Švýcarský alpský vlak mění rozchod za jízdy. Designéry má od Ferrari, sedačky a zábavu z Česka
Přes 150 let řešili, jak propojit tři letoviska jedním spojem. Že to jde, označují Švýcaři za technický zázrak. Vlak je ikonou, ke které přispěli i Češi.
Zdejší trať má víc než 115 kilometrů a převýšení přes 900 metrů. Ale větším problémem jsou tu dva různé typy kolejí. Jejich rozchod, tedy vzdálenost jedné od druhé, se mění o skoro půl metru. I když švýcarská letoviska Montreux, Gstaad a Interlaken jsou vyhledávanými turistickými destinacemi, propojit je jedním vlakem se doteď nedařilo. S nápadem, že by to šlo, tu přišli před více než 150 lety. Jenže ne úplně lehkým – k uskutečnění došlo až teď. Významnou stopu u toho nechali Češi.
Vlak GoldenPass Express je malý technický zázrak. Podvozek dokáže za jízdy plynule měnit rozchod z 1000 milimetrů na 1435 a zase zpátky. Výška vagónů se mění o 20 centimetrů podle nástupišť. A v jednu chvíli ve stanici musí vyměnit celou elektrickou soustavu, tedy i lokomotivu. Vagóny ale zvládnou kompletní cestu bez zaváhání a cestující si tak změny vůbec všimnout nemusejí.
Jen na tomto technickém řešení podvozku francouzský výrobce Alstom, který dodává vlaky do celého světa, pracoval 15 let. A pak je tu design. Vagóny nechali navrhnout u společnosti Pininfarina, tedy firmy, která se podepsala pod luxusními supersporty Ferrari. Zbrusu nový vlak GoldenPass Express dal dohromady mnoho zvučných jmen drážního světa. Zařadila se mezi ně hned dvě česká – společnost Passengera, která tu zajišťuje systém podobný infotainmentu známému z letadel, a fryčovický Borcad, jenž sem dodal sedačky.
„GoldenPass Express se zařazuje mezi ostatní ikony švýcarské železnice, a to ve všech kategoriích: inženýrství, designu i digitalizaci,“ říká Jan Kolář, CEO Passengery. Ta zajišťuje připojení vlaků k internetu a v rámci infotainmentu poskytuje cestujícím i digitální služby v podobě dynamických údajů o trase na obrazovkách ve vlaku doplněných o interaktivního turistického průvodce.
Borcad si Švýcaři vybrali pro dodávku sedaček do všech cestovních tříd, včetně té nejluxusnější. Na palubě je totiž kromě první a druhé třídy i oddělení Prestige, celkem 18 křesel o 40 centimetrů vyvýšených proti zbytku vlaku tak, aby si cestující mohli plně užívat výhled z panoramatických oken. Křesla jsou elektricky nastavitelná. Jsou vyhřívaná a otočná – takže pokud chtějí, lidé cestují po směru po celou dobu jízdy vlaku.
Nekonečný internet
„Nabídnout spolehlivou konektivitu uprostřed švýcarských Alp není jednoduché, ale Passengera má roky zkušeností z úspěšných spoluprací s Bernina Expressem či Glacier Expressem,“ popisuje Kolář.
Hovoří o světově známých trasách, které musejí překonávat jak složité povětrnostní podmínky, tak velké převýšení. Bernina je jedna z nejvyšších železničních tratí v Alpách. Glacier Express, „ledovcový vlak“, má trasu vedenou po vysoko položených úzkorozchodných tratích poblíž velkých švýcarských ledovců a pohybuje se přitom ve výšce od zhruba 580 metrů nad mořem až po víc než 2000.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPassengera má ale na svědomí další zajímavé projekty – zajištění konektivity pro saúdskoarabské metro v Rijádu, které má být jednou nejdelším na světě se skoro 180 kilometry. Celou délku má pokrýt technologiemi právě česká firma. Přitom i zmíněné metro má mít nejen špičkové technologie, ale být i prostorem pro kochání – uzlovou stanici a okolí ve finanční čtvrti tu navrhlo studio Zaha Hadid Architects.
Podobně se tuzemská firma poprala s tím, jak zajistit připojení pro luxusní katamarán společnosti Austal, který bude brzy brázdit vody ve Francouzské Polynésii. Celkem uvedla Passengera svá digitální řešení pro vlaky, autobusy a další dopravní prostředky na pěti kontinentech. Čeští cestující se s nimi setkají například ve vlacích Pendolino, RailJet, InterJet či ve vybraných EC/IC spojích Českých drah. Aktuálně má nasmlouvané zakázky za více než 10 milionů dolarů, tedy skoro čtvrt miliardy korun.
Borcad je velkým evropským výrobcem železničních technologií. Nabízí řadu produktů pro interiéry vozů, od standardních sedadel pro regionální vlaky až po luxusní sedačky s plně elektrickým ovládáním pro dálkové vlaky. Společnost má třicetiletou historii, za kterou vyrobila téměř 500 tisíc sedadel pro zákazníky po celém světě.