Taxikáři už nemusí mít taxametr, svítilnu ani znát místopis. Bolt i Uber změny vítají, Liftago očekává zhoršení dopravy

Peter BrejčákPeter Brejčák

taxi-praha

Změny v legislativě reagují na digitalizaci taxikářského prostředí

0Zobrazit komentáře

S prvním červencem vstoupila v platnost novela zákona o silniční dopravě, která narovnává podmínky pro působení „klasických“ taxislužeb a firem přepravujících zákazníky pomocí aplikací, jako jsou Uber či Bolt. Změny tak reagují na dlouhodobé trendy a digitalizaci odvětví, které se díky nim podle oslovených firem přesouvá do 21. století.

„Dosavadní legislativa byla obtížně vymahatelná, což zejména zahraniční společnosti využívaly a zákon často obcházely, zatímco české taxislužby jím byly svázány,“ míní Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf Liftaga. Nově platnou legislativu, kterou sněmovna schválila už v březnu, vítají ve své podstatě všechny strany.

„Novela rozhodně posouvá taxislužbu v Česku do 21. století, protože reflektuje, že v oboru se udál nějaký technologický pokrok, především v oblasti GPS navigací, aplikací či smartphonů. Je dobře, že sektor, kde se v minulých letech projevil bouřlivý vývoj v oblasti technologií, bude mít moderní pravidla a přinese jistotu,“ říká pro CzechCrunch Ondřej Pirohanič za Asociaci řidičů alternativních taxislužeb.

Místo taxametru stačí aplikace

Mezi největší novinky, jimiž legislativa reaguje právě na nástup digitálních platforem, patří možnost využívat mobilní aplikaci místo klasického taxametru. Zákazník v takovém případě musí znát cenu přepravy před samotnou jízdou a potvrzení o jízdě mu musí být zasláno ihned po jejím ukončení. Takovým způsobem doteď fungoval například Uber.

„Schválená regulace bude přínosem jak pro řidiče, tak i pro všechny pasažéry. Novou právní úpravu velmi vítáme, protože se jedná o jednoznačnou regulaci, která reaguje na potřeby moderní společnosti, podpoří vyšší kvalitu služeb a vytvoří rovné podmínky pro všechny na trhu,“ reaguje pro CzechCrunch mluvčí Uberu Luisa Elsterová.

ondrej-kratky

Foto: Jan Husák/CzechCrunch

Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago

„Pozitivní je, že pro spotřebitele nedojde k omezení ve výběru služeb. Dá se předpokládat, že na trhu budou působit stejné společnosti a objeví se i nějaké nové. Ty budou moci nabízet cenu za jízdu dle taxametru, fixní cenu známou ještě před zahájením jízdy nebo cenu smluvní – například cena za rozvoz lidí z hotelu nebo svatby,“ doplňuje Krátký z Liftaga.

Ve zmiňovaném případě, kdy řidič jízdu neúčtuje taxametrem, ale například aplikací, nemusí mít na střeše ani svítilnu – pro ty s taxametrem je však nadále povinná. Všechny taxíky budou muset mít nově pro lepší identifikaci samolepky, přičemž vozy zaregistrované po dnešním dni tak musí učinit ihned, dříve registrovaná auta pak do konce roku.

Zásadní změna, kterou novela přináší, je odpovědnost zprostředkovatelů jízd, tedy dispečinků nebo provozovatelů mobilních aplikací. Ty teď musí zaručit, že jejich řidiči splňují zákonné požadavky a provozují vůz registrovaný k taxislužbě. Případné pokuty za porušení může dostat řidič i zprostředkovatel.

Konec zkoušek z místopisu a celostátní databáze řidičů

Z pohledu samotných taxikářů je největší změnou zrušení zkoušek znalosti místopisu, obsluhy taxametru či právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Novinkou je také změna evidence řidičů, kdy místně příslušné úřady nově nahradí celostátní databáze. Díky tomu se budou moct řidiči registrovat například v Brně a jezdit v Ostravě.

