Švýcarský alpský vlak mění rozchod za jízdy. Designéry má od Ferrari, sedačky a zábavu z Česka
Přes 150 let řešili, jak propojit tři letoviska jedním spojem. Že to jde, označují Švýcaři za technický zázrak. Vlak je ikonou, ke které přispěli i Češi.
Zdejší trať má víc než 115 kilometrů a převýšení přes 900 metrů. Ale větším problémem jsou tu dva různé typy kolejí. Jejich rozchod, tedy vzdálenost jedné od druhé, se mění o skoro půl metru. I když švýcarská letoviska Montreux, Gstaad a Interlaken jsou vyhledávanými turistickými destinacemi, propojit je jedním vlakem se doteď nedařilo. S nápadem, že by to šlo, tu přišli před více než 150 lety. Jenže ne úplně lehkým – k uskutečnění došlo až teď. Významnou stopu u toho nechali Češi.
Vlak GoldenPass Express je malý technický zázrak. Podvozek dokáže za jízdy plynule měnit rozchod z 1000 milimetrů na 1435 a zase zpátky. Výška vagónů se mění o 20 centimetrů podle nástupišť. A v jednu chvíli ve stanici musí vyměnit celou elektrickou soustavu, tedy i lokomotivu. Vagóny ale zvládnou kompletní cestu bez zaváhání a cestující si tak změny vůbec všimnout nemusejí.
Jen na tomto technickém řešení podvozku francouzský výrobce Alstom, který dodává vlaky do celého světa, pracoval 15 let. A pak je tu design. Vagóny nechali navrhnout u společnosti Pininfarina, tedy firmy, která se podepsala pod luxusními supersporty Ferrari. Zbrusu nový vlak GoldenPass Express dal dohromady mnoho zvučných jmen drážního světa. Zařadila se mezi ně hned dvě česká – společnost Passengera, která tu zajišťuje systém podobný infotainmentu známému z letadel, a fryčovický Borcad, jenž sem dodal sedačky.
„GoldenPass Express se zařazuje mezi ostatní ikony švýcarské železnice, a to ve všech kategoriích: inženýrství, designu i digitalizaci,“ říká Jan Kolář, CEO Passengery. Ta zajišťuje připojení vlaků k internetu a v rámci infotainmentu poskytuje cestujícím i digitální služby v podobě dynamických údajů o trase na obrazovkách ve vlaku doplněných o interaktivního turistického průvodce.
Borcad si Švýcaři vybrali pro dodávku sedaček do všech cestovních tříd, včetně té nejluxusnější. Na palubě je totiž kromě první a druhé třídy i oddělení Prestige, celkem 18 křesel o 40 centimetrů vyvýšených proti zbytku vlaku tak, aby si cestující mohli plně užívat výhled z panoramatických oken. Křesla jsou elektricky nastavitelná. Jsou vyhřívaná a otočná – takže pokud chtějí, lidé cestují po směru po celou dobu jízdy vlaku.
Nekonečný internet
„Nabídnout spolehlivou konektivitu uprostřed švýcarských Alp není jednoduché, ale Passengera má roky zkušeností z úspěšných spoluprací s Bernina Expressem či Glacier Expressem,“ popisuje Kolář.
Hovoří o světově známých trasách, které musejí překonávat jak složité povětrnostní podmínky, tak velké převýšení. Bernina je jedna z nejvyšších železničních tratí v Alpách. Glacier Express, „ledovcový vlak“, má trasu vedenou po vysoko položených úzkorozchodných tratích poblíž velkých švýcarských ledovců a pohybuje se přitom ve výšce od zhruba 580 metrů nad mořem až po víc než 2000.