Technický a sociální experiment. Umělá inteligence sama obstarává a tvoří český sebevzdělávací web
Lidé už pro určitý obsah nejsou potřeba, říká Petr Brzek, který nechal program GPT tvořit jeho web. A varuje proti rizikům, jež s sebou AI nese.
Na první pohled celý web vypadá „normálně“. Nachází se na něm klasický seznam článků, které se tematicky věnují oblasti sebevzdělávání – jak maximalizovat svou produktivitu, pět kroků k uvolnění potenciálu či třeba devět tipů pro úspěšné manželství. Texty doprovází obyčejné obrázky z databanky. Vše ale automaticky píše i publikuje umělá inteligence, která obsah navíc překládá do různých jazyků a také ho dává na sociální sítě.
„Jde o obsah, který je velmi ‚zřejmý‘ a dlouhodobě stejný. Každý rok se publikují tisíce knih o tom, jak být lepší a jak si organizovat úkoly. Jejich kvalita je téměř identická, až na příběhy autorů, kolem nichž se ty stejné rady točí. Pro takový typ obsahu ale nejsou potřební lidé, náklady na jeho tvorbu se blíží nule,“ líčí pro CzechCrunch Petr Brzek.
Jedenatřicetiletý tvůrce webu Mindhaste.com je úspěšný startupista. Společně s dalšími třemi společníky založil startup Avocode, který v roce 2021 prodali za stovky milionů korun. „Baví mě umělá inteligence, s GPT experimentuju již dva roky. V tomto případě jde i o sociální experiment, zda to budou lidé číst a sdílet si to,“ přibližuje Brzek motivaci, proč se do projektu pustil.
„Běžní lidi nejsou schopni vůbec detekovat, jestli ty články píše člověk nebo stroj. Ani je nenapadne, že by to mohla psát umělá inteligence. Podívejte se třeba jen na babičky, které věří všemu, co na internetu vidí včetně řetězových mailů,“ pokračuje. Navzdory tomu, že jde o obecný obsah, kterého již na trhu existuje hodně, lidé mají neustále potřebu návody na sebezdokonalování konzumovat, tvrdí.
What happened to book publishing? pic.twitter.com/dggW78FDMI
— Justin Murphy (@jmrphy) February 13, 2023
Experimentální web – jenž minimálně zatím funguje neziskově – spustil Brzek v listopadu, aktuálně produkuje tři články denně a automaticky je také posílá na sociální sítě. Brzkovi přitom vždy jen přijde notifikace na Slack, že k těmto krokům došlo, a může tak zkontrolovat, jestli je obsah v pořádku. Nastavení všech nutných procesů mu trvalo týden, ovšem jen pár hodin denně, které si našel vedle svého zaměstnání na plný úvazek.
Klasické texty později z obsahového hlediska doplnil také o Q&A články a začal přidávat i „obrázky s moudry“ či s motivačními citáty, které v jiných podobách můžete na sociálních sítích zahlédnout běžně. Zatímco tvorba textů i obrázků je jednoduchá, již teď Brzek přemýšlí nad další úrovní. „Oříškem bude automatizovaná tvorba videí na YouTube, aby měla přirozené střihy a chování. To chce ještě čas a trochu pokroku, ale tvorba takových nástrojů nebude trvat dlouho,“ míní.
Na samotném webu se přímo přiznává k tomu, že obsah generuje umělá inteligence. „Není to žádné tajemství. Ale vím, že hodně tvůrců se k tomu nepřizná,“ říká Brzek a odvolává se také na morální stránku. „Obecné tipy jsou za mě v pohodě, nic o nikom netvrdím a nevytvářím lživý obsah. Tvorba fake news je ale hodně snadná, pro mě je to už ale za hranou a do budoucna to bude hodně velký problém.“