Tip na výlet: Nejkratší tunel v zemi láká svým gotickým tvarem. Vydejte se k bráně do Českého ráje

Pekařova brána je lomený oblouk jako z gotiky, vytesána ale byla v roce 1914, aby tu mohla vzniknout cesta. Nahoře najdete i odpočinkové místo.

Eliška NováEliška Nová

pekar

Foto: Placehunter

Pekařova brána

0Zobrazit komentáře

Na kuchyňské lince se válejí plechy, zástěra je od mouky, trouba jede na plno. Před Vánoci nastává období pečení. Co si ale od něj na chvíli odpočinout? A kde jinde než pod Pekařovou bránou? Skalní útvar v Českém ráji se ovšem nejmenuje po nikom, kdo by pekl housky nebo snad cukroví. Jméno dostal podle nedaleké turistické stezky, která vede z hradu Kost na Valdštejn. A ta zase vznikla na počest historika Josefa Pekaře. Žák Jaroslava Golla mimochodem dokázal, že Rukopis královédvorský byl padělek. Pocházel právě z Českého ráje, rád se tu procházel, a tak jeho jméno nese i nejkratší tunel v Česku.

I to je totiž Pekařova brána, cesta skrz ni má délku čtyři metry. Je umělého původu a vznikla vytesáním otvoru do skály Mnich, která stála v cestě plánované spojnici mezi Libošovicemi a obcí Vyskeř. Tvarem připomíná lomený, gotický oblouk, akorát že tenhle pochází z roku 1914. „Vznikla tak tvarově zajímavá gotická brána, vytvořená z části přírodou a z části lidskou rukou,“ popisuje výletová aplikace Placehunter.

Nad bránou vzniklo také odpočinkové místo, výletníci tu najdou stůl i lavičku, kde si mohou při putování Českým rájem posedět. Z vrcholu je krásný výhled do údolí Žehrovky. Dostat se sem dá po kamenných schodech nebo i poněkud netradičně – čtyřmi lezeckými cestami, které se jmenují Severní, Normální, Knihomol a Odkolek.

Na návštěvu Pekařovy brány ale můžete bez problému vyrazit i v zimě. Dojet se dá skoro až k ní, parkoviště je asi deset metrů odsud. „V místě parkování najdete ještě půvabnou dřevěnou chatu s názvem Yucatan. Ta sedí v malém údolíčku, takže je z obou stran obklopena nádherným lesem,“ doporučuje Placehunter.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kousek od Pekařovy brány je pak také Věžický rybník. Zná ho každý, kdo někdy viděl film Jak dostat tatínka do polepšovny, který se na místě natáčel. Z jeho hladiny vystupují směrem k nebi skály. V létě se tu dá koupat, v zimě bude muset stačit krásná scenérie. Na návštěvu brány i Yucatanu je dobré si rezervovat aspoň hodinu, s cestou k rybníku je to další půlhodinka.

Klid za pecí

V kraji lze navštívit také bájnou horu Kozákov, kde bylo už v pravěku naleziště drahých kamenů. Mnohem lepší je ale pod ní hledat ubytování, a to v roubence Svatá Panna. Ideální je sem vyrazit s přáteli, chata se pronajímá celá a vejde se sem až dvanáct lidí.

Uvnitř lze najít čtyři pokoje, které jsou pojmenované po svém okolí: Bezděz, Trosky, Kozákov a Český ráj. Všude je vyhřívaná podlaha, což je v zimě ideální. Dole je pak společný pokoj s kachlovými kamny. A na peci je ideální prostor pro líného Honzu, který majitelé roubenky doplnili ručně dělanou matrací z ovčí vlny.

Svatá Panna

Foto: Amazing Places

Svatá Panna

Svatá Panna představuje zcela nový koncept ubytování, kde se snoubí nostalgická romantika babiččiny venkovské roubenky s komfortem nejluxusnějších hotelů,“ uvádí server s ubytováním Amazing Places.

V roubence je k dispozici sauna, vířivka a také vyhřívaný bazén, který je tu celoročně a za jakéhokoli počasí. Klidně, i když sněží. V takovém případě lze také využít nedaleké lyžařské areály, jeden je jen deset minut odsud, další do půl hodiny. Na běžky lze nastoupit rovnou před dveřmi a projet se kolem kaple zasvěcené Panně Marii Kozákovské. Nachází se hned před roubenkou.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Praha začala chystat metro E. Nebude zajíždět do centra, obslouží čtvrti, kde se chystá výstavba

Hlavní město chce rozsáhlou studii, která by ukázala na možnosti, jak vést pátou linku metra. To má zajistit nově ustanovený koordinátor.

