Technický a sociální experiment. Umělá inteligence sama obstarává a tvoří český sebevzdělávací web

Lidé už pro určitý obsah nejsou potřeba, říká Petr Brzek, který nechal program GPT tvořit jeho web. A varuje proti rizikům, jež s sebou AI nese.

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-brzek-boxed

Foto: PB

Petr Brzek staví projekty na umělé inteligenci

0Zobrazit komentáře

Na první pohled celý web vypadá „normálně“. Nachází se na něm klasický seznam článků, které se tematicky věnují oblasti sebevzdělávání – jak maximalizovat svou produktivitu, pět kroků k uvolnění potenciálu či třeba devět tipů pro úspěšné manželství. Texty doprovází obyčejné obrázky z databanky. Vše ale automaticky píše i publikuje umělá inteligence, která obsah navíc překládá do různých jazyků a také ho dává na sociální sítě.

„Jde o obsah, který je velmi ‚zřejmý‘ a dlouhodobě stejný. Každý rok se publikují tisíce knih o tom, jak být lepší a jak si organizovat úkoly. Jejich kvalita je téměř identická, až na příběhy autorů, kolem nichž se ty stejné rady točí. Pro takový typ obsahu ale nejsou potřební lidé, náklady na jeho tvorbu se blíží nule,“ líčí pro CzechCrunch Petr Brzek.

Jedenatřicetiletý tvůrce webu Mindhaste.com je úspěšný startupista. Společně s dalšími třemi společníky založil startup Avocode, který v roce 2021 prodali za stovky milionů korun. „Baví mě umělá inteligence, s GPT experimentuju již dva roky. V tomto případě jde i o sociální experiment, zda to budou lidé číst a sdílet si to,“ přibližuje Brzek motivaci, proč se do projektu pustil.

„Běžní lidi nejsou schopni vůbec detekovat, jestli ty články píše člověk nebo stroj. Ani je nenapadne, že by to mohla psát umělá inteligence. Podívejte se třeba jen na babičky, které věří všemu, co na internetu vidí včetně řetězových mailů,“ pokračuje. Navzdory tomu, že jde o obecný obsah, kterého již na trhu existuje hodně, lidé mají neustále potřebu návody na sebezdokonalování konzumovat, tvrdí.

Experimentální web – jenž minimálně zatím funguje neziskově – spustil Brzek v listopadu, aktuálně produkuje tři články denně a automaticky je také posílá na sociální sítě. Brzkovi přitom vždy jen přijde notifikace na Slack, že k těmto krokům došlo, a může tak zkontrolovat, jestli je obsah v pořádku. Nastavení všech nutných procesů mu trvalo týden, ovšem jen pár hodin denně, které si našel vedle svého zaměstnání na plný úvazek.

Klasické texty později z obsahového hlediska doplnil také o Q&A články a začal přidávat i „obrázky s moudry“ či s motivačními citáty, které v jiných podobách můžete na sociálních sítích zahlédnout běžně. Zatímco tvorba textů i obrázků je jednoduchá, již teď Brzek přemýšlí nad další úrovní. „Oříškem bude automatizovaná tvorba videí na YouTube, aby měla přirozené střihy a chování. To chce ještě čas a trochu pokroku, ale tvorba takových nástrojů nebude trvat dlouho,“ míní.

Na samotném webu se přímo přiznává k tomu, že obsah generuje umělá inteligence. „Není to žádné tajemství. Ale vím, že hodně tvůrců se k tomu nepřizná,“ říká Brzek a odvolává se také na morální stránku. „Obecné tipy jsou za mě v pohodě, nic o nikom netvrdím a nevytvářím lživý obsah. Tvorba fake news je ale hodně snadná, pro mě je to už ale za hranou a do budoucna to bude hodně velký problém.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám Brzek se soustředí hlavně na pozitivní aspekty technologického pokroku a možností, které umělá inteligence nabízí. Jeho dalším projektem je Občan GPT, který automaticky odpovídá na otázky související s vysvětlením textů z občanského zákoníku. Web ovšem rovnou upozorňuje, že poskytnuté výsledky nemusí být vždy správné a je třeba je konzultovat s odborníky.

