Tip na výlet: Bunkry a vzpomínky na strach z války. Stachelberg je největší moderní pevnost u nás

Mohutná dělostřelecká tvrz vybudovaná v letech 1935 až 1938 nikdy neposloužila k zastavení nacistických vojsk. Dnes je mementem těžkých chvil.

delostrelecka-tvrz-stachelberg-gallery-1-1

Foto: Placehunter

Tvrz se nachází na úpatí Krkonoš

0Zobrazit komentáře

Měla se stát bariérou mezi svobodným Československem a nacistickým režimem. Mnichovská dohoda ovšem rozhodla, že osud pevnosti Stachelberg nebude naplněn. Dnes je tak němou připomínkou strachu, který svíral pohraničí v předvečer druhé světové války, a nabízí možnost poznání připravovaného plánu na zastavení postupu hitlerovských vojsk.

Stachelberg je vůbec největší moderní pevností v Čechách a také jednou z největších v celé Evropě. Vstup do unikátní dělostřelecké tvrze se nachází v Podkrkonoší, nedaleko Žacléře. Celý komplex tvoří 12 bunkrů, které vzájemně propojuje 3,5 kilometru chodeb, jež návštěvníky zavedou do hloubky až 60 metrů pod povrchem.

Tvrz vznikala mezi roky 1935 a 1938 a měla se stát vůbec největší dělostřeleckou tvrzí tehdejšího pevnostního systému, který byl budován po celém sudetském pohraničí. „Účelem pevnosti bylo palbami svého dělostřelectva přehradit nástup německé armády přes hranice Libavského sedla,“ přibližuje cestovatelská aplikace Placehunter.

Do samotné tvrzi se dá dostat bunkrem T-S 73, který je jedním z největších pěchotních srubů celého opevnění. Po sestoupení do podzemních prostor se návštěvníkům otevírá expozice tvořená výkresy, plány a fotografiemi. Obdivovat lze také exponáty, jako jsou pěchotní zbraně či modely jednotlivých objektů, a dokonce i několikametrový model celé pevnosti tak, jak měla vypadat po svém úplném dokončení. Celkem se sem měla vměstnat posádka čítající až 800 mužů, přičemž v podzemí měla vzniknout kasárna, velín, sklady i elektrárna.

delostrelecka-tvrz6

Foto: Placehunter

Betonová pevnost měla zastavit postup nacistických vojsk

Veřejnosti je dnes otevřen necelý kilometr vybudovaného podzemí. Část je již plně dokončená, zatímco některé nehotové části nabízejí pohled na způsob, jakým byly podzemní prostory dříve hloubeny a betonovány.

Mimo samotné podzemí je možné objevovat i okolí pevnosti spolu s dalšími objekty lehkého opevnění a zrestaurovaných zákopů z roku 1938. Tuto trasu lze absolvovat s průvodcem, který přiblíží zajímavosti o místě.

Do růžova a do pohody

Pokud budete chtít prozkoumat i další zákoutí Podkrkonoší a pod horami přenocovat, můžete tak učinit třeba v Růžové chalupě u Šimánků. Ta se nachází v obci Rtyně a je naplněním veškerých romantických představ o pobytu v horské chalupě. Jako byste se zase vrátili na prázdniny k babičce do její světnice s pecí.

„Pronajměte si celou chalupu nebo jen jeden z nabízených pokojů. Tím, že se jedná o rodinné ubytování, tu nenajdete žádnou recepci a jasně daná pravidla. Majitelé chalupy, manželé Šimánkovi, jsou velcí dobrodruzi, procestovali velkou část světa a podívali se i do velmi odlehlých koutů Aljašky či Pacifiku. Teď se rozhodli zakotvit ve svém rodišti a začali provozovat chalupu, kterou neustále zvelebují,“ popisuje místo portál Amazing Places.

delostrelecka-tvrz3

Foto: Amazing Places

Své jméno chalupa dostala podle barvy fasády

Podobně kouzelné místo najdete také ve vesnici Libeč u Trutnova. Zde vznikla moderní dřevostavba nabízející celou řadu aktivit, které si užijí děti i dospělí. Nechybí tu herna, prostorné obývací a společenské prostory, bazén i venkovní vířivka či sauna.