„Odstranila se tak zbytečná bariéra, která jednotlivým řidičům bránila ve vstupu na trh. Například při konání velkých festivalů jako Colours of Ostrava nebo Karlovy Vary budou moci ve městě nabízet své služby nejen řidiči místní, ale také ti z okolních měst. Odstranění zkoušek tak přinese výhody pro zákazníka především ve městech, kde aplikace typu Bolt doposud nepůsobí,“ míní Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

bolt-aplikace

Foto: Bolt

Aplikace Bolt

Tímto krokem zároveň dochází k omezení práv měst a obcí, které ztratí informace i kontrolu nad tím, kolik taxikářů v nich jezdí. Magistráty nebudou moct ovlivňovat ani barvu aut či počet dveří, zůstává jim ale možnost regulovat druhy paliv, emisní stupně či rozměry aut. Takové možnosti jsou však podle šéfa Liftaga nedostatečné.

„Když dám extrémní příklad, tak povolení komerčně vozit lidi nově dostane odpovědný podnikatel, korejský turista s fotoaparátem, stejně tak jako cizí žadatel souzený v zahraničí za ublížení na zdraví. Novelizace jde sice správným směrem, ale je výsledkem neinformovaných politických tlaků a lobbingu zahraničních společností, kterým pramálo záleží na kvalitě prostředí, ve kterém podnikají,“ podotýká Krátký.

„Tlak na dopravní situaci vzroste ve všech větších městech. Pouze v Praze se za posledních pět let zdvojnásobil počet řidičů.“

Podle spoluzakladatele české přepravní aplikace, která se stále více přesouvá i do oblasti městské logistiky, nové změny legislativy přinesou také další negativní vlivy, zejména zhoršení dopravní situace ve velkých městech. Česká republika podle Krátkého v dobrém i zlém kopíruje západní praxi, aniž by se stát snažil využít poznatky z jiných zemí a předešel tak negativním dopadům.

„Tlak na dopravní situaci vzroste ve všech větších městech. Pouze v Praze se za posledních pět let zdvojnásobil počet řidičů na současných téměř 11,5 tisíce, přičemž do tohoto počtu nebyly započítány tisíce řidičů, kteří jezdili pro zahraniční společnosti a zůstávali v ilegalitě. Největší podíl na tomto nárůstu mají řidiči bez taxametru, jejichž počet narostl za pět let více než osminásobně, na čemž mají největší podíl zahraniční společnosti,“ říká Krátký.

taxi-svitilna

Pokud taxikáři nevyužívají taxametr, nemusí mít na střeše svítilnu

Pozitivněji však situaci vidí konkurenční Bolt, podle kterého se trh příliš nezmění a taxíky ulice velkých měst neucpou. Jako příklad uvádí zavádění podobné legislativy v Estonsku (kde novela odstraňující zkoušky platí již několik let), na Slovensku (kde zkoušky nejsou povinné více než rok) či v Polsku (kde byly odstraněny od ledna letošního roku).

„Co se týká dopravní situace, nestalo se tam vůbec nic a stejný scénář lze očekávat i v Praze. Naopak věříme, že díky cenové dostupnosti odvozu skrze aplikace lze dlouhodobě očekávat pokles ve vlastnictví vozidel. Lidé místo auta budou využívat MHD, která je stále výrazně nejlevnější možností. V okamžiku, kdy budou potřebovat auto, svezou se Boltem nebo jinou aplikací. Parkování a dopravě by to mělo z dlouhodobého hlediska pomoci, krátkodobě se nestane nic,“ předpovídá Roman Sysel, jehož služba Bolt se v Praze pustila i do rozvozu potravin.

Na rozdíl od hlavního města se změny v zákoně podle Sysla nejvíc projeví v krajských městech, kde regionální manažer Boltu vidí neúměrně vysokou cenu za přepravu a zároveň bídnou kvalitu služby. Firma proto bude v krajských metropolích v blízké době sledovat situaci a vyhodnocovat příležitosti pro případnou expanzi. V roce 2018, kdy aplikace fungovala pod názvem Taxify, se přitom po soudním sporu s Liftagem z Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic stáhla.