Tatérská legenda Michal Burda provozuje úspěšný koloniál v Praze. Nyní otevírá nový podnik v Táboře
Po dvou týdnech je tady další porce novinek z české gastronomické scény v podobě newsletteru Deli. Tentokrát zavítáme kromě Prahy také do Tábora a Brna.
Zdá se, že počasí se konečně trochu umoudřilo. Příroda kvete a společně s ní kvetou i rozličné gastronomické novinky, které se tentokrát vylouply napříč celým Českem. Za skvělým jídlem a pitím tak můžete vyrazit do nového podniku v Táboře, který zde otevřel zakladatel populárního tetovacího studia Tribo Michal Burda, a na jedinečný sushi zážitek pak můžete třeba do Brna. V Praze se ale, jako vždy, také nudit nebudete.
Trikoloniál v Táboře
Michal Burda v devadesátých letech spoluzaložil legendární tetovací studio Tribo. Pak ale potřeboval změnu. Řekl si, že by se mu líbila „lepší večerka“, proto na pražské Nikolajce otevřel Trikolonial – trochu obchod, trochu kavárnu, trochu vinárnu, místo, které si nejen mezi obyvateli Smíchova získalo velkou oblibu. A nyní se rozkročil až na jih Čech, konkrétně do milovníky gastronomie vyhledávaného Tábora. S manželkou Marií totiž před několika lety koupil nedaleko jihočeského města dům, místo jim tak bylo čím dál bližší.
„Myšlenka na táborské Triko vznikla tak, že Marie je původně z Tábora – a před několika lety jsme koupili v jeho blízkosti starý dům, který rekonstruujeme a kde bude také malá výrobna na naše domácí produkty. Když jsme se dozvěděli, že ke konci roku 2022 končí bistro T10 na Pražské ulici kousek od Žižkova náměstí, které má hladové okno, tak jsme se rozhodli prostor převzít,“ říká Burda.
Foto: Michal Burda
Michal Burda, spolumajitel Trikolonialu
V táborském Triku se díky větší kuchyni mnohem více vaří. Burdovi spojili síly s Vojtou Kaláškem, šéfkuchařem, který mimo jiné působil v Amaso a je expertem na sušení masa. „Přímo v lokále tedy logicky budeme mít velkou lednici na sušení masa a budeme se věnovat výrobě vlastních sušených šunek a salámů. Díky hladovému oknu budeme fungovat také jako moderní bufet, takže budeme mít stálou nabídku jídel do ruky z kvalitních surovin, burgery, trhané, sekanou v housce, párek v rohlíku, ale také polévky a různé denní specials,“ dodává Burda.
K tomu piva z malých pivovarů, výběrovou kávu z italského stroje Faema E61 z roku 1965, naturální vína, kombuchu, dvojctihodné koláče a spoustu dalších dobrot. Jídlo a pití si mohou hosté vychutnat u bufetového stolku před oknem, na baru nebo na dvorku ve vnitrobloku.
Před deseti lety se Josef Dvořák rozjel po Evropě, aby zjistil, jak se za hranicemi chovají slepice. Narazil přitom na automat, kde si lidé mohou jednoduše koupit vejce, nehledě na den a hodinu. Rozhodl se tak něco podobného zavést i v Česku. Po devíti letech tady provozuje šestnáct vejcomatů, kde prodává čerstvou nadílku přímo od slepic. Automatů na zemědělskou produkci přitom na českém trhu přibývá.
Josef Dvořák ze Statku Dvořák u Dolních Břežan se snaží mít automaty tam, kde si lidé budou moci nakoupit i v noci. Výjimku ale už udělal – vejcomat sídlí například v centru Bořislavka. „V zahraničí se budovy s automaty na noc často zavírají. Já jsem se tomu bránil, ale pak jsem zjistil, že na tom nemusím bazírovat, protože lidé si to najdou. A navíc málokdo nakupuje o půlnoci. Jinak je ale devadesát procent našich automatů přístupných čtyřiadvacet hodin denně,“ říká Dvořák pro CzechCrunch.
Šestnáct vejcomatů lidé najdou převážně na jihovýchodě Prahy a za ní, jedinou výjimku tvoří právě Bořislavka, přičemž další rozšíření zatím Dvořák nemá v plánu. Tam, kde jsou čerstvá vejce nejvíc nedostatkovým zbožím, tedy v centru Prahy, by vejcomat umístil rád, momentálně k tomu ale nebyly vhodné podmínky. „Narážím na problém s nájmy, které jsou za jiných podmínek. Je to pak spíš o finančních limitech. Prodávat vejce není stejné jako prodávat Red Bully,“ říká Dvořák s tím, že třeba s obchodním centrem na Chodově se nedomluvil.
