Tak populární, že už je nikdo nechce. Funko vyhazuje zásoby figurek za více než půlmiliardu
Jsou všude – okupují hračkářství, knihkupectví, supermarkety i internet. Zdá se ale, že narazily na svůj vrchol. A poličky lidí jsou už plné.
Možná se vám na ni zrovna práší na poličce. A pokud figurku Funko Pop doma ještě nemáte, nejspíš ji brzy dostanete, protože číhá skoro v každém hračkářství, knihkupectví i některých supermarketech, tedy ideální dárek na poslední chvíli. Je až k neuvěření, že na plastových postavičkách s velkými hlavami, drobným tělem a chytrým marketingem dělá jejich výrobce tržby vysoce přes miliardu dolarů. Ale jak se říká, všeho moc škodí. A palety figurek v hodnotě desítek milionů dolarů teď budou mít nového sběratele – skládku.
Daleko předtím, než praskl pytel se sběratelskými postavičkami Funko Pop, měl jistý Mike Becker problém s tím, že nedokázal do svého domu sehnat cenově dostupnou pokladničku na mince s logem známého fastfoodového řetězce Big Boy. Proto se s restaurací dohodl na tom, že si od ní koupí práva a bude takzvaná prasátka s logem Big Boy vyrábět sám. To také udělal, příliš mnoho lidí je ale od něj nekupovalo, proto tento plán poslal do kytek. Vášeň pro práci s popkulturními věcmi mu ale zůstala. Psal se rok 1998.
První figurky začínající firmy Funko se sídlem v americkém státě Washington vycházely z oblíbené série špiónských filmů Austin Powers. Pak si vzala na paškál legendárního nepřítele Vánoc Grinche i pár maskotů typických amerických cereálií. A dospělo to až do fáze, kdy je společnost zalistovaná na burze Nasdaq, má skoro 1 500 zaměstnanců a licence snad na všechny popkulturní filmové, televizní i herní franšízy. Ať už byste měli jakékoliv zájmy a záliby, figurka Funko Pop je nepochybně pokryje.
Jak se ale zdá z nedávno zveřejněných finančních výsledků firmy za uplynulé čtvrtletí, možná už se dostala na svůj vrchol. Výstražnou sirénou se stala výsledovka – zatímco ve čtvrtém kvartálu předloňského roku byla v zisku okolo 17 milionů dolarů (375 milionů korun), v posledním čtvrtletí se propadla do ztráty 46,7 milionu dolarů (jedna miliarda korun). A jedním z hlavních důvodů jsou její zásoby figurek, kvůli kterým si musela pronajmout několik dalších skladů, což hospodaření ovlivnilo.