Tenisky z ovčí vlny, které milují v Silicon Valley, vstoupily na burzu. Akcie Allbirds si první den připsaly přes 90 %

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

allbirds

Foto: Allbirds

Udržitelné tenisky americké značky Allbirds

0Zobrazit komentáře

Do svých jednatřiceti let se Tim Brown proháněl po fotbalových trávnících. Když pověsil kopačky na hřebík, vydal se studovat a začal si pohrávat s myšlenkou na výrobu vlastní značky bot. Napadlo ho na ně použít merino vlnu, které bylo na jeho rodném Novém Zélandu dostatek, načež se spojil s Joeym Zwillingerem a vytvořili první vlněnou tenisku. Teď se svou značkou Allbirds vstoupili na burzu a hodnota jejich podniku vyletěla na více než čtyři miliardy dolarů.

Z Allbirds se během let stal absolutní miláček zejména mezi technologickými podnikateli a investory v Silicon Valley. K teniskám z udržitelných materiálů, které se snaží být co nejšetrnější k životnímu prostředí, se hlásí i bývalý americký prezident Barack Obama. Nejedna recenze už navíc teniskám z ovčí vlny i třeba z vláken eukalyptu přisoudila titul „nejpohodlnějších bot na světě“. A vsadit si teď na ně mohou také investoři.

Americká společnost se sídlem v San Francisku ve středu oficiálně vstoupila na burzu Nasdaq, kde cena jejích akcií s tickerem BIRD během prvních hodin vyskočila o více než 90 procent až na zhruba 30 dolarů. Hodnota Allbirds se tak přehoupla přes čtyři miliardy dolarů (zhruba 90 miliard korun). V rámci primárního úpisu akcií, tzv. IPO, se zároveň firmě podařilo získat přes 300 milionů dolarů (6,6 miliardy korun), když prodala přes 20 milionů kusů akcií po 15 dolarech.

Tim Brown s Joeym Zwillingerem, kteří firmu společně řídí, se od prvních vlněných tenisek postupně pustili také do dalších typů bot i materiálů. Pracují s cukrovou třtinou či recyklovanými plasty i recyklovaným nylonem, přičemž hlavním tahákem dál zůstává vlněná tkanina vyrobená speciálně pro využití v obuvi. Dnes už jsou v nabídce Allbirds také běžecké boty, kotníkové tenisky nebo modely do deště a přibývá také oblečení z udržitelných materiálů.

allbirds-founders2

Foto: Allbirds

Tim Brown a Joey Zwillinger, zakladatelé značky Allbirds

„Opravdu jsme se soustředili na to, aby nás lidé poznali a oblíbili si nás díky našim botám,“ uvedl v rozhovoru pro CNBC vystudovaný inženýr a odborník na obnovitelné zdroje Zwillinger. „A protože chápou, že z těchto přírodních materiálů vyrábíme neuvěřitelně pohodlné boty, můžeme tytéž informace využít i v oděvech.“

Jak připomíná americký magazín Forbes, pro kapitál si nešla firma poprvé. Od svého založení v roce 2015 získala od investorů celkem 200 milionů dolarů, když do ní vložili peníze například fondy Franklin Templeton, T. Rowe Price či Baillie Gifford. Valuace Allbirds po investičních kolech tehdy měla být podle The Wall Street Journal 1,7 miliardy dolarů. Teď se na burze více než zdvojnásobila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň však firma stále čeká, až se otočí do zisku. Loni při tržbách ve výši 219 milionů dolarů skončila ve ztrátě téměř 26 milionů. Vedle celkového růstu a vyšších prodejů by měla Allbirds k zisku dopomoci i větší expanze, a to jednak geografická dál za hranice Spojených států, kam zatím postupně proniká, tak retailová. Firma má dosud jen 27 kamenných obchodů, ale plánuje vybudovat další stovky.

