Těžkosti dopadají i na velký byznys aneb jak miliardář Martin Vohánka připravuje svůj Eurowag na budoucnost
Náhlá situace globální pandemie ovlivnila negativně nejen podnikatele a menší startupy, které se v mnoha případech dostaly na hranici přežití, ale také například zavedené miliardové firmy, jež navíc mají oproti těm menším a pružnějším často omezené možnosti, jak na krizi rychle reagovat.
Inspirací může být například postup Martina Vohánky, šéfa a zakladatele miliardové firmy W.A.G. payment solutions, pod kterou spadá Eurowag. Současná situace ve společnosti, jejíž zisk se počítá v desítkách milionů eur ročně, představuje příležitost k velké disrupci, se kterou má ostatně Vohánka bohatou zkušenost. Od prodeje nafty se během kariéry dostal až k mobilním a platebním řešením.
„V Eurowagu stavíme něco jako Amazon pro mobilitu, kde na jednom místě najdete vše pro dopravce – od nákupu paliva, pneu až po finanční služby,“ popisuje Vohánka, jehož jmění je odhadováno na více než 5 miliard korun, na webináři ze série Leadership na cestě z krize od vzdělávací platformy Atairu, jehož byl CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.
Tak jako mnohé další firmy začala i ta jeho reagovat zhruba v polovině března, kdy Světová zdravotnická organizace prohlásila nákazu za pandemii a bylo jasné, že opatření se nejspíš začnou zpřísňovat. Pro Eurowag, který funguje v šestnácti evropských zemích, byla zpráva zásadní změnou.
„Měli jsem 12. března zasedání dozorčí rady, na němž jsme se rozhodli definovat, co je nejhorší myslitelný scénář v našem podnikání. A když si toto dno stanovíte, v tu chvíli přestanete zachraňovat, ale začínáte stavět něco nového, začnete mít budovatelský mindset,” říká Vohánka k tomu, jak rychle proměnil firemní smýšlení.
Během několika dní tak firma se stovkami zaměstnanců zcela překopala své cíle na letošní rok, ty původní už jednoduše přestaly být relevantní. Výrazně zintenzivnila komunikaci na všechny strany – s bankami, zákazníky i samotnými zaměstnanci. Členové představenstva natáčí videa, protože podle Vohánky je v této době nejhorší schovat se a nekomunikovat s okolím.
Krize tak v Eurowagu postupně prostupuje celou strukturou a akceleruje změny, které sleduje firma už delší dobu. Rychle se směrem k virtualizaci přesunuly například i obchodní aktivity. „Naši obchodníci, kteří byli zvyklí každý den někam jezdit autem, najednou nemohou, ale co když to takhle bude rok? Musíme se na to připravit,“ tvrdí Vohánka.