Temu nedráždí jen české e-shopy. Plány kazí i čínskému Sheinu a reagovat musí také Amazon
Vzestup čínského kontroverzního prodejce levného zboží mění zaběhnuté pořádky nejen u nás, ale i na globální scéně.
Přeshraniční tržiště vzala českou e-commerce útokem. Podle odhadů bude jejich podíl letos odpovídat asi pětině celého domácího online trhu, zdejší e-shopy proto žádají narovnání podmínek. Největším trnem v oku jim je čínské Temu, to ale vrásky na čele nedělá jen obchodníkům u nás, boj o zákazníky totiž svádí po celém světě. Nuceni jsou tak reagovat i další globální hráči včetně čínského Sheinu a amerického Amazonu.
Oproti Temu je Shein výrazně starším obchodníkem, který vznikl v roce 2012 a poslední tři roky oficiálně sídlí v Singapuru. Shein se původně zaměřoval zejména na prodej módy a největší nárůst popularity zaznamenal během pandemie koronaviru, kdy jeho tržby vzrostly z úrovně v přepočtu sedmdesáti miliard korun v roce 2019 na čtyři sta miliard o dva roky později.
Jak ale píše server The Information, v letošním roce Shein zaznamenal propad růstu z loňských čtyřiceti procent na letošních 23 procent v první polovině roku, jeho zisková marže se snížila z osmi jen na dvě procenta. Důvod? Konkurenční Temu, které díky svým velkým rozpočtům výrazně zvyšuje ceny online marketingu, ale také logistiky zboží – oba do velké míry spoléhají na leteckou přepravu. Aby své tržby Shein zachránil, začal se rozšiřovat i do dalších kategorií včetně například elektroniky, kde již Temu působí.
Klesající výkon tak dle portálu nutí management Sheinu vysvětlovat a částečně i přehodnocovat plány vstoupit na burzu. Ty se přitom letos změnily několikrát, původně chtěl prodejce své akcie nabídnout ve Spojených státech, po výzvě tamních politiků pro zablokování tohoto vstupu kvůli značnému napojení byznysu na Čínu se společnost zaměřila na Londýn. Aktuálně má firma prý testovat poptávku po možném IPO na příští rok, což by ještě musely posvětit také britské i čínské úřady.