T-Mobile kupuje za 26 miliard dolarů operátora Sprint. Společně mají mít 120 milionů zákazníků

Filip HouskaFilip Houska

tmobile
0Zobrazit komentáře

Na americkém telekomunikačním trhu dochází k obří fúzi, k níž se postupně (a dlouho neúspěšně) schylovalo od roku 2014. Třetí a čtvrtý největší operátor v USA, T-Mobile a Sprint, se spojují dohromady pod „novou“ firmu T-Mobile. Cílem tohoto spojení má být zajištění nižších cen pro zákazníky a rychlejší implementace 5G sítě napříč Spojenými státy.

Právě nasazení vysokokapacitní bezdrátové sítě 5G znamená pro „nový T-Mobile“, který má sídlit ve městech Bellevue (Washington) a Overland Park (Kansas), obrovskou příležitost. Díky všem aktivům, jež mezi sebou firmy nově sdílí, mají v tomto směru předčit další rivaly na telekomunikačním poli USA – AT&T a Verizon.

elonmuskxx

Přečtěte si takéTeslu opouští jeden z nejschopnějších zaměstnanců, který měl na starost vývoj AutopilotaTeslu opouští jeden z nejschopnějších zaměstnanců, který měl na starost vývoj Autopilota

Ohlášená fúze mezi T-Mobilem a Sprintem pochopitelně přináší i nové vedení. Výkonným ředitelem se stane John Legere, který vedl původní americký T-Mobile, a na post provozního ředitele usedne Mike Sievert.

B7B172F9-19FA-4382-B1AD-1D4241DC5F02

Bývalý CEO Sprintu Marcelo Claure a CEO „nového“ T-Mobilu John Legere

Co se týče podílů, 42 procent má držet majoritní vlastník T-Mobilu Deutsche Telekom a 27 procent připadne japonskému investičnímu gigantu SoftBank, jenž byl majoritním vlastníkem Sprintu. Zbytek budou držet ostatní akcionáři, včetně bývalého CEO Sprintu Marcela Claurea, který spolu s CEO SoftBanku Masayoshim Sonem bude i v představenstvu.

https://twitter.com/JohnLegere/status/990622865522348035?s=20

Schválení od administrativy Donalda Trumpa

Celá dohoda, provedená formou výměny akcií, jež ohodnotila Sprint na cca 26 miliard dolarů, bude muset být ještě řádně schválena americkými regulačními úřady a akcionáři. Pokud vše půjde podle plánu, definitivně vznikne telekomunikační gigant s hodnotou okolo 146 miliard dolarů a základnou až 120 milionů klientů.

https://youtu.be/1nsbmtwMrgY

Foto: T-Mobile (reprofoto, YouTube)

Vesmírný projekt Blue Origin Jeffa Bezose vyslal mimo Zemi svoji letos první raketu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Jeff_Bezos_Pad
0Zobrazit komentáře

Jeff Bezos, nejbohatší muž světa a zakladatel gigantu Amazon, nechce ani letos polevovat v jeho vedlejších projektech. Mezi ně se řadí především Blue Origin, vesmírný startup, který se doposud držel spíše v ústraní a byl tak trochu přehlížen ve prospěch SpaceX Elona Muska. Přesto si však dnes připsal další úspěch.

S menším zpožděním totiž dnes odstartovala na svůj první letošní let raketa modelu New Shepard a stalo se tak mimo jiné přesně tři roky od prvního, tehdy ještě neúspěšného startu rakety Blue Origin. První úspěšný let i s vertikálním přistáním si Blue Origin připsalo v listopadu 2015 a booster z této mise použilo ještě čtyřikrát. Současný, v pořadí třetí New Shepard, letěl do vesmíru dnes podruhé.

elonmuskxx

Přečtěte si takéTesla čelí inspekci kvůli pracovním podmínkám ve své továrněTesla čelí inspekci kvůli pracovním podmínkám ve své továrně

Celkem již osmý start proběl bez jediného technického problému, mimo několika odložení kvůli bouři a finálním bezpečnostním kontrolám. Raketa vystartovala z amerického Texasu a při svém letu přesáhla rychlost 3500 kilometrů za hodinu, poté se vrátila k Zemi k hladkému, automaticky řízenému přistání.

blueshepard

Start rakety při poslední misi

Při dnešní misi byl na palubě New Shepardu pouze „Manekýn Skywalker“, ještě tento rok by však měla totožná kapsle vynést na oběžnou dráhu lidské pasažéry. Stejně jako dnes se bude jednat o několikaminutový let, kdy se kapsle za letu oddělí od boosteru, a přistane zpět na Zemi za pomocí padáků. Booster samotný pak přistane vertikálně, stejně jako v minulosti.

https://twitter.com/blueorigin/status/990339199596298240

Budoucí plány Blue Origin však sahají mnohem dále než na oběžnou dráhu Země. Již dříve Jeff Bezos oznámil, že v případě kolonizace Měsíce chce na jeho povrch dovážet náklad pomocí rakety Blue Moon, která by měla unést až 4,5 tuny. Jedná se však o koncept, který je v tuto chvíli na papíře, stejně jako jiná raketa od Blue Origin zvaná New Glenn. Ta by proporcemi, fungováním i funkcí měla přímo konkurovat raketám od SpaceX, do vesmíru se však dostane nejdříve v roce 2020.

Korporátní konkurence nezaspává

Zatímco na poli relativně nových značek tedy lze očekávat konkurenční boj mezi startupy Blue Origin a SpaceX (respektive raketami New Glenn a Falcon Heavy), v trendu opakovaně použitelných raket se chce v budoucnu angažovat i kooperace gigantů Lockheed Martin a Boeing. Jejich raketa zvaná Vulcan by měla být podle únorových zpráv schopna letu v roce 2023 a po funkční stránce chce nahradit současné rakety Delta IV Heavy.

blue-origin

New Shepard

Foto: Blue Origin