„Již před pandemií jsme byli velmi blízko a na cestě k rentabilitě,“ doplnil pro CNBC Zwillinger. „Je to tedy něco, co je v našem dosahu, a vidíme velmi jasnou a krátkodobou cestu, jinak bychom nevstupovali na burzu.“ Za poslední čtvrtletí, které skončilo v září, v Allbirds očekávají ztrátu mezi 15 a 18 miliony dolarů. Před rokem to bylo 7 milionů. I vřelé přijetí vlněných tenisek na burze však naznačuje, že investoři byznysovému plánu Zwillingera s Brownem věří.

allbirds-shoes

Foto: Allbirds

Udržitelné tenisky americké značky Allbirds

Tesco v Česku utržilo 42 miliard korun. Šlape do online nákupů, které by měly brzy generovat desetinu tržeb

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesco-online

Foto: Tesco

Tesco nabízí také online nákup a doručení potravin

0Zobrazit komentáře

Z nakupování potravin online se stal jednoznačný trend, který ještě akcelerovala pandemie. Lídrem celého trhu je v Česku Rohlik.cz Tomáše Čupra, ale do řady za ním se šikuje stále větší počet konkurentů. Roste i Tesco, které v tuzemsku spustilo online prodej potravin jako vůbec první už v roce 2011 a brzy by rádo z této oblasti generovalo desetinu svých tržeb. V loňském roce přitom řetězec původem z Velké Británie v Česku utržil necelých 42 miliard korun.

Společnost Tesco Stores ČR, která má po celé republice více než 180 obchodů a dalších 130 obchodů v rámci franšízové sítě Žabka, oznámila, že ve finančním roce, který skončil letos 28. února, utržila 41,8 miliardy korun. To představuje meziroční pokles o 2,7 procenta. Propad zisku byl ještě výraznější, meziročně klesl o 34 procent na 292 milionů korun.

Zásadní vliv na hospodaření měla podle mluvčího společnosti Václava Koukolíčka pandemie koronaviru a s ní spojená opatření týkající se omezení prodeje jako zkrácení otevírací doby nebo zákaz prodeje vybraných nepotravinových produktů. Tesco také zmiňuje trend, kdy lidé pod vlivem pandemie navštěvují kamenné obchody méně často, ale zato dělají větší nákupy.

„Nadále se zvyšuje počet zákazníků, kteří preferují naši službu Tesco Online nákupy a kteří vyhledávají lepší kvalitu produktů. Společnost plánuje nadále rozšiřovat služby online nakupování, otevírání nových kamenných prodejen a obnovu těch stávajících tak, aby nákupní zážitek zákazníků byl co největší,“ uvádí Tesco ve shrnutí loňského roku a letošními aktivitami své plány potvrzuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V říjnu Tesco oznámilo, že spouští doručení potravin nakoupených online již v den objednání, a také rozšířilo závozové oblasti. Podle provozního ředitele Tesca pro Českou republiku Patrika Dojčinoviče zaznamenala jeho síť v počtu zákazníků nakupujících online meziroční nárůst o 100 procent a i díky tomu se podíl online nákupů na celkových tržbách Tesca vyšplhal na 7 procent. S ohledem na finanční výsledky za poslední rok tak online nákupy generují zhruba tři miliardy korun.

„V České republice jsme dvojka na trhu. V krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách,“ říkal v říjnu Dojčinovič. Jedničkou je již zmíněný Rohlik.cz, který v Česku v uplynulém fiskálním roce utržil 7,4 miliardy korun a míří na 10 miliard. Další hráč Košík.cz své výsledky dlouhodobě nekomentuje, ale podle odhadů CzechCrunche by měly být maximálně na úrovni Tesca, respektive jeho e-shopu.

Vedle již zmíněných společností se navíc chtějí do online nákupů potravin pustit i další velké řetězce. Své plány již oznámily Billa, Penny či Globus a v Česku existuje ještě několik dalších menších lokálních či zahraničních hráčů. Samotné Tesco pak spolupracuje také se společnostmi Dáme jídlo, Wolt a Bolt na rozvozech zpravidla menších nákupů ze své sítě obchodů Tesco Express a prodejen Žabka.