„Mojí základní myšlenkou při využívání technologií umělé inteligence je, že mohou být pro lidi asistentem, se kterým mohou řešit nejen problémy v práci, ale dokáží všechno také zařídit,“ popisuje Brzek. Jak ale přiznává, minimálně zatím se lidé potřebují bavit s lidmi. Odvolává se na experiment, kdy uživatelé dostávali rady na zlepšení své nálady nebo řešení problémů. Hlásili pozitivní výsledky a zlepšení své spokojenosti. Když se pak ale dozvěděli, že se ve skutečnosti nebaví s člověkem, ale robotem, konverzace přestaly mít jakýkoliv vliv. „Uvidíme, jestli se takový přístup změní,“ dodává Brzek.

Nebezpečí umělé inteligence

Všechen obsah je třeba zpochybňovat, ověřovat, zamýšlet se nad ním. Na to ale lidé vůbec nemají čas ani energii. Petr Brzek sepsal, jaká nebezpečí související s umělou inteligencí vnímá, že již existují.

Generování fake news. GPT je pro generování falešných zpráv a řetězových e-mailů naprosto perfektní. Bláboly o všem už nemusí psát člověk, stačí dát stroji správné zadání. Náklady na generování takových zpráv jsou téměř na nule.

Generování nahotinek s vaším obličejem. Z tohoto bude ještě bolení. Už teď je totiž velmi jednoduché a nenákladné natrénovat nástroj Stable Diffusion na vašich fotkách a stačí jich pouze pět. Koukněte se na svůj Instagram, kolik tam máte fotek… S takto natrénovaným modelem můžu generovat fotorealistické obrázky s vaším obličejem a kvalita je velmi dobrá.

Tím, že je nástroj Stable Diffusion open source, na něm vzniká spousta speciálně natrénovaných modelů. Samozřejmě vznikl model postavený nad obsahem pro dospělé. Co to znamená? Je velmi snadné tvořit falešné fotky s vaším obličejem. A to ještě není všechno! S ControlNet lze generovat obrázky, které věrně replikují originální pózu. Asi chápete, co to znamená, když se všechno zkombinuje dohromady.

Generování vašeho hlasu. Tuhle oblast umělé inteligence sleduju trochu méně, ale nešlo si toho nevšimnout. Tento nástroj potřebuje asi patnáct sekund vašeho hlasu z nějakého videa nebo audia, a pak jej můžete použít kdekoliv. Viz například video Davida Guetty, který použil hlas Eminema na svém koncertě.

Co s tím? Netuším. Ale je dobré vědět, že už tady takové nástroje máme a jsou snadno dostupné. Obrázky budou nerozeznatelné od reality. Brzy se to stane i s videem. Vše, co jsem popsal, je samozřejmě ideální nástroj pro vyhrožování a šikanu. To je vše. Snad to nebylo moc depresivní. Je holt potřeba se obrnit a přidávám pro-tip: nedávejte fotky svých dětí na sociální sítě.

Odložte už Photoshop. Canva uvádí funkce, které zjednoduší tvorbu grafiky pomocí umělé inteligence

Chytré odstraňování objektů z fotek, automaticky generované prezentace, možnost snadných animací... Canva se stává čím dál zajímavější alternativou pro grafiky.

Filip HouskaFilip Houska

canva_1-1

Foto: Canva

Canva nově vygeneruje obrázek na základě textu

0Zobrazit komentáře

Profesionální grafici možná tento článek zavřou hned, co dočtou perex. Případně na něj vůbec neklikli, protože nesouzní s představou, že by Canva jednou mohla nahradit širokou škálu funkcí, s nimiž přichází pokročilé programy od Adobe. Ale ono to – ať chcete, nebo nechcete – k tomu směřuje. Tvůrci populárního nástroje, díky němuž mohou grafiku tvořit i méně zkušení uživatelé, představili několik nových vychytávek, které kreativní práci znovu o kus ulehčí. Mají jedno společné – umělou inteligenci.

Canva má své kořeny v australském Sydney, jejích služeb ale využívají lidé po celém světě. Z nedávného reportu, který firma zveřejnila, plyne, že jich je už více než 110 milionů. Ti všichni se u Canvy mohou spolehnout na to, že jim bude – v případě placené, rozšířenější verze – zajištěno množství funkcí pro základní i pokročilejší tvorbu grafiky. Od úprav fotek přes výrobu prezentací a tvorbu pestrobarevných vizualizací až po práci s grafy nebo editování videa.