„V chatě se komfortně ubytuje 16 hostů a pro odpočinek či hraní je k dispozici celé podkroví. Pokoje jsou zařízené jednoduše, avšak útulně. Kolem chaty se nachází rozlehlá zahrada s výhledem na kouzelný kostelíček a okolní přírodu. Děti se tu mohou vydovádět na trampolíně a vy se zatím můžete usadit na terase se sklenkou dobrého vína. Večer si potom společně opečte špekáčky na otevřeném ohni,“ dodává server Amazing Places.

delostrelecka-tvrz9

Foto: Amazing Places

Moderní pojetí klasické chalupy

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Z Prahy přímo do Katánie, Sevilly či Tirany i v zimě. Ryanair v Česku přidává nové linky a letadlo

Na pražském letišti je Ryanair druhým nejsilnějším dopravcem po Smartwings. Navyšuje také počet spojů do populárních destinací.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ryanair

Foto: Miguel Cuenca/Pexels

Letadlo společnosti Ryanair

0Zobrazit komentáře

Nízkonákladový dopravce Ryanair přidá na zimní sezonu na pražské letiště čtvrté letadlo a spustí šest nových linek. Dohromady bude obsluhovat 27 tras. Navýší i frekvence stávajících linek. Dopravce letos na pražském letišti plánuje přepravit 2,4 milionu cestujících, což je stejně jako před covidem. Nově bude Ryanair v zimě z Prahy létat do Katánie, East Midlands, Gdaňsku, Malagy, Sevilly a Tirany. Zároveň navýší počet frekvencí u dalších dvanácti spojů, například do Barcelony, Madridu, Paříže či Říma.

Do své základny na pražském letišti přidá britský dopravce čtvrté letadlo, což podle něj představuje investici ve výši 100 milionů dolarů (v přepočtu asi 2,3 miliardy korun). Před vypuknutím pandemie koronaviru v roce 2019 měl Ryanair v Praze pět letadel. Firma uvedla, že novým letadlem vytvoří 30 pracovních míst.

V roce 2019 přepravil Ryanair v Praze asi 2,4 milionu cestujících. Podle jeho zástupců nyní dopravce v celé Evropě přepravuje asi o 30 procent více cestujících než před covidem, takže růst na pražském letišti považuje za slabý. Na Letišti Praha je Ryanair druhým nejsilnějším dopravcem po Smartwings.

„Letiště Praha má z rozšiřování aktivit společnosti Ryanair v Praze o nové destinace a další bázované letadlo velkou radost. Zejména nás těší, že růst pokračuje i v zimní sezoně a cestující budou mít větší možnost výběru přímých letů na naše letiště a z něj,“ uvedl výkonný ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč.

plane

Přečtěte si také10 zajímavostí o létání, které vás možná překvapíProč při startu nesmí být zatažené rolety a proč se vypínají telefony aneb 10 zajímavostí o létání

„Ryanair těší, že může pražským zákazníkům v zimě nabídnout ještě širší výběr a nižší tarify díky 27 linkám včetně šesti velice zajímavých nových tras,“ uvedl zástupce Ryanair Jason McGuinness. Jak připomněl server Zdopravy.cz, do některých destinací se Ryanair z Prahy vrací, například linka do Malagy se po letech obnovuje. Do Gdaňsku zase létá i v současnosti, novinkou je tak jen nasazení linky i na zimní sezónu.

Polský Gdaňsk a španělská Sevilla byly mezi čtyřmi novými linkami, které Ryanair letos otevíral a oznamoval na jaře. Začal létat také do italského Rimini a na řecký ostrov Skiathos. Na zimní sezonu vedle již zmíněných nových linek zároveň navýšil počet letů u dalších dvanácti spojů včetně populárních destinací, jako je Barcelona, Budapešť, Dublin, Madrid, Manchester, Paříž a Řím.

Například do Katánie se již dalo z Prahy létat s konkurenčními aerolinkami Smartwings (pouze do října) či Wizz Air (i přes zimu). Obě společnosti mají přímé spoje také do Tirany – Smartwings nyní do září, Wizz Air přes zimu. Eurowings a Smartwings zase létají pravidelně do Malagy. Gdaňsk, East Midlands v Anglii a Sevillu přímými lety z Prahy kromě Ryanairu aktuálně nikdo neobsluhuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinky na zimní sezonu nedávno představil i dopravce Smartwings. V zimním letovém řádu nabídne z českých letišť přímá spojení do více než 20 destinací. Z Prahy například do Dubaje, Španělska, na Kanárské ostrovy či nově do turecké Antalye. Na letištích v České republice má podle mluvčí Vladimíry Dufkové nyní 25 bázovaných letadel. ČSA, které spadají do skupiny Smartwings, budou od října létat i do arménského Jerevanu.

vedci-1

Přečtěte si takéMladí čeští vědci znovu ovládli Mezinárodní chemickou olympiádu„Nejspíš dobrej oddíl.“ Mladí čeští vědci znovu ovládli Mezinárodní chemickou olympiádu

Letiště Praha za první pololetí letošního roku odbavilo 5,8 milionu cestujících, meziročně zhruba o 36 procent více. I přes meziroční růst letiště nevyrovnalo čísla z předcovidového roku 2019, kdy za půlrok odbavilo 7,8 milionu lidí. Podle Řízení letového provozu ČR vzrostl provoz v prvním pololetí o 12,2 procenta na 268 765 letů. Pražské letiště z nich obstaralo asi 52 000, meziročně asi o 16 procent více.

S přispěním ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre