jejich interiéru. Zvláštní divize Boeing Business Jets (BBJ) se pak mimo toho věnuje i speciálně upraveným letadlům, která slouží především pro ty nejbohatší. Jejich cena totiž hravě přesáhne až 100 milionů dolarů, respektive 2,2 miliardy korun.

Nejnovějším přírůstkem mezi BBJ jsou pak letadla Boeing 737 MAX ve verzi 7 až 9, které se liší především velikostí a některými technickými parametry. Jeden z těchto typů letadel se navíc dočká zcela nového interiéru s názvem Genesis, který má několikanásobně převyšovat svým minimalistickým designem a materiály své předchůdce. Boeing ho představil v americkém Orlandu na konferenci National Business Aviation Association (NBAA).

Uvnitř těchto typů letadel se jednoznačně nemůžete cítit stísněně, speciální uspořádání z nich totiž dělá pojízdnou kancelář s domácností v jednom. Od prostorné koupelny se sprchovým koutem přes ložnici se standardní postelí až po část připomínající konferenční místnost. Interiér lemují přírodní materiály s moderními prvky, včetně stropního osvětlení, které vypadá jako hvězdy na nebi, což vytváří speciální atmosféru při zhasnutí okolních světel.

bbjmax7

Vnější pohled na předchozí generaci Boeing BBJ MAX 7

Běžný Boeing 737 BBJ MAX pojme zhruba dvacítku až padesátku pasažérů, což je až desetkrát méně než u běžného cestovního letadla. Dolet přesáhl s novou verzí 12 900 kilometrů na jedno natankování, což je o bezmála 1 400 kilometrů více než u předcházející generace. Totožnost zákazníků, kteří si tyto typy letadel objednávají, zůstává ovšem standardně utajena. V Česku nicméně jednu z předchozích generací Boeingu 737 BBJ MAX využívá i nejbohatší Čech Petr Kellner.

geewa_1crop

Přečtěte si takéNová hra od českého herního studia Geewa Smashing Four vydělává přes milion dolarů měsíčněNová hra od českého herního studia Geewa Smashing Four vydělává přes milion dolarů měsíčně

Nové modely Boeingu BBJ MAX si objednalo bezmála 20 zákazníků, v červenci to byla například singapurská společnost Seacons Trading. Šlo ovšem stále o BBJ MAX ve verzi 7, osmá generace dorazila k prvnímu zákazníkovi teprve před několika dny. Historicky Boeing v byznysové sérii letadel doručil přes 165 700 kusů.

Pohled do nového luxusního interiéru Boeingu BBJ MAX:

bbj1
bbj2
bbj3
bbj4
bbj5
bbj6
bbj7
bbj8
bbj9
bbj10
bbj11

Foto: Boeing