Není proto divu, že uživatelé, kteří neumí v profesionálních programech, typicky pak z dílen společnosti Adobe (Photoshop, Illustrator nebo třeba InDesign), inklinují právě ke Canvě, která je jednoduší na pochopení a následnou práci. A teď chtějí tvůrci do svého ekosystému přilákat ještě více lidí tím, že jim dají nové funkce postavené zčásti na schopnostech umělé inteligence. Ty se budou hodit hlavně v případě práce s fotkami.

Dost možná nejzajímavější novinkou je možnost smazat nevyžádaný objekt z fotky, kdy stačí tahem kurzoru označit onu oblast a nechat Canvu udělat zbytek. Dokáže totiž rozpoznat, co je v pozadí a co v popředí, proto sama objekt odstraní a místo vyplní pozadím. Záležet však bude na tom, co se na fotce vyskytuje a jak moc daný objekt splývá se svým okolím. Canva touto funkcí navazuje na svůj tradiční odstraňovač pozadí, který funguje velmi spolehlivě.

Na podobné bázi běží i funkce pro nahrazení vybraného objektu za jiný, který uživatel napíše. Canva to prezentuje na příkladu konvičky na čaj, která má být nahrazena kyticí. Mělo by vám stačit, když označíte danou oblast k odstranění, napíšete požadavek, co by se místo něj mělo objevit, a necháte pár vteřin pracovat umělou inteligenci. Dalším novým chytrým doplňkem je i rychlý překlad napsaného textu v grafice do jiného jazyka.

Pro ty, kteří naopak Canvu využívají pro tvorbu prezentací, ukázali tvůrci funkci, jak si její návrh nechat automaticky vygenerovat. Opět má stačit napsání klíčových slov (respektive titulku), ze kterých nástroj udělá prezentaci s textem i obrázky. S obdobným postupem teď ostatně experimentuje i Microsoft, který před nedávnem ukázal, jak bude umělá inteligence fungovat v jeho programech Word, Excel a právě PowerPoint.

Rovnou do prezentace si uživatelé budou moci nechat vygenerovat i textové body, které Canva – když dostane správný příkaz – sama vymyslí. Zčásti tak schopnosti této funkce připomínají textový generátor ChatGPT, respektive jeho novou verzi GPT-4. Funkce označovaná jako Magic Write má fungovat napříč různými grafickými návrhy. A aby toho z oblasti umělé inteligence nebylo málo, přichází Canva s novinkou podobnou DALL·E či Midjourney.

Stejně jako tyto obrazové generátory také australský grafický nástroj nově umožní pomocí textu zadat, jaká fotka by měla být vytvořena. Poté se objeví několik návrhů, z nichž si uživatel vybere ten nejvhodnější. Potěšeni budou i fanoušci animací, kteří dostávají funkci pro vytvoření pohybujících se objektů – fungovat to má na základě tahu kurzoru, kdy si uživatel vybere „cestu“, po které by objekt měl putovat. Nic vyloženě pokročilého to ale zatím není.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další novinky, které Canva na své tradiční vývojářské události Create představila, se týkají i týmové spolupráce. Firma ví, že marketingové týmy, které v Canvě pracují, potřebují mít ideálně společný přístup k vyrobeným grafikám, aby je mohly kdykoliv upravovat. Proto pro ně připravila takzvaný Brand Hub, kde s návrhy, prezentacemi, tabulkami, logy, příspěvky pro sociální sítě i barvami mohou přehledně pracovat. Vylepšení se dočkal i Brand Kit.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Canva svým novým funkcím věnovala celou sekci na webu, kde je vše detailně popsáno. K uživatelům se nejen výše zmíněné vychytávky budou dostávat postupem času. A poté bude zajímavé sledovat, jak skutečně dokáže Canva konkurovat pokročilým principům známých grafických programů. Je nereálné, aby je v dohledné době nahradila, ale tím, jak začíná pracovat s umělou inteligencí, může být i pro profíky čím dál relevantnější.

Je však třeba podotknout, že i společnost Adobe, která patří mezi špičku na poli grafických programů, se vydává podobným směrem jako Canva, a to skrze online nástroj Adobe Express, který by se měl také dočkat umělé inteligence právě pro účely, jež představila Canva.