Podívejte se na samořídící technologii profesora z Princetonu, která využívá pouze běžné kamery

Adam ŠenkAdam Šenk

ff2
0Zobrazit komentáře

Mohlo by se zdát, že v oblasti samořiditelných aut je tolik velkých a silných hráčů, že zde není prostor pro malé startupy. To si ovšem nemyslí Jianxiong Xiao, zakladatel a CEO firmy AutoX, který se rozhodl konkurovat společnostem jako Tesla, Uber nebo Google. Dr. Xiao ještě na jaře minulého roku pracoval v akademické sféře.

Svým studentům a kolegům z laboratoře počítačového vidění a robotiky na Princetonské univerzitě byl známý pod přezdívkou “Profesor X”. O půl roku později se ovšem odstěhoval z New Jersey do Silicon Valley, kde začal pracovat na unikátním projektu – společnosti AutoX, která získala kalifornskou licenci pro testování samořiditelných vozidel a zařadila se tak po bok dalších 20 společností, které ji mají.

jancharouz

Přečtěte si takéJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v ČeskuJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v Česku

Před několika dny pak AutoX na svém webu představila video, ve kterém ukazuje prototyp jejich systému v akci. Zajímavé je, že vidíme auto jak v běžném provozu, tak v různě ztížených podmínkách, jako je déšť nebo oblačná noc – to jsou totiž situace, které běžně dělají samořiditelným vozidlům potíže. Auto navíc není vybaveno žádnými drahými komponenty, jako je například lidarový senzor, radar nebo GPS modul.

Vozidlo je osazeno jen několika obyčejnými kamerami, každá v ceně pouhých 50 dolarů, což jde naproti jednomu z hlavních cílů Profesora X, který chce, aby jejich řešení bylo co nejlevnější. Společnost AutoX nechce vyrábět auta, chce připravit “operační systém”, který bude moci jakýkoliv výrobce osobních i nákladních automobilů integrovat do svých produktů. Bude určitě zajímavé sledovat, jestli se tato vize povede Profesoru X a jeho týmu naplnit.

princeton
Foto: Princeton, Faraday Future

Přepravním službám se v Česku daří. Liftago, Uber i Taxify vyrostly za rok o stovky procent

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Od doby, co nadnárodní gigant Uber vstoupil na český trh uplynulo už dva a půl roku. V září 2015 se v Praze objevilo i estonské Taxify a česká služba Liftago tu funguje dokonce už od roku 2013 a tak se nabízí otázka, která z těchto tří služeb vévodí českému přepravnímu rybníčku. Na to se pokusí odpovědět následující statistiky. Slovenský Hopin, které v Česku působí od května 2015, na opakované žádosti o poskytnutí dat nereagovalo, ve srovnání tudíž chybí.

Obliba přepravních služeb roste

Všechny tři sledované subjekty ─ Uber, Liftago a Taxify ─ si udržují startupový charakter a za poslední rok vyrostly o stovky procent.  Hlavním ukazatelem růstu je v tomto případě meziroční vzestup počtu jízd uskutečněných v Česku. U Uberu tento údaj činí 160%, u Liftaga dokonce  270%. Vůbec nejrychleji rostoucím je ale v tuzemsku z tohoto pohledu Taxify, které v meziročním srovnání uskutečnilo o 400% jízd více.

jancharouz

Přečtěte si takéJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v ČeskuJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v Česku

Tisíce aktivních řidičů

To, že Taxify bude v Česku ještě rychle růst naznačují i jeho počty aktivních řidičů. Těch, kterých uskutečnilo alespoň jednu jízdu měsíčně bylo minulý měsíc pouze 584, je to však 145 % nárůst oproti únoru 2016. Dva ostatní, zajetější konkurenti už toto číslo měří dokonce v tisících. Liftago registruje při stejném měřítku 1300 aktivních řidičů a jejich početní nárůst nesleduje, protože ho limituje čekací listinou, která v současné době čítá několik stovek jmen.

Uber uvádí číslo 1100, v jeho případě jde o 70 % meziroční růst. Uber však definuje aktivního řidiče čtyřmi, nikoliv jednou jízdou měsíčně jako jeho konkurenti, reálně tedy může mít řidičů o něco více.  Ve své podstatě je počet aktivních řidičů jediným údajem, který může vystihnout velikost každé z firem, neboť celkový počet jízd firmy obvykle neuvádí.

TOP GUN: MAVERICK

Přečtěte si takéRežisér F1 plánuje třetí Top Gun. Ten druhý je vedle něj malý, říkáRežisér F1 plánuje třetí Top Gun. Maverick má čelit ještě větším problémům a krizi než dřív

V čem se všechny tři služby takřka neliší je dojezdový čas. Uberu se ho v Praze povedlo zkrátit z necelých 12 minut na 5, řidič Liftaga přijede za 5,5 minuty a Taxify dostane řidiče k zákazníkovi průměrně za 6 minut. Liftago také vyzdvihuje fakt, že má nejlépe hodnocenou taxi aplikaci v Evropě. S 4,7 hvězdičkami za sebou nechává jak Uber (4,3), i Taxify (4,4).

Obecným trendem, který potvrzuje Uber i Liftago, je, že oproti dříve běžné praxi, kdy se přepravní aplikace využívaly zejména v nočních hodinách, se stále více objevují lidé cestující dopoledne do zaměstnání a odpoledne ze zaměstnání. Zdánlivě je to příliš drahá alternativa oproti ježdění vlastním autem nebo MHD, její smysl a možnou finanční výhodnost ale vysvětlil spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch:

„Pro lidi, co mají hodnotu svého času vyšší než je 500 korun na hodinu a nebydlí příliš daleko od centra, je už nyní výhodnější kombinovat Liftago a MHD. Platí to ještě víc pro lidi, co nepotřebují auto na víkend, na cesty mimo město. Navíc teď, když jsou v Česku carsharing služby typu Car4Way nebo AJO, jsou úplně pokryty činnosti, na které by jinak bylo potřeba vlastní auto. Začínající SmileCar to třeba ještě urychlí.“

taxify