Foto: Statek Dvořák
Vejcomat je na několika místech kolem Prahy, například v centru Bořislavka
Vejcomaty statek obsluhuje zhruba jednou za dva dny. Jeden automat má sice kapacitu šest set vajec, Dvořák ale lpí na tom, aby byla vejce opravdu čerstvá. Byť podle norem je vejce čerstvé jednadvacet dní od snášky, v jeho hantýrce to znamená asi pět dní. „Snažíme se prodávat velmi čerstvá vejce,“ komentuje farmář s tím, že podobně to funguje i na statku.
Výhoda vejcomatů je podle něj právě v tom, že má kontrolu nad tím, v jakém stavu se k zákazníkům dostanou, protože na prodej v supermarketech by nedohlédl. Co se týče pořizovací ceny, levná záležitost takový automat úplně není – jeden vyjde zhruba na 250 tisíc korun. Snad i proto prý Dvořákovi doma říkají, že to má víc nevýhod než výhod. Jenže jedna stránka je podle zemědělce podnikání a druhá marketing.
Podestýlkové vejce velikosti S prodává Dvořák za čtyři koruny, což už se dnešním cenám vajec, která jsou navíc od slepic z klecového chovu, snadno vyrovná. Výhodou je, že statek ve Středních Čechách dbá na pohodu slepic, a tak nyní končí i s podestýlkovým chovem a najíždí pouze na chov v mobilních kurnících. „Přesouvám slepice z podestýlek pomalu ven, protože to je nejen lepší pro ta zvířata, ale i pro mě, protože tam chodím raději. Práce s tím je víc, ale je to práce hezčí,“ říká farmář.
Zatímco vejcomaty jsou na trhu už od roku 2014, teprve předloni otevřel Farmářský dům Vrchlabí automat na maso. „Dřív jsme prodávali maso na dvoře osobně, ale vzhledem k tomu, že jsme celá rodina pracovně na farmě vytížena, často na nás lidé museli čekat a někdo z nás musel nechat práce a jít prodávat maso,“ vypráví Kateřina Basařová z rodinné Farmy Basařova.
„Stávalo se i to, že občas nikdo z nás nebyl doma a zákazník tak odjel bez masa. Automat na maso je tedy skvělý způsob, jak zákazníka kdykoliv uspokojit a zároveň se moci věnovat jiné práci na farmě,“ doplňuje.
Zákazníci si díky automatu mohou pro maso přijet v jakoukoliv denní hodinu každý den v týdnu. Jeden automat je přitom přímo na farmě v obci Prosečné, další se nachází v automatové prodejně ve Vrchlabí, kde jsou rovněž automaty sloužící pro výdej zboží z e-shopu. Do budoucna uvažují o umístění dalšího stroje, konkrétní plány se ale vykrystalizují až podle poptávky.
Foto: Farma Basařova
Masomat provozuje Farma Basařova
Rodinná farma je majitelem i provozovatelem automatů a z velké většiny se v nich prodávají také její výrobky. Jde hlavně o hovězí maso a zvěřinu. Ta je z honitby Malé Labe Prosečné, kterou má farma v pronájmu. „Máme ale také pár okolních farmářů nebo menších producentů, kteří nám dodávají své výrobky. Ty pak v automatech prodáváme také,“ líčí Basařová.
Po stránce doplňování se masomaty plní zpravidla jednou denně, v pátek a sobotu dokonce dvakrát. Podle Basařové ale záleží na sezóně. Přibližně prý automaty projde jeden kus dobytka za týden, přičemž k dispozici jsou například sumeček africký z farmy z Prostředního Lánova, hovězí masné výrobky z Biofarmy Pod Hájkem a další produkty.
Na začátku letošního roku otevřel v Brně-Kohoutovicích také automat na ovoce a zeleninu. O jeho umístění usilovala sama městská část, stroj nicméně vlastní jeden ze zemědělců, Petr Grunwald. V místním automatu je možné si nakoupit čerstvá jablka, cibuli, česnek nebo brambory. Ovoce a zelenina je přitom regionální. Automat se doplňuje denně, díky speciálnímu vybavení jeho provozovatel dokonce ví, jaká je v něm momentálně kapacita.
Ovoce a zelenina z výdejního stroje vzbudila v Brně-Kohoutovicích velký zájem, městská část má proto už další plány. „Zvažujeme umístnění obdobného automatu na vejce v horní části Kohoutovic,“ uvedl pro CzechCrunch starosta městské části Jakub Hruška.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.