Eliška NováEliška Nová

metro-praha

Foto: Jeshoots/Unsplash

Pražské metro

0Zobrazit komentáře

Na začátku letošního prosince prorazili dělníci kus prostoru pod zemí a spojovací tunel mezi Olbrachtovou a Pankrácí na budoucí trase metra D byl na světě. Zatímco déčko je ve výstavbě, Praha se začala připravovat na další písmeno v abecedě v pořadí. Tento týden magistrát schválil pozici koordinátora, který má město na novou linku E připravit.

U velkých strategických staveb bývá zvykem, že jsou plánovány dlouhé roky dopředu. Nejinak je tomu u metra E. Jen o něm pravděpodobně bylo slyšet jako o lince O. Nejde zcela o totéž. Óčko má být okružní linka, která provede cestující mezi jednotlivými pražskými čtvrtěmi, aniž by zajížděla do centra. Kolem jádra metropole by tak vykroužila hrbolatý kruh.

Éčko je toho součástí, jde vlastně o polovinu okružní linky, než se okruh uzavře. V zásadě je nicméně pojmenování vedlejší. Důležité je, že to, kudy přesně nové metro pojede, začne Praha prověřovat. „Koordinátor zajistí výběr zpracovatele rozsáhlé studie o možnostech nové, už páté trasy pražské kolejové linky. Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib na svém facebookovém profilu.

„V rámci studie proveditelnosti se bude řešit, kudy přesně ta okružní kolejová linka povede, jakou technologii budeme využívat – a co by to tak zhruba mělo stát. Je to záležitost, kde se snažíme dívat do budoucna, dopředu na několik desetiletí, kdy ten stávající dopravní systém rozhodně nebude stačit ani obyvatelům Prahy, ani návštěvníkům,“ uvedl Hřib už v pondělí po jednání pražských radních.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle něj jde zejména o trasu mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem. V zásadě by nová linka měla obsloužit čtvrti, kde se očekává velký stavební rozvoj. Ostatně v těchto čtvrtích jsou nyní rozsáhlé brownfieldy, kde už se buď staví, nebo se budoucí výstavba řeší.

Město má konkrétnější představy o éčku už dlouho. Radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček například loni pro CzechCrunch uvedl, že by se pátou linkou cestující mohli svézt ze Smíchovského nádraží pod Kavčími horami směrem na Pankrác, dál na Bohdalec a pak na Nákladové nádraží Žižkov.

V poslední fázi pak také do Vysočan a Letňan. Z Letňan by pak zakroužilo zpátky na Smíchovské nádraží, čímž by okružní linka byla dokonána. Nemělo by také jít o metro, jak ho známe dnes. Mělo by být lehčí a připomínat něco mezi metrem a tramvají.

metrod

Foto: IPR Praha

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Na to všechno by ale měla odpovědět právě rozsáhlá studie, kterou má zajistit již zmíněný koordinátor. Toho má za pomoci externí právní kanceláře vybrat dopravní odbor metropolitního magistrátu. „A protože chceme vhodně navázat i na plánovaná železniční spojení, budeme veškeré záměry pečlivě koordinovat také se Správou železnic, která už zpracovává podobnou studii o železničním uzlu Prahy,“ dodal Hřib.

Železniční uzel Prahy řeší to, jak v metropoli zkoordinovat rychlé dálkové linky spolu s těmi příměstskými. Budoucímu řešení se mimochodem přezdívá také metro S. Má jít o linky příměstských vlaků, které budou jezdit v tunelech pod městem. Tím se uvolní prostor na kolejích i na nádražích na povrchu pro vysokorychlostní vlaky.

Výhodou podzemního vedení je, že by dovedli cestující rovnou k metru, jedna ze stanic by například mohla být přímo v centru u Státní opery. Zastávka přezdívaná jednoduše Opera by měla mít výstup jak na Muzeum, tak na stanici metra Hlavní nádraží. Cílem je, aby na hlavních linkách byl ve špičce interval sedm a půl minuty.

S využitím ČTK

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre